obey-robots.txt
18 Juli 2018, 05:08
Navigatie
Inloggen / Registreren
Gebruikersnaam

Wachtwoord

Nog geen lid?
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.
Telfort Gebruikers Groep
Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
Onderwerp bekijken
Algemeen, maar niet gemeen.
 Nieuw onderwerp  Beantwoorden
 Onderwerp afdrukken

ZyXEL P2602R-D1A modem koppelen aan SMC2804WBR router

klaas
Hallo,

Officieel krijg ik a.s. maandag, 1 september toegang tot internet via een ADSL-verbinding met Telfort. Tot en met morgen maak ik nog gebruik van @home. Echter, ik heb gisteravond alles aangesloten en ik kreeg meteen een Internet-signaal. Dus vlug een UTP-kabel geplugd tussen modem en Laptop en ik heb internetverbindingSmile
Omdat ik niet een kabel door mijn huiskamer wil laten lopen, dus wil ik gebruik maken van mijn SMC2804WBR router. Ik heb de router via een UTP kabeltje op mijn modem aangesloten, maar ik krijg vervolgens geen internet-verbinding meer. Ik ben een absolute digibeet, dus als iemand mij kan helpen, dan graag in kleine, overzichtelijke stappen. Moet ik wijzigingen aanbrengen in de configuratie van het modem, of dien ik in de router instellingen te wijzigen? Hoe?

EdP
Het zijn de instellingen in je SMC router die je het best kunt wijzigen, als je tenminste wilt kunnen bellen via VoIP. Bij mij werkte het pas (een SMC7904WBRA) nadat ik het volgende had ingesteld op de SMC:

1) aansluiten op LAN poort
2) LAN IP = 192.168.1.1
3) DNS = 192.168.1.254
4) firewall disable
5) NAT disable

Edit: Eigenlijk komt stap 1 het laatst.
Gewijzigd door EdP op 31 augustus 2008, 10:37

klaas
Nog even een stapje daarvoor. Als ik in het configuratiescherm van de router kom, kan ik de "set-up wizard" gebruiken, waarbij ik de keuze heb tussen:
Cable modem
Fixed-IP xDSL
PPPoE xDSL
PPTP
Big Pond
Ik neem aan dat ik de optie PPPoE moet hebben
Als ik die selecteer kom ik in een scherm met:

User Name : zal wel klaas@telfort.nl zijn
Password : duidelijk
Please retype your password : duidelijk
Service Name : (geen idee!)
MTU : (576<=MTU Value<=1492) ?????
Maximum Idle Time (0-60 )????
auto reconnect Y/N ????

Wat vul ik hier dan in ????

Of, als ik zou moeten kiezen voor PPTP krijg ik:

PPTP Account :
PPTP Password :
Please retype your password :
Host Name :
Service IP Address :
My IP Address :
My Subnet Mask :
MTU (576-1460) :
Maximum Idle Time (0-60) : minutes
Auto-reconnect :

moet ik hier wat invullen?

EdP
Die Wizard kun je links laten liggen, klik meteen door naar Advanced. Doordat je 'm aan de ZyXEL gaat koppelen neem ik aan dat je 'm niet als modem zult gebruiken. Sterker nog, als je 'm aan het Telfort modem koppelt, kun je 'm niet eens als modem gebruiken. Wel als router of switch.

Het riedeltje dat ik opnoemde is ervoor om 'm als switch in te stellen, je wilt namelijk het Telfort modem als router hebben om te kunnen bellen via VoIP.

Het kan ook anders, maar waarom zou je, dit werkt gewoon uitstekend.

klaas
OK, bedankt. Ik ben er al uit, alles werkt zoals het moet horen. Ik heb het even nagevraagd bij SMC en die gaven mij het volgende stappenplan (voor iedereen die met dezelfde problemen komt te zittenSmile
1. Zorg ervoor dat alléén de router met een netwerkkabel verbonden is met een pc.
2. Ga naar je internet-browser (Explorer of Firefox) en log in op 192.168.2.1 U komt dan in het login scherm van de router.
3. Geef hier het password in. (Standaard is dat smcadmin, als dat niet door uzelf veranderd is) en druk op login.
4. Ga naar Tools in "Advanced settings"
5. Kies voor: restore Barricade to factory defaults
6. bevestig uw keuze (programma vraagt: weet u het zeker?)
7. U wordt uit het menu gegooid, dus opnieuw inloggen, nu zeker met smcadmin
8. Ga naar "advanced settings" en kies voor "Dynamic-IP address" en vervolgens op "more configurations"
9. U hoeft niets in te vullen, dus ook geen hostnaam of zo.
10. klik één keer op "clone Mac Address" en vervolgens op "Apply"
11. Sluit de ZyXEL modem aan op de WAN-poort van de router.
12. Koppel nu de router los van de PC
13. Ga naar "verbindingen weergeven" onder windows.
14. Selecteer de draadloze verbinding en vernieuw de netwerklijst.
15. Kies voor het netwerk wat SMC heeft
16. Na enige tijd verandert de status van dit netwerk in 'verbonden'

vanaf dat moment werkt het draadloos internetten weer.

Het was even een puzzel, maar ik ben ermee geholpen. Ik hoop dat ik met deze post ook anderen zal kunnen helpen, die ook tegen dit probleem aanliepen.

Richard
Op die manier gebruik je de router als router op een wijze dat je 2 routers achter elkaar koppelt. Werkt perfekt, maar bijv. poortforwardings zul je dan ook dubbel moeten doen als je iets gaat forwarden.

Daarom adviseren wij over het algemeen om de router als switch/ap methode te gebruiken, dat is eenvoudiger in te stellen.

EDP gaf daarvoor de juiste oplossing, je moet dan wel de kabel van de Zyxel ook in een LAN poort van de SMC steken.
Verder had hij verzuimd te vermelden dat je dan ook de DHCP op de SMC moet uitschakelen.
Maar dat werkt ook perfekt en op die manier hoeven evt. forwards alleen in de Zyxel gedaan te worden.

Greetings, Richard.

klaas
Even héél blond: Waar zet ik DHCP op disable?Frown

klaas
Oké, DHCP gevonden. Maar als ik nu mijn LAN IP wil veranderen zoals hierboven omschreven in 192.168.1.1, krijg ik een foutmelding: "Your LAN-IP address falls in the same subnet as your internet IP address"
en schakelt weer terug naar de standaard 192.168.2.1

highflyers
dit komt omdat je zyxel modem het ip adres 192.168.1.1 heeft. je kunt je router beter het nummer 2 op het einde geven.
let wel de echte servicedesk van telfort geeft hier totaal gesuport op als je ooit internet problemen hebt haal dan eerst de router er tussen uit voor je gaat bellen dit scheelt je 30 cent per minuut. je had mischien beter iets meer geld kunnen uit geven bij het aanschaffen van je modem en de zyxel 2602hw kunnen aanschaffen deze heeft draadloos in gebouwd. je had dan voledige suport gehad.

EdP
Je hebt 'm dus via de WAN poort aangesloten en die heeft (DHCP) adres 192.168.1.1 gekregen. Je kunt nu 2 dingen doen: sluit 'm aan op een LAN poort en stel het LAN Ip adres op de SMC in op 192.168.1.1 of laat het zo zitten en geef 'm een ander LAP IP adres, bijv. 192.168.1.2.

Spring naar forum:
 Nieuw onderwerp  Beantwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'ZyXEL P2602R-D1A modem koppelen aan SMC2804WBR router', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerpen Forum antwoorden Laatste bericht
WiFi verbinding Samsung Tv Sitecom router WiFi 13 19 juni 2017, 20:20
Zyxel P-2812HNU-F1 naar bridge mode? Eigen netwerk achter het Telfort modem 2 17 april 2016, 18:56
Welk modem moet ik aanschaffen ? Telfort met eigen modem/router 3 07 maart 2016, 19:57
Eigen router achter Experiabox v8 Eigen netwerk achter het Telfort modem 4 03 maart 2016, 18:48
Inlog pagina router p-2812HNU-f1 WiFi 2 02 januari 2015, 18:52
Goedenacht bezoeker
Inloggen / Registreren
Gebruikersnaam

Wachtwoord

Nog geen lid?
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.

Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
Laatst geziene leden
| SimOnly05:23:30
| jbasomers 1 dag