obey-robots.txt
18 Oktober 2018, 20:13
Navigatie
Advertentie
data-full-width-responsive="true">
Inloggen / Registreren
Gebruikersnaam

Wachtwoord

Nog geen lid?
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.
Telfort Gebruikers Groep
Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
Onderwerp bekijken
Gebruik je een router/switch achter het Telfort modem, post hier je ervaringen.
 Nieuw onderwerp  Beantwoorden
 Onderwerp afdrukken

Zyxel als bridge, linksys als router

dagizmo
Hallo allemaal,

Ik weet iets wat van het instellen van routers af, maar ook weer niet zo technisch begaafd als ik zou willen.
Ik zit met het volgende:

1. Router/Modem van telfort, Zyxel met 1 UTP/ethernet poort.
2. Linksys WRT110 wireless router

De modem (telfort) is tevens een router, maar niet een hele stabiele en heeft geen wireless. Ik heb de telfort dan ook ingesteld als Bridged en de Linksys heb ik ingesteld als DHCP-server. Toch is de verbinding niet stabiel en valt vaak weg.

Instellingen Zyxel modem
- DHCP uit
- Bridged mode
- NAT uit
-Firewall uit
- ip adres: 192.168.1.254

Instellingen Linksys router
- DHCP aan
- NAT aan
- Firewall uit
-ip-adres range pool: 192.168.1.100 tot 150

Moet ik in de bridge van telfort nog iets aanpassen dan?
- NAT aan/uit?
- Ander ip-adres veranderen (al zit deze los van de linksys range)
- Iets met DMZ instellen, maar waar moet dat en hoe?

Heeft iemand van jullie ervaring met het zyxel modem en anders iemand die weet hoe je het beste met een bridged modem kunt werken?
Tevens kan ik de telfort modem in bridged mode niet bereiken via de webinterface, terwijl hij wel in dezelfde range zit, hoe los ik dit op?

Alvast bedankt voor alle hulp.

dagizmo
Ik heb nu als volgt gehandeld:

1. Zyxel staat standaard, dus met DHCP aan, NAT aan, Firewall aan, ip-adres 192.168.1.254
2. Linksys, als accespoint aangesloten op LAN1 met Zyxel. DHCP uit, NAT uit, Firewall uit

Dat werkt goed met 1 laptop wireless aangesloten. Op het moment dat een 2e laptop verbinding wil maken worden alle connecties verbroken en zitten beide laptops zonder internet. Dan moet ik de laptop opnieuw opstarten en vervolgens na een half uur krijg ik pas weer verbinding.

Ik word hier stapelgek van, want ik krijg dus met geen mogelijkheid meerdere laptops op het netwerk en ik mag dankbaar zijn als 1 laptop het een uurtje doet. De verbinding is ronduit waardeloos.
Het is heel typisch, dat op het moment een andere laptop het netwerk zoekt en wil aanroepen, dat dan alle verbindingen worden verbroken. Dan moet je 10 minuten wachten en refreshen en dan krijgt 1 vd 2 een verbinding,

Richard
2. Linksys, als accespoint aangesloten op LAN1 met Zyxel. DHCP uit, NAT uit, Firewall uit.

Dat lijkt me wel goed. Ik neem aan dat het LAN ip adres van de Linksys nog steeds op 192.168.1.1 staat.

Als er een probleem ontstaat bij het activeren van een tweede machine (pc of laptop) wil dat nogal eens duiden op een bepaald conflict, meestal ip adres conflict of naamsconflict op het netwerk.

Hebben alle pc's/laptops een andere computernaam?
Staan alle pc's/laptops bij de eigenschappe van tcp/ip ook op "automatisch ip adres verkrijgen"?
En als dat laatste met JA beantwoord kan worden, kijk dan ook even bij alle machines in het dan aanwezige tabblad "alternatieve configuratie" of daar misschien niet iets staat ingevuld van ip adressen.
Controleer ook even in de Zyxel dat het 192.168.1.1 ip adres van de Linksys niet binnen de dhcp van de Zyxel valt.

Wat je ook kunt proberen is de Linksys los te maken van de Zyxel, dhcp aan zetten en dan kijken of wel beide laptops er op kunnen.

@Fritsvl: Dat blijft een beetje hetzelfde verhaal. Je had ook gewoon het LAN ip van de Linksys kunnen wijzigen.
Het verschil zit hem in het feit dat jij de WAN methode gebruikt hebt. Dan moet je wel forwards dubbel maken maar voor de rest kan dat ook prima werken.
De router als switch methode (via Lan poort) is iets eenvoudiger in te stellen.

Werkt over het algemeen beiden even goed.
Greetings, Richard.

dagizmo
Edit: quote verwijderd

Bedankt.
Helaas heb ik alles wat jij net beschreef gecontroleerd en alles staat goed. Beide laptops kunnen naast elkaar wel functioneren aan de Linksys alleen, maar zodra de Linksys als accespoint werkt, worden beide verbindingen verbroken.

Ik kom er niet uit helaas.
Gewijzigd door Richard op 28 januari 2009, 23:53

EdP
Staat er in een of beide van die laptops IPv6 aan? Zo ja, zet het uit.

Het is beter een kaars te ontsteken dan de duisternis te vervloeken.

Richard
En als dat niet helpt, dan zet de dhcp range van de Linksys eens op iets anders.
Check even wat de Zyxel heeft (weet ik niet meer uit mijn hoofd) maar stel dat het 192.168.1.100 t/m 150 is, zet je bijv. de Linksys op 192.168.1.10 t/m 50.
Uiteraard moet toch de DHCP uit in de Linksys, maar dat is het enige wat ik me dan nog kan bedenken wat tot een storing zou kunnen leiden.
Dat is dan wel een teken dat de Linksys niet optimaal zou werken.

Als je geen telefonie van Telfort hebt kan het ook anders dan zou het sowieso al geen probleem moeten zijn.
Greetings, Richard.

dagizmo
EdP schreef:
Staat er in een of beide van die laptops IPv6 aan? Zo ja, zet het uit.

IPv6 en alle linklayer(protocollen) staan uit. Die willen idd nog wel eens roet in het eten gooien.

dagizmo
Richard schreef:
En als dat niet helpt, dan zet de dhcp range van de Linksys eens op iets anders.
Check even wat de Zyxel heeft (weet ik niet meer uit mijn hoofd) maar stel dat het 192.168.1.100 t/m 150 is, zet je bijv. de Linksys op 192.168.1.10 t/m 50.
Uiteraard moet toch de DHCP uit in de Linksys, maar dat is het enige wat ik me dan nog kan bedenken wat tot een storing zou kunnen leiden.
Dat is dan wel een teken dat de Linksys niet optimaal zou werken.

Als je geen telefonie van Telfort hebt kan het ook anders dan zou het sowieso al geen probleem moeten zijn.

De dhcp range vd Linksys staat op 192.168.1.100 - 150 en de Zyxel op 192.168.1.30 -60. DHCP staat uiteraard uit, NAT ook.
Of zou de NAT in de Linksys ook aan moeten staan ivm wireless verdeling?

Ik heb geen telefonie, dus eventueel dan een andere setup aan te raden om te testen? Ik ben niet zo super into netwerken, dan zou ik wel graag per router willen weten wat ik moet veranderen, oa. NAT aan/uit, Firewall aan/Uit, DHCP aan/uit,etc.
Maar ik wil graag dan ook een andere setup wel testen inderdaad.

Wel allemaal al super bedankt voor alle steun en tips. Ik blijf gewoon proberen Smile

Richard
Oke. Bridgemode had je al geprobeerd, ik ga je nu een alternatieve router methode uitleggen, die misschien kan werken.

De Zyxel blijft vrijwel origineel maar we gaan nu alternatief via de WAN van de Linksys werken.
Allereerst de Zyxel instellingen, daar wijzigt niet zoveel.

Zet de firewall UIT.
Zet het vinkje aan bij "bypass triangle route" op AAN.
Zet ook de DHCP van de Zyxel UIT.
Geef ondanks alles de firewall in de Zyxel toch alles open, dus even op "more" klikken en dan alles op permit zetten.
Ga dan onder NAT bij geavanceerd dacht ik, bovenaan zie je een optie "default server".
Vul daar in 192.168.1.1

Zorg dat alles bewaard wordt en dan gaan we de Linksys instellen, maar sluit even alleen de Linksys aan op de pc. Vermoedelijk zul je nog eens moeten herstarten maar dat maakt niet uit.Smile

LAN instellingen van de Linksys:
1.) Zet het LAN ip adres van de Linksys op een andere range, bijv. 192.168.10.1 maar je zou ook de 10 range kunnen gebruiken bijv. 10.0.0.1, als je die gebruikt die heeft een subnetmasker van 255.0.0.0 normaliter.
2.) We moeten het WAN ip van de Linksys wel configureren nu. WAN ip van de Linksys als volgt:
Wan ip: 192.168.1.1
subnetmasker 255.255.255.0
Gateway: 192.168.1.254
DNS/Nameserver: 192.168.1.254
Eventuele tweede naamserver kun je instellen op het ip van de naamserver van Telfort dus 195.241.77.55.

Zoals je ziet staan hier gateway en naamserver op het LAN ip adres van de Zyxel ingesteld.
De UTP kabel die van de Zyxel komt gaat nu ook in de WAN/Internet poort van de Linksys, dus niet meer in de lan poort.

In de Linksys moet je even testen of je de firewall uit of aan moet zetten, maar DHCP in de Linksys mag in elk geval AAN.

Verder kun je alle pc's nu via de Linksys besturen.
Ook als je een portforward moet maken hoef je niet meer op de Zyxel te letten, alles kan in de Linksys ingesteld worden.

De Linksys configuratie is dan via 192.168.1.1 te bereiken en die van de Zyxel op 192.168.1.254.

Mocht je nog vragen hebben hierover dan stel ze gerust.
Greetings, Richard.

EdP
dagizmo schreef:
Of zou de NAT in de Linksys ook aan moeten staan ivm wireless verdeling?

Nee, want er is maar 1 NAT router nodig daarvoor en dat is de ZyXEL dan.
Het is beter een kaars te ontsteken dan de duisternis te vervloeken.

Spring naar forum:
 Nieuw onderwerp  Beantwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Zyxel als bridge, linksys als router', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerpen Forum antwoorden Laatste bericht
WiFi verbinding Samsung Tv Sitecom router WiFi 13 19 juni 2017, 20:20
Zyxel P-2812HNU-F1 naar bridge mode? Eigen netwerk achter het Telfort modem 2 17 april 2016, 18:56
Eigen router achter Experiabox v8 Eigen netwerk achter het Telfort modem 4 03 maart 2016, 18:48
Inlog pagina router p-2812HNU-f1 WiFi 2 02 januari 2015, 18:52
Eigen router achter modem: óf wifi óf televisie Eigen netwerk achter het Telfort modem 11 10 februari 2014, 12:22
Goedenavond bezoeker
Inloggen / Registreren
Gebruikersnaam

Wachtwoord

Nog geen lid?
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.

Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
Laatst geziene leden