obey-robots.txt
19 November 2018, 14:57
Navigatie
Advertentie
data-full-width-responsive="true">
Inloggen / Registreren
Gebruikersnaam

Wachtwoord

Nog geen lid?
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.
Telfort Gebruikers Groep
Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
Onderwerp bekijken
Hier kun je ervaringen kwijt over je eigen telefoonnetwerk. Bijvoorbeeld een eigen thuiscentrale, een alarmcentrale, asterix, etc
 Nieuw onderwerp  Beantwoorden
 Onderwerp afdrukken

Echo bij combi Budgetphone/Betamx

hondengek
Sinds eind 2008 maak ik, tot mijn volle tevredenheid, gebruik van de combinatie Budgetphone (ingaand) en enkele Betamax-kloons voor uitgaand telefoonverkeer.
Mede dankzij de Fritzbox 7170 is de opbouw en vooral geluidskwaliteit van een telefoongesprek doorgaans probleemloos en goed te noemen.

Sinds kort heb ik echter te kampen met een regelmatig terugkerende echo wat natuurlijk zeer hinderlijk is.
Hebben andere gebruikers dit mogelijk ook ervaren en bestaat er wellicht een remedie tegen?

De Codecs (voice transmission in Fritz-jargon) heb ik, op toenmalig aanraden van Budgetphone, overigens op "vastelijn-kwaliteit" staan.

Bedankt voor jullie reactie(s)
Gewijzigd door hondengek op 04 maart 2010, 13:10

Franzki
Ik ben geen expert.... maar als jij een echo hoort, betekent dat dan niet dat het probleem aan de andere kant van de lijn zit?

hondengek
Hallo Franzki,

Op zich heb je gelijk ware het niet dat de echo-problematiek zeer willekeurig optreedt.
Wat mij opgevallen is dat het voornamelijk voorkomt bij uitgaande gesprekken en op de frequentie daarvan is geen peil te trekken.

In concreto: bij ÚÚn en hetzelfde nummer kan er op het ene moment wÚl sprake zijn van echo en op het andere geheel niet!
Ik ben me er van bewust dat echo bij Voip zeer kritisch v.w.b. Jitter en vertraging maar waarom werkte het tot nu toe dan wel onberispelijk? (een enkele uitzondering daargelaten)

Franzki
Ik heb het andersom (met een Zyxel en Telfort VoIP).

Sommige mensen (aan de andere kant van de lijn) horen een hoop echo. Anderen niet. En soms komt er ineens tijdens het gesprek echo of verdwijnt deze weer spontaan.

Het lijkt me een probleem dat optreedt door een variŰrende latency (vertraging) waardoor echo onderdrukking niet goed werkt. Maar ik durf niet teveel aan mijn modeminstellingen te veranderen omdat dit misschien de problemen verergert.
Gewijzigd door Franzki op 04 maart 2010, 14:10

EdP
Budgetphone en VoipBuster heb ik ook, maar dan met een ZyXEL modem. Af en toe hoor ik ook lichte echo, zowel met het basis R-D1A modem als met de draadloze HW-D1A. Echo cancellation staat aan. Het is meestal nauwelijks hoorbaar, maar ik kan me voorstellen dat het met het ene of andere protocol wel verschil zou kunnen maken.

Momenteel gebruik ik de volgende protocollen, in aflopende prioriteit: G.711u > G.711A > G.729.
Op zich ben ik genegen om het ook eens met G.811A > G.711u > G.729 te proberen.

Ook moet ik toegeven dat ik de andere kant vaak behoorlijk hard vind klinken, misschien moet ik ook nog eens naar het geluidsniveau kijken. Hoe hard ik zelf klink weet ik uiteraard niet.

Hoe sterk is de echo bij jou? Praat je met moeite door jezelf heen, of is het een zweem van een echo?
Het is beter een kaars te ontsteken dan de duisternis te vervloeken.

hondengek
Hallo EdP,
Je stelt de vraag aan mij neem ik aan?!?
Nou, bij tijd en wijle moet ik als het ware met mezelf een strijd aanbinden: bepaald hinderlijk.
Helaas kan ik bij het fritsje niet de protocollen in eigen regie benoemen.
Het is hierbij ofwel automatisch, vastlijn-kwaliteit of met compressie (werkt goed met fax)

In mijn post ben ik trouwens nog iets cruciaals vergeten te vermelden: als ik uitbel via Budgetphone dan treedt er geen echo op!
Ik ben bang dat de Betamax-jongens toch recentelijk iets gewijzigd hebben

Het hoge geluidsniveau en het "kille" geluid via de Zyxel 2602 herken ik!
Hoewel ik absoluut geen belangen heb in AVM (fabrikant van de Fritze) moet ik wel zeggen dat de geluidskwaliteit in directe vergelijking met de Zyxel stukken beter is.
Deze is zonder meer gelijk te stellen aan die van het analoge KPN-netwerk
Gewijzigd door hondengek op 04 maart 2010, 18:06

EdP
Ja dat was inderdaad aan jou gericht.
Straks ga ik even aan de gang me de protocollen, dan krijgen we hopelijk meer informatie m.b.t. oorzaken.
Hoe het met de Fritzbox gaat is mij niet bekend, maar het zou kunnen zijn dat je per SIP provider een andere codec kunt kiezen?

Heb je wel nog een ZyXEL modem waarmee je kunt experimenteren?

hondengek
Graag, ik houd me aanbevolen voor jouw bevindingen.
Natuurlijk heb ik de Zyxel bewaard voor het geval dat.....
Het is/was niet mijn bedoeling de 2602 in zijn algemeenheid af te kraken hˇˇr!
Het modem trainde sowieso hoger in dan de Fritz meen ik me herinneren en bij een dip op de lijn heeft de 7170 de neiging opnieuw te synchroniseren, iets wat ik bij de Zyxel nooit en te nimmer heb bemerkt.

Ik zal alvorens de Zyxel af te stoffen eerst maar eens de voice transmission op automatiek zetten.
Ik houd jullie op de hoogte! (kan even duren want we bellen niet zo gek veel..)

EdP
OK, ik heb 't nu op G.711A > G.711u > G.729 staan en ga straks nog bellen. I'll keep you posted.

hondengek
Zojuist even in de interface van de 7170 gekeken waarbij me twee zaken opvielen:

a. de Fritz-Codec protocollen (zie mijn vorige post) zijn helaas niet afzonderlijk per provider in te stellen
b. de oorspronkelijke onberispelijk werkende Codec "vaste lijn" was, mogelijk door recente nieuwe firmware, weer teruggevallen in automatic.

Wellicht heeft dit een gunstig gevolg voor het echo-fenomeen!
Ik meende er goed aan te doen je dit direct te melden EdP voordat je er al te veel tijd aan gaat besteden.
(maar ik blijf meer dan ge´nteresseerd in jouw resultaten)

Spring naar forum:
 Nieuw onderwerp  Beantwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Echo bij combi Budgetphone/Betamx', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerpen Forum antwoorden Laatste bericht
nummerweergave werkt niet via budgetphone Telfort VOIP telefonie met eigen telefoon netwerk, centrale of alarminstallatie 4 12 februari 2011, 15:45
Overstap Budgetphone, lijnhuur KPN Telfort VOIP telefonie met eigen telefoon netwerk, centrale of alarminstallatie 14 29 augustus 2009, 09:12
Callvoip goede vervanging voor Budgetphone Telfort VOIP telefonie met eigen telefoon netwerk, centrale of alarminstallatie 18 17 juni 2009, 08:49
Echo met Telfort Mobiel Algemeen 5 26 mei 2009, 15:23
frequent wegvallen gesprek (eenzijdig) Budgetphone Telfort VOIP telefonie met eigen telefoon netwerk, centrale of alarminstallatie 8 23 mei 2009, 03:08
Goedemiddag bezoeker
Inloggen / Registreren
Gebruikersnaam

Wachtwoord

Nog geen lid?
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.

Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
Laatst geziene leden