obey-robots.txt
18 Februari 2018, 06:19
Navigatie
Inloggen / Registreren
Gebruikersnaam

Wachtwoord

Nog geen lid?
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.
Telfort Gebruikers Groep
Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
Onderwerp bekijken
Algemeen, maar niet gemeen.
 Nieuw onderwerp  Beantwoorden
 Onderwerp afdrukken

wat betekent VDSL nu eigenlijk in de praktijk?

hondengek
”ůk ik kijk reikhalzend uit naar de uitrol door moeder KPN en dochters...
Maar wat voor voordelen biedt VDSL nu eigenlijk voor diegenen, zoals ik zei de -honden-gek, die op zo'n 3 km van de telefooncentrale wonen?
Mij kwam onlangs een statistiek onder de (niet vakbekwame) ogen waaruit onomstotelijk bleek dat het voordeel qua bandbreedte t.o.v. ADSL2+ op langere afstand min of meer verdampt.
Op de respectieve zou de bandbreedte zelfs min of meer gelijk zijn.

Maar ik meen me ook te herinneren dat voor dergelijke pechvogels er ook VDSL vanuit de wijkkast(en) zou kunnen worden aangeboden met alle winst van dien.
Ik heb me recentelijk tot de KPN gewend met een gerichte vraag welke bandbreedte in mijn postcodegebied te verwachten is.

Vergeefse moeite van mijn kant want ondanks het feit dat KPN-VDSL al concreet wordt aangeboden kon de betrokken medewerker me niets vertellen; sterker nog: hij verwarde VDSL zelfs met glasvezel!
Die KafkaŽske situatie herinnerde me aan mijn HetNet-tijd waar toentertijd de linker- hand ook niet wist wat de rechter uitvoerde. (maar het blijft toch onbegrijpelijk zoiets...)

Wie onder ons kan deze moeilijke materie enigszins inzichtelijk maken?
Kan ik enige hoop vestigen of dien ik tevreden te zijn/blijven met de huidige 7 Mbit?
Tja, deze snelheid is natuurlijk ruim voldoende maar je wordt langzamerhand toch aangestoken door het virus en aldus slachtoffer van de uiterst succesvolle marketing van met name de kabelaars.

Dank en groet,
roy
Gewijzigd door hondengek op 11 april 2010, 21:58

EdP
Vooropgesteld dat ik geen materie-deskundige ben, begrijp ik dat VDSL geleverd gaat worden vanuit de wijkverdelers i.p.v. de wijkcentrale. Het komt dus dichter bij huis. Of het hier straks om VDSL of VDSL2 gaat weet ik niet, maar voor VDSL2 is de maximale afstand (3500m) groter dan voor VDSL (1200m).

Voor zover ik er iets van snap heeft het niet per se te maken met glasvezel, maar wordt er wel aan gewerkt om (ook?) VDSL via glasvezel te leveren. Tele2 noemt haar VDSL product Fiberspeed, dat draagt natuurlijk bij aan de verwarring.
Het is beter een kaars te ontsteken dan de duisternis te vervloeken.

Morpheus
VDSL kan een maximale afstand hebben van 1.2 kilometer. Aangezien het haast onmogelijk wordt om het dan vanaf de wijkcentrale te laten lopen wordt er glasvezel aangelegd tussen wijkcentrale en wijkverdelers. Vanuit de wijkverdelers gaat het signaal dus gewoon terug op koper, met een maximale lengte van 1.2 kilometer.

Ik zag hier laatst in de wijk ook dat de welbekende blauwe, weliswaar lege, buizen werden aangelegd naar onze wijkverdeler. Het verbaasde me enorm aangezien ik nu niet direct in een grote stad woon. KPN zou VDSL landelijk uitgerold hebben in 2012, maar dat is opgeschort naar 2015.

-edit-
Sterker nog, na een postcode check op KPN.com blijkt het dat de 40 Mbit van VDSL hier al mogelijk is.
Gewijzigd door Morpheus op 12 april 2010, 16:43

hondengek
Hartelijk bedankt voor jullie heldere reacties!
@Morpheus: ik was zelf ook al op zoek naar een postcodecheck op de KPN-site maar heb die niet gevonden.
Moet je daarvoor soms een bestelling doorlopen waarbij je op een gegeven moment op de check stuit?

Zou je misschien de moeite willen nemen om me nog even te te laten weten waar die snelheidscheck zich exact bevindt?
Dank je alvast!
roy

Morpheus
Gewoon Internet Premium bestellen, de eerste stap is de postcode check. Zodra u de uitslag van die postcode check heeft, gewoon afbreken.

Download broncode  Code
http://www.kpn.com/web/show/id=1570675?Promiscode=498417&sc_5=internet:internet-premium:plein:bestellen

Heb de link even als code weggezet omdat hij als URL niet herkent wordt. Even kopieeren en plakken in de adresbalk dus.
Gewijzigd door Morpheus op 12 april 2010, 21:59

hondengek
Dank u voor de moeite.
Heb natuurlijk gelijk gekeken en Premium blijkt in ons dorp (purmerend) nog niet te worden aangeboden... (althans niet in mijn postcodegebied=purmerend noord/kwadijk)
Ik blijf het vanaf nu natuurlijk in de gaten houden!
Gewijzigd door hondengek op 13 april 2010, 09:40

Richard
Beetje moeilijk zo dus hier voor de geinteresseerden de gefixte link (klikbaar):
http://www.kpn.co...:bestellen
Gewijzigd door Richard op 16 april 2010, 23:35
Greetings, Richard.

mesa57
Hmmz, die link even uitgeprobeerd. Op mijn adres kunnen ze internet premium leveren. Maar of dat vdsl is ? De snelheid is nml. 16 tot 40mb. Maar op gewoon adsl+2 heb ik al 19 mb ....

EdP
Je mag er van uitgaan dat ze dan VDSL bedoelen.
Het is beter een kaars te ontsteken dan de duisternis te vervloeken.

mesa57
Vaag uitgangspunt. Als ze gewoon adsl+2 leveren, voldoen ze wel aan de voorwaarden (16-40mb ) en schiet ik er helemaal niks mee op. Daar ga ik dus zeker niet op in. Ze moeten eerst hun postkode check maar eens verbeteren.
Gewijzigd door mesa57 op 17 april 2010, 11:51

Spring naar forum:
 Nieuw onderwerp  Beantwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'wat betekent VDSL nu eigenlijk in de praktijk?', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerpen Forum antwoorden Laatste bericht
Telfort & VDSL Algemeen 28 05 oktober 2012, 18:22
Telfort introduceert Internet Max: VDSL tot 40 Mb/s Algemeen 3 11 april 2011, 22:53
Naar abonemnet 20Mb gegaan en geen veranderingen eigenlijk qua snelheid??? Algemeen 22 19 juni 2009, 15:29
Goedemorgen bezoeker
Inloggen / Registreren
Gebruikersnaam

Wachtwoord

Nog geen lid?
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.

Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
Laatst geziene leden
| SimOnly13:07:37
Steun ons