obey-robots.txt
Advertentie
data-full-width-responsive="true">
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
Howto: Router aansluiten op het Telfort modem
EdP
Omdat deze vraag erg vaak gesteld wordt, hierbij een mini-Howto voor het aansluiten en configureren van een extra router op het Telfort modem.

Het Telfort modem is behalve modem tevens een router, voor het gemak zal ik deze toch "modem" noemen en zal ik je extra router alleen "router" noemen.

Er zijn meerdere methoden mogelijk, ik beschrijf hier de methode waarbij je kunt blijven gebruik maken van VoIP (bijv. Telfort vast bellen) en waarbij je geen extra moeilijkheidsgraad voor portforwarding introduceert en die het minste snelheidsverlies geeft. Deze methode komt erop neer dat je je router instelt als switch en/of wireless accesspoint.

Het uitgangspunt is dat het Telfort modem in de fabriekstoestand staat.
Indien je voor een draadloos Telfort modem hebt gekozen, heb je door toevoegen van een tweede draadloze router wat extra keuzes, dit valt echter buiten de scope van deze mini-Howto en zal ik hier niet behandelen.

1. Sluit een pc aan via een netwerkkabel op een LAN port in de router, zorg er dus voor dat er nog geen verbinding tussen het modem en de router is
  2. Log nu in op de router, zie evt. de handleiding van de router voor hulp
  3. Stel het LAN IP adres van de router in op 192.168.1.1
  4. Als de router tevens een adsl-modem is kun je het WAN gedeelte uitschakelen, we gebruiken dat niet
  5. Schakel de DHCP-server functie van de router uit
  6. Schakel de NAT (Routing) functie van de router uit
  7. Schakel de Firewall functie van de router uit
  8. Zet de router uit en verwijder (desgewenst) de netwerkkabel tussen router en pc
  9. Sluit een netwerkkabel aan op een LAN port in de router en verbind deze met de LAN aansluiting van het modem
  10. Nu kun je de router weer aan zetten

Voor het geval je poorten wilt forwarden doe je dit in het modem, vergeet daarbij niet voor elke portmapping een corresponderende WAN-to-LAN firewall rule te definiƫren. Overigens valt ook dit buiten de scope van dit onderwerp.

Ben ik iets vergeten of zie je een fout, laat maar weten, heb je desondanks problemen, open dan een nieuw onderwerp.

Succes

Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Howto: Router aansluiten op het Telfort modem', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
WiFi verbinding Samsung Tv Sitecom router WiFi : 13 19 jun 2017
TV-ontvanger aanmelden bij Telfort Hardware instellingen : 9 24 jan 2017
Bellen met FritzBox 7490 werkt niet meer na update Telfort Storing : 5 09 jan 2017
Bellen met FritzBox 7490 werkt niet meer na update Telfort Telfort met eigen modem/router : 2 23 dec 2016
Opgebeld worden met Telfort-nummer en uitbellen via een andere provider Telfort VOIP telefonie met eigen telefoon netwerk, centrale of alarminstallatie : 3 14 nov 2016