obey-robots.txt
21 Oktober 2018, 01:08
Navigatie
Advertentie
data-full-width-responsive="true">
Inloggen / Registreren
Gebruikersnaam

Wachtwoord

Nog geen lid?
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.
Telfort Gebruikers Groep
Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
Onderwerp bekijken
Gebruik je een router/switch achter het Telfort modem, post hier je ervaringen.
 Nieuw onderwerp  Beantwoorden
 Onderwerp afdrukken

Geen internet meer via router na harde reset zyxel (kan niet in bridge mode)

Ronaldk
Hallo,

Ik ben hier nu al een tijdje mee bezig, maar ik kom er echt niet meer uit. Dus ik hoop dat iemand mij kan helpen
Setup:
Zyxel P-2602R-D1A
Linksys wrt160n
Ik had de Zyxel in bridge modus gezet en op die manier 2 jaar lang zorgeloos internet. Dit was destijds echt een eitje (1 a 2 minuten werk), maar ik doe nu iets fout.

Nu lag het internet er op een gegeven moment uit. Gebeld met de helpdesk, moest een harde reset van de Zyxel doen en had daarna weer internet. Moest alleen de Zyxel opnieuw in bridge mode zetten.

Dit levert echter het probleem op. Ik kan niet bij het ip adres van de zyxel (http://192.168.1.254) via mijn router, dus kan de zyxel niet in bridge mode zetten en heb dus ook geen internet via de router.De router werkt prima, ik kan gewoon bij mijn NAS via mijn laptop en mijn mediacenter.
Als ik rechtstreeks inplug met mijn laptop op de zyxel heb ik wel internet verbinding. Dus dat werkt ook.
De kabel tussen de router en de Zyxel ook gechecked die werkt ook.

Als iemand mij kan helpen heeeeel erg graag. Ik heb tussen alle verschillende mogelijke oplossing nog deze oplossing van dit forum gezien:
http://telfort.gebruikers.eu/forum/viewthread.php?thread_id=204&rowstart=40

maar die maakt een switch van de linksys (toch?), en ik wil juist de zyxel in bridge modem zetten zoals ik het al 2 jaar heb gehad.

Alvast bedankt,
Ronald

Nog als toevoeging, maar ik denk niet relevant. Ik dacht namelijk dat ik het 2 jaar geleden had gedaan door rechtstreeks op de Zyxel in te loggen en daar hem in bridge te zetten, maar dat kan dus niet. Als ik dat doe vliegt het internet er namelijk gelijk uit. Na een nieuw belletje werd me door de helpdesk verteld dat ik dan mijn pc als eindpunt van de bridge mode zet en dan is het logisch dat het internet er uit vliegt. Dus dat heb ik blijkbaar verkeerd onthouden.

Richard
Na een nieuw belletje werd me door de helpdesk verteld dat ik dan mijn pc als eindpunt van de bridge mode zet en dan is het logisch dat het internet er uit vliegt. Dus dat heb ik blijkbaar verkeerd onthouden.

Dat klopt, maar is wel te omzeilen.
Als hij niet in bridge mode staat, moet je hem kunnen bereiken.
Staat hij wel in bridgemode, kun je er ook nog bij, als je jouw pc er op aansluit en dan je pc een vast ip adres geeft in de 192.168.1.x range en als DNS en gateway 192.168.1.254 instelt, dat is geen enkel probleem.

Op deze wijze benader ik namelijk mijn Zyxel die ook in bridgemode staat ook.
Feitelijk moet je dus GEEN switch maken van je Linksys.

Probeer het eens als volgt:
1.) Haal de telefoonkabel uit je Zyxel. Reset hem dan naar fabrieksinstellingen en sluit je pc er rechtstreeks op aan. Reset ook je Linksys voor de zekerheid naar fabrieksinstellingen, tenzij je dat niet nodig vindt.
2.) Zyxel moet nu bereikbaar zijn op 192.168.1.254 dat is prima. Zet DHCP voor de zekerheid op je Zyxel uit en zet hem dan om naar bridgemode. Valt tevoren al je verbindnig weg, geef je pc dan effe een statisch ip zoals boven aangegeven.
3.) Als de Zyxel in bridgemode staat, laat hem dan lekker, zet hem uit met de knop achter, haal de kabel van je pc er uit en sluit je pc aan op de Linksys.
4.) Log in op je Linksys, zorg dat het LAN ip op 192.168.1.1 staat. Eventueel kun je ook zorgen dat 192.168.1.254 niet in het bereik van de dhcp server ligt.
5.) Zet ook je Linksys daarna uit en sluit de telefoonkabel weer op de Zyxel aan.
6.) Schakel de Zyxel aan en wacht totdat er een stabiele linesync is (DSL lampje brandt continue).
7.) Zet op dat moment je Linksys aan, wel van tevoren de kabel vanaf een LAN poort van je Zyxel (neem maar poort 1) op de WAN/Internet poort van je Linksys aansluiten.

Effe wachten en na een minuutje moet het toch werken, dan moet je internet op je pc's hebben en als het goed is dan zou je ook je Zyxel via 192.168.1.254 moeten kunnen bereiken vanaf je pc.
Mocht dat niet het geval zijn dan is er vermoedelijk een firewall die roet in het eten gooit ergens, vermoedelijk op de Linksys.

EdP
De clou is eigenlijk heel simpel. Als je je modem in bridge mode wilt zetten, koppel dan je Linksys af, sluit je pc rechtstreeks aan op het modem, zet 'm in bridge mode, ontkoppel de pc en sluit de Linksys weer aan. Dan is alles weer het oude.

Ronaldk
Allereerst bedankt voor de snelle antwoorden. Het werkt helaas nog steeds niet. In de kern blijft het volgende probleem bestaan:
zodra de Zyxel in bridge mode is gezet gaat het signaallampje van de internetverbinding uit. Zonder later opnieuw aan te gaan. Maw hij krijgt helemaal geen internetsignaal meer binnen (dsl lampje brandt wel altijd continue). Een eventuele firewall lijkt me dan ook geen obstakel te vormen (maar ik kan er naast zitten natuurlijk)

Ik heb vele varianten geprobeerd, dus allerlei verschillende combinaties van dhcp server aan/uit, met telefoonstekker erin/uit, rechtstreeks ingeplugd of niet, harde reset of niet. Zelfs soft resets na het wijzigen van instellingen (meer hieronder)

Ik heb ook telkens minimaal 3 minuten gewacht voor het internetsignaallampje om te verschijnen. Jullie begrijpen, ik heb er aardig wat tijd aan besteed vandaag

Verder heb ik ook mijn wireless connectie uitgezet (die stond altijd aan tot gisteren) omdat deze altijd connectie met mijn router maakte en dat had eventueel nog een conflict kunnen opleveren.

Verder is de range van mijn linksys standaard tot 192.168.150 gelimiteerd dus de dhcpvan de linksys deelt nooit een .254 adres uit, zodat er een conflict met het ip adress van de zyxel kan ontstaan

Nog specifieke toevoegingen op jullie oplossingen:

@Richard
Ik heb al je stappen gevolgd, linksys ook naar de fabrieksinstellingen gereset. Ik moest overigens mijn IP een vast adres geven omdat inderdaad dan mijn verbinding met de Zyxel verdween. Daarna kon ik hem in bridge mode zetten.

De rest van de stappen ging ook goed. Ik zette de zyxel weer opnieuw aan, wachtte op het dsl lampje om continue te branden, om daarna mijn linksys aan te zetten. Alleen dat stomme internetlampje ging nooit aan :S

@edp: Dat werkte dus helaas niet, zodra ik de laptop rechtstreeks op de Zyxel aansluit zie ik het lampje bij internet instant uit gaan zodra ik hem in bridge mode zet. Ook een paar minuten wachten helpt niet.
Ik heb voor de zekerheid ook de variant geprobeerd door de dhcp server functie eerst uit te zetten en met een fixed ip adres daarna in bridge mode te zetten. Maar het werkt niet...

Jullie zullen begrijpen. Ik begrijp er niets meer van. Zoiets simpels dat nu zo ingewikkeld is geworden. Als jullie nog iets aanvullends hebben, of dat ik toch iets over het hoofd heb gezien. Ik hoor het graag. Alvast bedankt!

Ronald

EdP
Dan snap ik 'm even niet meer. Als je gewoon verbinding hebt en het Internet ledje gaat uit zodra je 'm in Bridge mode zet, dan weet ik 't niet. Internet led uit = No IP connection.

Ronaldk
Ah ik begrijp dat ik wat sympathie voor mijn situatie krijg. Gelukkig, voel ik me toch iets minder dom dan ik dacht dat ik was Wink
Maar ik ben helaas niet zo slim dat ik jouw vertwijfeling op waarde kan schatten.

Want geen ip adress meer, waar kan dat op duiden. Is dat dan iets aan de hardwarekant? Kan er iets bij Telfort veranderd zijn, waardoor mijn modem de bridgestand niet meer snapt. Of doe ik dan toch iets fout?

Franzki
Elke keer als je een ander apparaat direct aan internet hangt, krijgt het van Telfort een eigen ip-adres.

Maar Telfort staat officieel maar n ip-adres toe. Wel krijg je tijdelijk een tweede ip-adres zodat je van modem kunt wisselen.

De linksys heeft zich een keer aangemeld en een ip-adres gereserveerd.
Vervolgens heeft de Zyxel zich een keer aangemeld (in router mode) en een ip-adres gereserveerd.

Zodra je de Zyxel in bridge zet, vraagt je pc een ip-adres... maar Telfort geeft waarschijnlijk geen derde adres uit en daarom valt je internet weg.

De oplossing lijkt me simpel... de linksys aansluiten nadat je de Zyxel in bridge hebt gezet. Deze zou waarschijnlijk gewoon weer zijn ip-adres terug moeten krijgen van Telfort.

EdP
Het wisselen van apparaten heb ik ook aan gedacht, maar fysiek verandert er niks aan de ZyXEL door 'm in Brdge mode te zetten (MAC adres is ongewijzigd). Misschien komt het doordat de Linksys een keer als switch is aangekoppeld? Dan zou elke aangesloten pc een eigen IP adres aanvragen en dan heb je er ineens teveel in gebruik. Maar dan verwacht ik eigenlijk eerder een rood internetledje i.p.v. eentje die uit blijft. Frown
Volgens mij hebben we hier Webcare bij nodig.

Ronaldk
Hallo Franzki, bedankt voor die uitleg. Dat wist ik ook niet. Maar ik denk dat dit fysiek niet eens mogelijk om na een harde reset de Zyxel zowel aan de linksys als aan mijn pc te krijgen. Ik heb namelijk een modem met maar 1 LAN poort
maw bij een harde reset staat eerst alleen mijn pc aan de Zyxel. hij weet op dat moment nog niet af van het bestaan van mijn router. Als ik hem dan in bridge mode zet, knalt het internetlampje er gelijk uit. Dus volgens mij is dat hem dus niet Sad

@Edp Ik heb in principe nooit iets aan mijn linksys gewijzigd waardoor hij als een switch is aangekoppeld. Het enige dat ik heb gedaan is een harde reset van mijn linksys om te proberen wat Richard aanbeveelde.
Gewijzigd door Ronaldk op 17 oktober 2010, 20:40

Franzki
Ik bedoelde... zodra je de Zyxel in bridge mode zet, valt je internet weg omdat je pc geen ip-adres krijgt van Telfort.

Als je dan je pc loskoppelt en de router aansluit, zou de router wl een ip adres moeten krijgen.

Spring naar forum:
 Nieuw onderwerp  Beantwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Geen internet meer via router na harde reset zyxel (kan niet in bridge mode)', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerpen Forum antwoorden Laatste bericht
WiFi verbinding Samsung Tv Sitecom router WiFi 13 19 juni 2017, 20:20
Bellen met FritzBox 7490 werkt niet meer na update Telfort Storing 5 09 januari 2017, 19:30
Bellen met FritzBox 7490 werkt niet meer na update Telfort Telfort met eigen modem/router 2 23 december 2016, 20:18
Geen TV signaal Algemeen 2 18 december 2016, 17:23
Kan niet meer in mijn telfort komen Algemeen 2 13 november 2016, 21:53
Goedenacht bezoeker
Inloggen / Registreren
Gebruikersnaam

Wachtwoord

Nog geen lid?
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.

Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
Laatst geziene leden
| Wilfried Drie...10:33:29