obey-robots.txt
21 Augustus 2018, 11:39
Navigatie
Advertentie
data-full-width-responsive="true">
Inloggen / Registreren
Gebruikersnaam

Wachtwoord

Nog geen lid?
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.
Telfort Gebruikers Groep
Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
Onderwerp bekijken
Telfort Gebruikers Groep - Experts helpen klanten » Telfort internet hardware gerelateerd » WiFi
WiFi, draadloos internetten
 Nieuw onderwerp  Beantwoorden
 Onderwerp afdrukken

Draadloze verbinding valt weg

Franzki
Ter aanvulling:

Zojuist weer een keer uitval gehad... ik zag het niet in realtime gebeuren maar achteraf in de logs.

- MSN heeft zich afgemeld en weer aangemeld.
- in het modem staan 8 logout meldingen van mijn Wifi adapter.
- in het Windows XP systemlog staat de bekende melding over DHCP.
- In de logs van de Intel software vindt ik tot 3x toe de melding "<State> unauthenticated (Zyxel Router)".

Dit gebeurt dus allemaal op hetzelfde moment...

Mijn hypothese:

Mijn laptop heeft in combinatie met de Zyxel soms problemen om opnieuw de status "Authenticated" te krijgen. Met andere woorden... mijn laptop wordt geweigerd en probeert het opnieuw... maar intussen is wel de verbinding in Windows weg. En na een aantal pogingen lukt het alsnog om de verbinding weer op te zetten.

Of het een probleem is met mijn Intel Wifi of dat het een brakke WPA2 implementatie op de Zyxel betreft, weet ik niet.

Mijn conclusie is wel dat mijn draadloze Zyxel weer in de doos gaat tot we iets meer weten over dit probleem... want dit werkt niet.

Franzki
Even een korte update...

Blijkbaar wordt WPA2 op verschillende manieren geïmplementeerd op draadloze modems en routers:

Op het Zyxel modem is er met de default-instellingen voor WPA2 elk half uur een ReAuthentication en een Group Key Update. Hiermee krijg ik dus gemiddeld 1x per dag een kort wegvallende draadloze verbinding... vermoedelijk als er een ReAuthentication plaatsvindt.

Op mijn Speedtouch heb ik helemaal geen problemen... maar... bij de Speedtouch staat de Group Key Update interval standaard op 0... en daar is geen verandering in te krijgen. Verschillende firmwares geprobeerd... een root-hack toegepast en via Telnet geprobeerd... maar hij blijft op 0 staan. Ook zie ik geen reauthentication interval. Het is dus verklaarbaar dat de Speedtouch op deze manier minder problemen geeft.

Nu werk ik met een Asus router die in Accesspoint mode draait. Dit is één van de configuraties die je kunt kiezen in de setup. Standaard staat hier de Network Key Rotation Interval ook weer op 0... maar die heb ik zelf op 30 minuten gezet en dat geeft geen problemen tot nu toe. Ook hier geen reauthentication interval.

De vraag blijft dus waarom WPA2 op de Zyxel soms wat meer problemen geeft... maar de eerste conclusie is dat het met name de default beveiligingsintellingen zijn die problemen kunnen geven met een wegvallende verbinding.
Gewijzigd door Franzki op 12 januari 2010, 00:42

gtb
Ik heb dit probleem ook al een tijdje, maar ook nog geen oplossing kunnen vinden.
ik heb al diverse kanalen geprobeerd.
wpa en wpa 2 geprobeerd.

drivers laptop zijn up to date.
heb het probleem met 2 verschillende laptops

hopelijk heeft iemand binnenkort een oplossing.

groetjes Gerard

steffann
Nee hoor, dat is dus niet zo raar. Zowel Vista als Windows 7 zijn standaard uitgerust met IPv6 en dat is jammer, want dat zorgt precies voor jouw probleem, n.l. het wegvallen van een andere netwerkverbinding na opstarten van die Vista/W7 machine.

Kun je aangeven wat er precies mis gaat in deze situatie? Aangezien IPv4 en IPv6 los van elkaar staan kan ik me geen situatie voorstellen waarin een PC met IPv6 een PC met alleen IPv4 hindert. De PC met alleen IPv4 zou de IPv6 pakketjes op het netwerk niet eens moeten zien.

Komt dit misschien alleen voor bij bepaalde netwerkkaarten? Een slechte driver of optimalisatie zou dan nog kunnen..

Franzki
@Steffann,

Je bijdrage over IPv6 lijkt me in principe waardevol.
Maar het is niet handig om te reageren op een offtopic post die hier al een tijdje staat.

Mijn onderwerp ging over het wegvallen van de draadloze verbinding, waarschijnlijk door WPA2.

Gelieve de discussie over IPv6 in een ander onderwerp te voeren.

Sammerdan
Hier exact het zelfde probleem.

Gebruik een Win XP bak en Win Vista Bak, beiden vallen regelmatig weg.
Nog een tijdje een Linksys routertje achter gehangen, maar ik vind dat het gewoon moet werken.
Nu aan het kijken of mijn oude Experia Box van KPN misschien werkende kan krijgen hier... Daar nooit problemen mee gehad...

Franzki
Als de Experia-box een Speedtouch modem is, zou het zomaar goed kunnen gaan.

Mijn ervaring met de Speedtouch was in elk geval positief... alleen met de kanttekening dat de Speedtouch waarschijnlijk minder problemen geeft doordat er geen rekeying ingesteld kon worden en geen reauthentication aanwezig is. Het is dan dus allemaal minder veilig.

Met name de reauthentication heb ik nog niet op andere modems gezien... misschien helpt het om deze bij de Zyxel op 0 te zetten.

Zelf heb ik dat nog niet geprobeerd... ik zit nu met een bedrade Zyxel en een wireless accesspoint en kan de boel even niet omgooien.

Telfort webcareteam
@Franzki,

Interessante ontdekking, ik zal eens informeren of het mogelijk is daar verandering in te brengen.

Wouter
Wij helpen je graag op dit openbare forum. Telfort webcare reageert niet op privéberichten.

Franzki
@ Wouter/Webcare

Om eerlijk te zijn weet ik het allemaal niet zeker...

Maar kort samengevat wat ik hier gezien heb:

Zyxel valt af en toe weg... rekeying en reauthentication staat default op 30 minuten
Speedtouch valt niet weg... rekeying staat op 0 (en is niet te wijzigen), reauthentication niet aanwezig.
Asus router/AP valt niet weg... rekeying staat default op 0 maar die heb ik op 30 minuten gezet, reauthentication niet aanwezig.

Ik weet niet of je hier conclusies aan mag verbinden. Ik heb ook even geen tijd (en zin Wink ) om de boel om te bouwen om te gaan testen. Ik draai nu alweer een week helemaal stabiel met Zyxel multi-pc modem + Asus AP.

Maar het zou kunnen zijn dat reauthentication ervoor zorgt dat de netwerkverbinding soms een korte time-out ondervindt.

Telfort webcareteam
Dan vraag ik mij af of andere drivers voor de NIC nog een verschil maken. Als namelijk de WPA2 implementatie van de ZyXEL voor dit probleem zorgt, is het niet onmogelijk dat eenzelfde implementatie ook in een NIC zit.
Maar ik neem aan dat je geen ZyAIR hebt ;-)

Wouter
Wij helpen je graag op dit openbare forum. Telfort webcare reageert niet op privéberichten.

Spring naar forum:
 Nieuw onderwerp  Beantwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Draadloze verbinding valt weg', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerpen Forum antwoorden Laatste bericht
WiFi verbinding Samsung Tv Sitecom router WiFi 13 19 juni 2017, 20:20
VPN verbinding Hardware instellingen 18 13 januari 2017, 20:07
Playstation 3 maakt geen verbinding WiFi 2 03 maart 2016, 18:54
WiFi en VPN verbinding WiFi 1 29 mei 2013, 18:49
instabiele verbinding Storing 1 28 mei 2013, 17:33
Goedemorgen bezoeker
Inloggen / Registreren
Gebruikersnaam

Wachtwoord

Nog geen lid?
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.

Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
Laatst geziene leden
| SimOnly02:55:01