obey-robots.txt
18 December 2018, 16:45
Navigatie
Advertentie
data-full-width-responsive="true">
Inloggen / Registreren
Gebruikersnaam

Wachtwoord


Nog geen lid?
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.
Telfort Gebruikers Groep
Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
data-full-width-responsive="true">
Onderwerp bekijken
Help de helpdesk!
 Nieuw onderwerp  Beantwoorden
 Onderwerp afdrukken

Tip: Bandwidth Managment Juist Instellen (Telefonie)

Puma
Ik lees dat veel mensen nog steeds problemen hebben met de kwaliteit van het gesprek, tijdens het downloaden!

Ga als volgt te werk!

Stap 1: Wizard starten

Log in op de Zyxel en zie rechts boven! Klik op het icoontje! Zie afbeelding

naamloosxl7

Klik vervolgens op de 3e regel van boven: "Bandwidth Managment"
Zie afbeelding

naamloos2rt6

Vink het vakje: "active" aan en klik op next!! Zie afbeelding

naamloos3xj8

Je krijgt nu heel wat dingen te zien! belangrijkste is "Voip"
Vink het vakje naast VOIP aan (Active) en selecteer het rondje "high"!
Zie afbeelding:

naamloos4mw0

Stap 2: Meer bandbreedte toekennen

Het probleem is dat de Zyxel maar slechts 10 kbps reserveert voor VOIP!!
Dit is veel te weinig. We gaan dit verhogen naar 128 kbps.

Ga nu naar Advanced en dan Bandwidth Managment!
Klik dan op tabblad "Rule Setup". Zie afbeelding

naamloos5be1

Klik dan rechtsonder op de 2e icoon van rechts. Zie afbeelding:

naamloos6cv4

Je krijgt een scherm te zien met veel opties! Waar je nu een 10 ziet staan, verander je die even naar 128! Zie afbeelding

naamloos7wa9

Klik nu op "Apply" en je bent klaar!

Download wat en pleeg een telefoontje. Laat me weten of dit ook bij jou heeft geholpen!

Einde handleiding
Gewijzigd door Puma op 16 juni 2008, 18:55
 
Puma
128 kbps is slechts 12 KB/s!!

Dat is hetzelfde als een ISDN verbinding!

Dus niet 128 KB/s!!!! Dat is 1 mbit oftewel 1024 kbps! Maar 128 kbps. Let op de kleine letters!

G.711 (64 kbps)
G.726 (32 kbps)
G.729 (8 kbps)
G.723 (5.3 & 6.3 kbps)

Dat zijn de gebruikte geluidpatronen. G.711 levert de beste kwaliteit en dat is ook de eerste optie bij Zyxel! Echter moet er wel genoeg bandbreedte zijn!
G.711 vraagt 64 kbps en Zyxel reserveert slechts 10 kbps!

Ik heb 128 kbps gekozen, omdat er 2 VOIP poorten aanwezig zijn. 2x64 = 128 kbps Wink Je downloads komen nu echt niet 10 min later binnen! Eerder 10 sec.
Gewijzigd door Puma op 16 juni 2008, 19:22
 
Richard
Harstikke mooie uitleg Puma!

Ik gebruik maar 1 poort dus 64 zou dan voor mij genoeg zijn.

Maarreh, ik zie ergens als ik dan weer in het begin ga kijken bij advanced en bandwidth management iets van 1000 en 8000.
Of dat nog iets doet weet ik niet, maar ik heb wel het probleem dat op het moment dat ik dat management op active zet, mijn downloads met zo'n 300kbyte/sec trager gaan.
En dat dus 's nachts terwijl ik niet aan het bellen ben of gebeld wordt.

Is er nog iets aan te doen dat die downloadwaarde ook wat stabiel blijft of moeten we dan dit verlies van die 300KB op de koop toenemen?
 
Puma
Kan wellicht te maken hebben met een te zware belasting van het modem!
Zoals je ziet is de CPU verbruik veel hoger met QoS ingeschakeld!

Zet eens je firewall uit! Verbruik gaat dan wat omlaag.
 
anconakip
Ik ga het meteen proberen zodra ik thuis ben. Ik laat je weten of het werkt. Lijkt me wel heel logisch dat het zou moeten werken.
The Force is like Duck-tape, it has a light side, a dark side and it holds the universe together
 
Puma
Meer bandbreedte toekennen! Maar op 128 kbps moet het al goed gaan!

De standaard Zyxel's leveren prima prestaties met Voip. Ik heb geen flauw idee wat Telfort met deze Zyxel's heeft gedaan!

Plus punt is dat je niet vast zit aan het modem van Telfort! Je kunt elk willekeurig apparaat gebruiken die je wilt!
 
paulv
@Puma
Je hebt de regel alleen toegepast richting LAN - nou, volgens mij verbruikt VOIP daar helemaal niks (zie monitor terwijl je een gesprek voert). Je moet volgens mij de bandbreedte (ook) aanpassen richting WAN. Bij mij geeft de monitor dan 85 kbps aan (bij codec G.711a). Maar wat je ook instelt in BWM: het maakt volgens mij allemaal niks uit...
 
Richard
Ik kom nog niet eens aan de 50% met het management aan dus te zwaar belast lijkt me niet het geval.
Maar ik ga nog eens proberen.
 
Richard
Wat staat er bij jou in het summery scherm? Ook dit?
Ohja, en verbruik is echt niks, cpu 8.11%, memory 32%.

Richard voegde bij, bestand:

Registreer en/of log in voor toegang tot deze bijlage.

Gewijzigd door Richard op 19 juni 2008, 01:10
 
Puma
paulv schreef:
@Puma
Je hebt de regel alleen toegepast richting LAN - nou, volgens mij verbruikt VOIP daar helemaal niks (zie monitor terwijl je een gesprek voert). Je moet volgens mij de bandbreedte (ook) aanpassen richting WAN. Bij mij geeft de monitor dan 85 kbps aan (bij codec G.711a). Maar wat je ook instelt in BWM: het maakt volgens mij allemaal niks uit...


Er wordt zowel een regel gemaakt voor naar LAN als naar WAN!

Je moet het zo zien:

Naar WAN: verzenden
Naar LAN: ontvangen

Dat doe je beide met VOIP, dus is het logisch dat er bij beide een regel komt! Je moet echter ook de WAN kant meer bandbreedte toekennen en dat was ik vergeten erbij te zetten.

Voip via Budgetphone en Voipdiscount verloopt prima hier! Ik heb het echter wel zo ingesteld, zoals hierboven staat.
Gewijzigd door Puma op 19 juni 2008, 02:43
 
data-full-width-responsive="true">
Spring naar forum:
 Nieuw onderwerp  Beantwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Tip: Bandwidth Managment Juist Instellen (Telefonie)', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerpen Forum antwoorden Laatste bericht
Doorkiesmenu instellen Telfort VOIP telefonie met eigen telefoon netwerk, centrale of alarminstallatie 4 22 februari 2017, 11:23
instellen wifi versterker lukt niet Algemeen 4 26 juni 2013, 22:13
Instellen van port in nw modem Eperium Eigen netwerk achter het Telfort modem 2 25 juni 2013, 23:38
P2602HW-D1A als WiFi access point (repeater) instellen WiFi 2 26 januari 2012, 01:02
Telfort Internet met KPN telefonie. Helpdesk 11 25 november 2010, 13:02
Goedemiddag bezoeker
Inloggen / Registreren
Gebruikersnaam

Wachtwoord



Nog geen lid?
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.

Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
Laatst geziene leden