obey-robots.txt
Advertentie
data-full-width-responsive="true">
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
wat betekent VDSL nu eigenlijk in de praktijk?
EdP
Dat is wat mij betreft een vergelijkbare discussie met "tot 20Mb" vs. ADSL/ADSL2/ADSL2+.
Het is beter een kaars te ontsteken dan de duisternis te vervloeken.

data-full-width-responsive="true">
Ape
Er zijn meerdere initiatieven naast elkaar bezig tegenwoordig.
Daarom is het zo moeilijk om een duidelijk beeld te krijgen voor de individuele consument.

KPN bouwt momenteel nummercentrales om, om VDSL mogelijk te maken.
Dat betekent wel dat alleen binnen een afstand van 1500 meter tussen huis en centrale, je ook VDSL kan krijgen.
Iedereen die verder weg woont blijft aangewezen op ADSL2+/ADSL1.
Zoals eerder aangegeven valt vanaf +-1500 meter alle voordelen weg voor VDSL tegenover ADSL2+.
ADSL2+/ADSL1 zal dan ook niet verdwijnen uit de centrales. Beide systemen leven dan naast elkaar.

Daarnaast is men bezig in geselecteerde gemeentes VDSL in wijk- of straatkasten te plaatsen.
Dat heet FttC. Fiber to the Curb oftewel glas tot aan de stoep.
Glasvezel wordt tot in die kasten aangelegd en daarna gaat het naar je huis toe via VDSL.
Omdat daarbij de afstanden veel kleiner zijn dan bij bovenstaande initiatief, is de afstand geen probleem.
Helaas is dit in enkele geselecteerde plaatsen.

Als laatste is er nog FttH. Fiber to the Home oftewel glas naar het huis.
Dat heeft niets meer met VDSL te maken. Glasvezel gaat immers direct het huis in.
Helaas zijn er maar weinig plaatsen waar dit gebeurd.

Overigens is KPN niet de enige die VDSL aanbied.
Tele2 is ook bezig om in de nummercentrales VDSL aan te bieden.
Daar zijn uiteraard ook dezelfde restricties van toepassing als bij KPN VDSL.
Gewijzigd door Ape op 17 april 2010, 16:33

Richard
Bedankt voor de uitleg Ape. Het wordt inderdaad voor veel mensen verwarrend.

Overigens had ik wel uit betrouwbare bron vernomen, dat men (KPN) uiteindelijk van de wijkcentrales af wilde en alles om gaan zetten dus naar die kleinere wijk/straatkasten.
Probleem daarbij was dat nu de toegang tot de wijkcentrales voor andere leveranciers (zoals Online en BBNed etc.) geregeld zou zijn, terwijl er dan over die straatkastjes nieuwe afspraken gemaakt zouden moeten worden.

Ik kan me namelijk niet voorstellen dat adsl en adsl2+ uiteindelijk blijft bestaan naast VDSL en met name ook kabel en glasvezel.
Even uitzonderingen in landelijke gebieden daargelaten misschien. Maar ik kan het mis hebben uiteraard.
Greetings, Richard.

EdP
Dat laatste zal mede van de prijs afhangen Smile
Als ik als doorsnee consument nu al prima tevreden ben, waarom zou ik overstappen op VDSL, gesteld dat dat duurder is?
Als op termijn ADSL volledig zou worden vervangen door VDSL, zou dat best een dure grap zijn, iedere klant moet dan sowieso een nieuw modem en ik zie het wel voor me dat er ook een monteur aan te pas zal komen.

Franzki
Zelf denk ik (hoop ik) dat op termijn alle 20Mb-abonnementen via VDSL zullen worden geleverd. Dat betekent dat we discussies over theoretische en werkelijke snelheid achter ons kunnen laten.

Een beetje vergelijkbaar met de overgang van ADSL naar ADSL2+.

EdP
Dat zou inderdaad een prima idee zijn, alleen moet de techniek dan nog steeds wel vervangen worden.

Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'wat betekent VDSL nu eigenlijk in de praktijk?', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Telfort & VDSL Algemeen : 28 05 okt 2012
Telfort introduceert Internet Max: VDSL tot 40 Mb/s Algemeen : 3 11 apr 2011
Naar abonemnet 20Mb gegaan en geen veranderingen eigenlijk qua snelheid??? Algemeen : 22 19 jun 2009