obey-robots.txt
24 Februari 2018, 00:53
Navigatie
Inloggen / Registreren
Gebruikersnaam

Wachtwoord

Nog geen lid?
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.
Telfort Gebruikers Groep
Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
Onderwerp bekijken
Gebruik je een router/switch achter het Telfort modem, post hier je ervaringen.
 Onderwerp afdrukken

Draytek Vigor 2930VSn achter zyxel 2602HW-63

Cace
Omdat ik de nummers van mijn ISDN lijn wil porteren naar VoIP heb ik een Draytek router dual WAN security firewall 2930 VSN gekocht. Deze router maakt het mogelijk om mijn ISDN centrale en ook het alarmsysteem via VoIP te gebruiken. Deze router heeft 2 aansluitingen die een NT1 nabootsen en 2 telefoonpoorten voor analoge toestellen (net zoals het Zyxel modem)

Ik kan dus nu de ISDN lijn opzeggen en via ADSL/VoIP gaan bellen. (per eind 2010 stopt KPN met ISDN lijnen)

In maart 2009 wordt in onze gemeente glasvezel internet opgeleverd welke uitsluitend van een modem met 2 FXS ATA is uitgevoerd, De Draytek router wordt dan op het glasvezel modem aangesloten.

Totdat ik galsvezel heb wil ik nu mijn Telfort Zyxel HW2602HW-63 modem/router als bridge gaan instellen. Ik wil de VoIP functie van het Zyxel modem dus niet gebruiken.

Als ik het goed begrijp moet ik nu:

1. via WAN - Wan Setup - De mode instellen op Bridge, Encapsulation op RFC1483 en Multiplex op LCC
2. via NAT - NAT mode op NONE zetten (edit: niet nodig)
3. via LAN - LAN Setup - DHCP op NONE zetten (edit: niet nodig)
4. via Wireless LAN - Wireless - Enable wireless LAN uitvinken.

Hierna herstart ik het modem.

a. Aansluiten de WAN poort (1) van de Draytek router op LAN poort (1) van het Zyxel modem.
b. VoIP instellingen van Telfort overnemen naar de SIP/VoIP van de Draytek

- 1 SIP1 URI:nummer1@tel.telefoniedienst.nl
- 2 SIP2 URI:nummer2@tel.telefoniedienst.nl

met de bijbehorende wachtwoorden en dergelijke.
Het mooie is dat het Draytek Modem tot 12 SIP accounts toestaat en ik ook de telfort nummers via mijn ISDN centrale kan binnenkrijgen.

Mijn vragen zijn nu;
1 - Ben ik wat vergeten?
2 - Moet ik nog iets van poorten openzetten of vervalt het hele poorten/firewall gebeuren op de Zyxel automatisch als ik het modem in Brigde mode zet?
3 - Als ik mijn Zyxel modem weer als router instel ben ik dan al mijn oude instellingen kwijt zoals WEP en derdelijke?

ik Hoop dat iemand snel mijn vragen kan beantwoorden.

Met groet en prettige kerstdagen.
Gewijzigd door Cace op 25 december 2008, 14:00

EdP
Deze specifieke setup ken ik niet, ik zal me beperken tot het neerzetten van m'n gedachten.

1. Volgens mij hoef je alleen maar de mode op Bridge te zetten, daarmee vervalt de dhcp-server en NAT vanzelf. In bridge mode is het modem namelijk transparant en lijkt het net of je rechtstreeks aan het internet hangt (publiek IP adres). Ik vermoed dat Encapsulation en Multiplex net als in Routing mode op ENET ENCAP en LLC moeten staan.

2. Poorten hoef je in de ZyXEL dus niet meer aan te denken, dit telt niet mee in Bridge mode.

3. Zodra je de ZyXEL weer in Routing mode zet zullen de huidige settings weer actief zijn. Je mag natuurlijk altijd onder Maintenance > Tools > Configuration een backup van de huidige instellingen maken (geen slecht idee).

Succes
Gewijzigd door EdP op 25 december 2008, 11:14

Cace
Het is gelukt om het aan te sluiten, hierbij de instellingen hoop dat ik er iemand mee kan helpen.

Het Zyxel modem staat in bridge. De rest laten staan.
Als je Wireless LAN gebruikt dit uitvinken via Wireless LAN - Wireless.

De netwerkkabel(s) naar je PC uit het Zyxel modem verwijderen en op de Draytek Router aansluiten.
En netwerk kabel van LAN poort 1 op je Zyxel modem aansluiten op WAN 1 of WAN 2 van de Draytek Router.

Als alles goed is gegaan branden op het Zyxel modem alleen nog de PWR/SYS, LAN1, DSL en Internet LED's

De instellingen voor de Draytek Vigo 2930 VSn dual wan security router zijn.

Voor verbinding met internet via Zyxel 2602HW-63 modem

Het makkelijker niet de Quick Start Wizard te gebruiken.

WAN - General set up: WAN1

- Enable: Yes
- Display Name: Geef naam bijvoorbeeld Telfort ADSL

Als je geen WAN2 gebruikt, Set dan WAN2 Enable op No

WAN - Internet acces - Acces mode: Static or Dynamic IP

Details page:

Obatain an IP address automaticly: Selecteren
Router Name: ADSL
Hier verder niets veranderen, dus geen gebruikersnamen of wachtwoorden invullen!

Om de telefoon te laten werken.

VoIP - SIP Acounts

Klik op 1 (voor eerste nummer)

Profile Name: geef een naam, als je meerdere account hebt kan je het beste duidelijke namen geven.
Register: Auto (als dit op None staat werkt het nooit)
Domain/Realm: tel.telefoniedienst.nl
Proxy: sip.telefoniedienst.nl
Displayname: je telefoonnummer
Account Number/Name: je telefoonnummer
Password: het van Telfort gekregen wachtwoord.
Ring Port: kies Phone 1 en/of Phone 2

Op het Zyxel modem kan je zien met de LED's dat je geregistreerd bent. By de Draytek Vigor 2930V staat dit op de configuratie pagina, zodra je de hoorn opneemt gaat het ledje branden, tijdens het gesprek knippert het.

Eventueel kan je nog bij VoIP - Phone Settings Play dial tone only when account registered aanvinken, hierdoor weet je dat je telefoon geregistreerd is als je wilt gaan bellen.

Cace voegde bij, bestand:

Registreer en/of log in voor toegang tot deze bijlage.

Gewijzigd door Cace op 26 december 2008, 10:34

Spring naar forum:
 Nieuw onderwerp  Beantwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Draytek Vigor 2930VSn achter zyxel 2602HW-63', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerpen Forum antwoorden Laatste bericht
Zyxel P-2812HNU-F1 naar bridge mode? Eigen netwerk achter het Telfort modem 2 17 april 2016, 18:56
Eigen router achter Experiabox v8 Eigen netwerk achter het Telfort modem 4 03 maart 2016, 18:48
Eigen router achter modem: f wifi f televisie Eigen netwerk achter het Telfort modem 11 10 februari 2014, 12:22
Switch achter Experia Box V8 werkt niet Eigen netwerk achter het Telfort modem 2 18 december 2013, 22:40
Port forwarding zyxel p-2812hnu-f1 Eigen netwerk achter het Telfort modem 2 13 juni 2013, 12:00
Goedenacht bezoeker
Inloggen / Registreren
Gebruikersnaam

Wachtwoord

Nog geen lid?
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.

Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
Laatst geziene leden
| SimOnly06:36:01
Steun ons