obey-robots.txt
19 November 2018, 14:42
Navigatie
Advertentie
data-full-width-responsive="true">
Inloggen / Registreren
Gebruikersnaam

Wachtwoord

Nog geen lid?
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.
Telfort Gebruikers Groep
Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
Onderwerp bekijken
Algemeen, maar niet gemeen.
 Nieuw onderwerp  Beantwoorden
 Onderwerp afdrukken

Linksys / Zyxel

Rastapopoulos
Goedemiddag,

Ben nieuw hier op het forum en heb sinds kort Telfort-internet. Daar ontving ik een Zyxel-modem bij en die wilde ik achter mijn Linksys WRT54G zodat het draadloos internet in stand bleef. Dat was niet zo eenvoudig als gedacht, maar met hulp van internet en vooral de aanwijzingen die ik vond op dit forum is het wel gelukt. Het vreemde is echter nu dat mijn systeem (Vista) zowel in het netwerkcentrum als in de systemtray roept dat ik niet verbonden ben, terwijl dat wel zo is. Het NWC blijft op identificeren staan en af en toe de melding "onbekend netwerk" De router is naar mijn idee goed ingesteld met SSID. Ook bedraad is dit het geval.

Weet iemand hoe dit komt en hoe het is op te lossen.

Alvast dank voor de moeite

gr.
Rastapopoulos

Rastapopoulos
Hoi logitechx,

Dank je voor je reactie. Hetgeen je beschrijft had ik ook gevonden en heeft me ook geholpen om de linksys werkend te krijgen in combinatie met de Zyxel. Dus internetten lukt en da's het belangrijkste. Het probleem gaat over het netwerkcentrum van Vista en de computerschermpjes in het systeemvak. Beiden zeggen dat er geen verbinding is terwijl dit wel het geval is.

Ik heb een plaatje bijgevoegd. Daaruit zou je afleiden dat er geen verbinding is (wat wel het geval is overigens)

Rastapopoulos voegde bij, bestand:

Registreer en/of log in voor toegang tot deze bijlage.

Gewijzigd door Rastapopoulos op 26 juli 2008, 21:47

EdP
Die stap van LAN IP adres wijzigen is eigenlijk niet nodig, omdat het Telfort modem standaard op 192.168.1.254 staat, zodat 192.168.1.1 vrij (en statisch) is.

Wat hier denk ik aan ontbreekt is de default gateway setting in de Linksys, die moet je op 192.168.1.254 zetten (het adres van het Telfort modem dus).

Ook moet je de Linksys als switch instellen, dus geen dhcp-server, geen firewall, geen NAT- oftewel routing-functie. Controleer dat even.

Richard
Wat hier denk ik aan ontbreekt is de default gateway setting in de Linksys, die moet je op 192.168.1.254 zetten (het adres van het Telfort modem dus).

Niet echt want de meeste Linksys en andere routers hebben geen gateway en DNS instellingen bij het LAN ip, alleen bij het WAN gedeelte, logischerwijze ook eigenlijk.

Aangezien de Linksys als switch werkt, heb je geen routering nodig, dus ook geen gateway setting.
Wel inderdaad die dingen doen die in je laatste regel vermeld staat.

Maar het hierboven genoemde werkt allemaal als ik het goed lees, alleen geeft Vista een incorrecte melding. Maarja, met die rommel hou ik me niet bezig dus kan helaas (of gelukkig?) ook niet zeggen wat het Visbah ding nu weer niet begrijpt.Wink
Greetings, Richard.

EdP
Elke netwerkverbinding heeft een gateway nodig. Voor zover ik weet. Kan zijn dat er een default wordt verondersteld. Je kunt ook de zaak omgooien, d.w.z. Telfort modem op 192.168.1.1 en de Linksys op een ander adres, wie weet werkt dat beter voor jou?

Rastapopoulos
Allereerst beiden dank voor de reactie. Ik denk dat het een Vistaprobleem is Shock. Heb geprobeerd een gateway in te stellen onder "advanced routing" in de Linksys. Daar viel me dit stukje tekst op in de begeleidende tekst:

Operating Mode: If the router is hosting your Internet connection, select Gateway mode. If another router exists on your network, select Router mode.

Ik heb het op "Router" gezet, maar dat maakt verder niet uit. Bij de "routing table" zegt de linksys dat de gateway 192.168.1.20 is (zoals ingesteld).

Het belangrijkste is dat internet het doet natuurlijk.

Als iemand nog aanvullende ideeŽn heeft, dan hou ik me aanbevolen

groet,
Rastapopoulos

EdP
Je hebt de ZyXEL ingesteld als 192.168.1.20 (waarom weet ik niet) en dat is nu de waarde voor je Linksys default gateway. Dat moet ook, anders heeft die Linksys geen flauw idee waar die naar toe moet voor internet adressen.

Iets zegt me dat je Linksys nu de NAT-functie (=routing) vervult. Dat moet dus NIET (lees mijn eedere bijdragen).

Rastapopoulos
Hoi EdP,

De ZyXEL heeft het standaard IP-adres (192.168.1.254) Mijn Linksys staat op 192.168.1.10. Het IP-Pool Starting Address van de ZyXEL is 192.168.1.33. Volgens mij kan dat dus nooit een conflict opleveren met de Linksys.
Ik ben in de veronderstelling dat NAT uitgeschakeld is (zie afbeelding) tenzij ik het niet begrepen heb :-)

Rastapopoulos voegde bij, bestand:

Registreer en/of log in voor toegang tot deze bijlage.

Gewijzigd door Rastapopoulos op 29 juli 2008, 23:47

EdP
Inderdaad, je Linksys heeft nu een IP adres in de statische range, dat is goed zo. Zet DHCP server uit in de Linksys als dat nog niet gebeurd is.

Het plaatje is van je Firewall settings, als alle vinkjes UIT zijn is dat in orde lijkt mij.

Ik ben niet zo bekend met Linksys, maar je moet volgens mij ondanks de lekker verwarrende tekst van Linksys, toch Gateway als Operating Mode kiezen om de routing functie uit te schakelen.

Ik weet dat 't kan, ik heb 't zelf ooit ook aan de praat gekregen bij een ander.

Als je er niet uitkomt, kun je ook nog proberen de Linksys in te stellen met fabrieksinstellingen en VOORDAT je 'm dan via een LAN port op de ZyXEL aansluit, geef je 'm een ander LAN segment, bijv. 192.169.2.1.
Zet 192.168.1.254 als default gateway.

Richard
Elke netwerkverbinding heeft een gateway nodig. Voor zover ik weet.

Niet echt lijkt me. Een switch heeft bijv. ook geen gateway nodig, de verbindingen worden daarin bijgehouden door een arp tabel als ik me niet vergis.

In dit geval van de Linksys hoef je dus ook geen gateway in te stellen dat zit alleen op het WAN gedeelte voor zover ik die Linksys dingen ken. En de WAN gebruiken we niet, een gateway instellen aldaar heeft dus ook geen zin omdat er niet naar gekeken wordt.

Maar we zijn allemaal te moeilijk aan het denken. Als je de kabel van de Zyxel op de LAN poort van de Linksys aan sluit, heb je met een hoop dingen niets meer te maken, met een aantal echter nog wel.
Firewall van de Linksys staat uit.
Voor een goede werking avn de draadloze apparatuur moet je het LAN adres zeer zeker niet op een ander segment gaan zetten anders heb je een probleem, want dan krijgen die geen ip meer en weten ook niet meer waar naar toe.

Gateway mode kun je inderdaad wel eens proberen.

Doe het volgende eens:
1.) Koppel de Linksys van de Zyxel af.
2.) Reset de Linksys naar default instellingen.
3.) Sluit je pc aan en log in op de Linksys, zet de firewall uit en zet DHCP uit.
4.) Sla de instellingen op.
5.) Haal daarna de stroom van je Linksys.
6.) Sluit nu de netwerk kabel van de Zyxel aan een LAN poort van de Linksys aan.
7.) Voorzie de Linksys weer van stroom en laat hem rustig starten.

Als het goed is moet je nu internet hebben op je draadloze clients, verder moet je de Zyxel op 192.168.1.254 kunnen bereiken en de Linksys op 192.168.1.1

Lukt dat? Log dan in op de Zyxel (al dan niet met draadloze client) en ga de beveiligingsinstellingen doen zoals bijv. WPA.
Lukt het niet? Zet dan de Linksys eens in Gateway mode en kijk of het dan wel werkt.

Als dat zo niet werkt denk ik dat je toch ergens eerder een Vista probleem hebt.
Gewijzigd door Richard op 31 juli 2008, 00:15
Greetings, Richard.

Spring naar forum:
 Nieuw onderwerp  Beantwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Linksys / Zyxel', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerpen Forum antwoorden Laatste bericht
Zyxel P-2812HNU-F1 naar bridge mode? Eigen netwerk achter het Telfort modem 2 17 april 2016, 18:56
Port forwarding zyxel p-2812hnu-f1 Eigen netwerk achter het Telfort modem 2 13 juni 2013, 12:00
NAT uitschakelen op zyxel p2812hnu-fx Eigen netwerk achter het Telfort modem 1 29 mei 2013, 10:07
Portforwarding Zyxel P-2812HNU-F1 Eigen netwerk achter het Telfort modem 3 01 mei 2013, 21:38
WRT320n i.c.m. ZyXel P-2812HNU Eigen netwerk achter het Telfort modem 2 13 februari 2013, 23:01
Goedemiddag bezoeker
Inloggen / Registreren
Gebruikersnaam

Wachtwoord

Nog geen lid?
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.

Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
Laatst geziene leden