obey-robots.txt
26 April 2018, 17:19
Navigatie
Inloggen / Registreren
Gebruikersnaam

Wachtwoord


Nog geen lid?
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.
Telfort Gebruikers Groep
Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
Onderwerp bekijken
Geen verbinding met internet. Meld hier storingen. Zo kunnen storingen inzichtelijk gemaakt worden.
 Nieuw onderwerp  Beantwoorden
 Onderwerp afdrukken

Verbinding valt (af en toe) weg bij familielid

jerroen
Ik heb, als tevreden klant van Telfort, een familielid van me Telfort aangeraden toen over wilden stappen naar ADSL.

Echter blijkt dat zij met regelmaat storing hebben terwijl ik er geen last van heb. Nu heeft dat deels te maken met algemene storingen, maar mogelijk dat er meer aan de hand is. Ik vind het in ieder geval heel vervelend, want je wilt iets goeds aanraden en het is vervelend als het tegenvalt.

Bijvoorbeeld gisteren (17-12) hadden ze last van wegvallende Telefonie terwijl er geen storing was bij Telfort (geinformeerd bij Telfort helpdesk). Ze klagen het meest over telefonie die het niet doet of wegvalt (nu wordt internet ook minder actief gebruikt). Verder valt me op dat volgens de website adslcentrale.nl hun centrale gereed is voor ADSL2 terwijl ze dat niet hebben.

Ik heb ze in ieder geval geinstrueerd de storingen bij te houden en direct te bellen met Telfort als er weer problemen optreden.

De volgende info heb ik vandaag uit hun router gehaald.

Download broncode  Code

DSL Line Status:
noise margin upstream: 10 db
output power downstream: 20 db
attenuation upstream: 4 db
tone   0- 31: 00 00 00 06 89 9a bb bc cc cc dd dd dd dc cb 99
tone  32- 63: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
noise margin downstream: 25 db
output power upstream: 12 db
attenuation downstream: 13 db
tone  32- 63: 00 00 00 01 11 22 33 34 45 55 66 67 77 77 77 77
tone  64- 95: 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 67 77 76 66 66
tone  96-127: 66 66 66 66 66 66 66 66 66 66 66 66 66 66 66 66
tone 128-159: 66 66 66 66 56 66 65 55 55 55 55 55 55 55 55 55
tone 160-191: 45 55 55 55 55 55 55 55 54 55 55 45 45 45 55 54
tone 192-223: 54 54 45 44 44 54 44 44 44 44 44 44 44 44 44 44
tone 224-255: 44 44 44 44 44 44 44 44 44 54 54 54 55 26 66 66
tone 256-287: 37 67 77 77 76 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77
tone 288-319: 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77
tone 320-351: 77 77 77 76 66 66 66 66 66 66 66 66 66 66 66 66
tone 352-383: 66 66 66 66 66 66 66 55 55 55 55 55 55 55 55 55
tone 384-415: 55 55 55 55 55 55 55 55 55 55 55 55 55 55 55 55
tone 416-447: 55 55 55 54 44 44 44 44 44 44 44 44 44 44 44 44
tone 448-479: 44 43 33 33 33 33 33 33 33 33 33 33 33 22 22 22
tone 480-511: 22 22 22 22 22 22 22 22 22 22 22 21 11 11 11 11





Wat mij opvalt is de hoge noise margin downstream, want die is bij mij vele malen lager. Wat kan hier de oorzaak van zijn?

Vanaf de lasdop loopt een telefoonkabel van pakweg 3 meter afgemonteerd op een telefoonstekker waar de basis modem van Telfort zonder splitter middels varkensoor op aan gesloten zit. Volgens de website adslcentrale.nl zitten ze een halve kilometer van de centrale.
 
Franzki
Bijvoorbeeld gisteren (17-12) hadden ze last van wegvallende Telefonie terwijl er geen storing was bij Telfort (geinformeerd bij Telfort helpdesk). Ze klagen het meest over telefonie die het niet doet of wegvalt (nu wordt internet ook minder actief gebruikt).
Het hoeft niet persé een internetstoring te zijn... wegvallen van van telefonie kan hier los van staan. Kun je in het modem zien aan het logbestand wat er mis gaat?


Verder valt me op dat volgens de website adslcentrale.nl hun centrale gereed is voor ADSL2 terwijl ze dat niet hebben.
Het spectrum dat ze hebben, is ADSL2+. Dat hun snelheid achterblijft kan te maken met de afstand tot de adsl-centrale. Welke snelheid zouden ze moeten halen volgens de Telfort postcodecheck?

noise margin downstream: 25 db
Dit is erg hoog...
Deze waarde kan komen door een snelheidsprofiel of doordat de kwaliteit van het signaal sterk varieert. Wat staat er voor waarde als je het modem uitzet en weer aanzet?

Vanaf de lasdop loopt een telefoonkabel van pakweg 3 meter afgemonteerd op een telefoonstekker waar de basis modem van Telfort zonder splitter middels varkensoor op aan gesloten zit.
Je bedoelt waarschijnlijk een varkenssnuit... als het goede (ronde) telefoonkabel is, zou dit moeten kunnen.

Volgens de website adslcentrale.nl zitten ze een halve kilometer van de centrale.
In principe zegt dit weinig. Wat geeft de Telfort postcodecheck aan? En welke snelheid wordt er gehaald?



[EDIT]
Plaatje bijgevoegd van het spectrum... het lijkt of er in het modem iets raars is ingesteld.... òf Telfort heeft een snelheidsprofiel op de adsl-lijn ingesteld.

Dus de volgende vragen lijken me relevant:

1) Wat is de haalbare snelheid volgens de Telfort postcodecheck?
2) Op welke snelheid traint het modem in?
3) Wat is de Noise margin downstream nadat je het modem een keer uitschakelt en weer inschakelt?

Franzki voegde bij, bestand:

Registreer en/of log in voor toegang tot deze bijlage.

Gewijzigd door Franzki op 18 december 2009, 22:41
 
jerroen
@Franzki, bedankt voor je respons!

Na een weekje wintersport de draad weer opgepakt. Ondertussen zijn er weer problemen geweest en hebben ze op mijn advies contact opgenomen met de Telfort helpdesk. Deze adviseerden de splitter te plaatsen (deze had ik er niet tussen gezet, is toch niet nodig?).

Vandaag even langs geweest en wat testen gedaan. De postcodecheck van Telfort geeft aan 6 tot 8 Mb, dus geen ADSL2. Verder loggings geactiveerd en deze naar mijn emailadres laten sturen.

Er wordt geklaagd over het niet werken van telefonie (niet kunnen bellen, onbereikbaar) en het kraken van de lijn. Dat laatste wordt ook ervaren als er rechstreeks op de router een vaste telefoon wordt aangesloten (dus geen problemen met DECT oid). Verder zit er een door KPN afgemonteerde kabel van 2,5 meter van ISRA punt naar de plek waar de router aangesloten is.

Vandaag dus op advies van Telfort de splitter geplaatst en tevens de kabel vervangen. In mijn beleving beleving zie ik weinig verbetering, dus ben er bang voor dat het nog niet opgelost is.

Bij binnenkomst ingelogd op de router:
Download broncode  Code

8002 kbps / 1031 kbps

DSL Line Status:
noise margin upstream: 10 db
output power downstream: 20 db
attenuation upstream: 4 db
tone   0- 31: 00 00 00 05 89 9b bb bc cc cc cd dd dd dc cb a9
tone  32- 63: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
noise margin downstream: 25 db
output power upstream: 12 db
attenuation downstream: 13 db
tone  32- 63: 00 00 00 00 12 22 23 44 45 56 66 67 77 77 77 77
tone  64- 95: 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 67 77 77 76 66
tone  96-127: 66 66 66 66 66 66 66 66 66 66 66 66 66 66 66 66
tone 128-159: 66 66 66 66 56 66 55 55 55 55 55 55 55 55 55 55
tone 160-191: 45 55 55 55 55 55 55 55 55 55 55 45 45 45 55 54
tone 192-223: 54 55 45 54 45 44 44 44 44 44 44 44 44 44 44 44
tone 224-255: 44 44 44 44 44 44 44 44 44 54 54 55 52 56 66 66
tone 256-287: 37 77 77 77 76 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77
tone 288-319: 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77
tone 320-351: 77 77 77 76 67 76 66 66 66 66 66 66 66 66 66 66
tone 352-383: 66 66 66 66 66 56 65 55 55 55 55 55 55 55 55 55
tone 384-415: 55 55 55 55 55 55 55 55 55 55 55 55 55 55 55 55
tone 416-447: 55 55 55 55 54 44 44 44 44 44 44 44 44 44 44 44
tone 448-479: 44 44 44 33 33 33 33 33 33 33 22 22 22 22 22 22
tone 480-511: 22 22 22 22 22 22 22 21 11 11 11 11 11 11 11 11

ZyNOS Firmware Version: V3.40(ASG.2)_20091207





De router gereboot (uit en daarna weer aan) en daarna weer opgevraagd.

Download broncode  Code

8002 kbps / 1031 kbps

DSL Line Status:
noise margin upstream: 10 db
output power downstream: 20 db
attenuation upstream: 4 db
tone   0- 31: 00 00 00 06 89 ab cc cc dd dc cc cc dd cb ba 99
tone  32- 63: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
noise margin downstream: 25 db
output power upstream: 12 db
attenuation downstream: 13 db
tone  32- 63: 00 00 00 00 12 22 33 34 45 56 66 67 77 77 77 77
tone  64- 95: 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 67 77 77 66 66
tone  96-127: 66 66 66 66 66 66 66 66 66 66 66 66 66 66 66 66
tone 128-159: 66 66 66 66 56 66 65 55 55 55 55 55 55 55 55 55
tone 160-191: 45 55 55 55 55 55 55 55 55 55 55 55 45 45 55 54
tone 192-223: 44 54 44 44 44 44 44 44 44 44 44 44 44 44 44 44
tone 224-255: 44 44 44 44 44 44 44 44 44 54 54 55 52 56 66 66
tone 256-287: 37 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77
tone 288-319: 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77
tone 320-351: 77 77 77 76 66 66 66 66 66 66 66 66 66 66 66 66
tone 352-383: 66 66 66 66 66 65 55 55 55 55 55 55 55 55 55 55
tone 384-415: 55 55 55 55 55 55 55 55 55 55 55 55 55 55 55 55
tone 416-447: 55 55 54 54 44 44 44 44 44 44 44 44 44 44 44 44
tone 448-479: 34 44 33 33 33 33 33 33 33 33 33 33 33 32 22 22
tone 480-511: 22 22 22 22 22 22 22 22 22 22 21 11 11 11 11 11





Toen de splitter geplaatst.

Download broncode  Code

8002 kbps / 1031 kbps

DSL Line Status:
noise margin upstream: 10 db
output power downstream: 20 db
attenuation upstream: 4 db
tone   0- 31: 00 00 00 06 8a 9a bb bc cc cc cc dd dd dc cb a9
tone  32- 63: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
noise margin downstream: 28 db
output power upstream: 12 db
attenuation downstream: 13 db
tone  32- 63: 00 00 00 00 11 22 33 34 45 55 66 67 77 77 77 77
tone  64- 95: 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 67 77 77 66 66
tone  96-127: 66 66 66 66 66 66 66 66 66 66 66 66 66 66 66 66
tone 128-159: 66 66 65 66 55 66 65 55 55 55 55 55 55 55 55 55
tone 160-191: 45 55 55 55 55 55 55 55 54 55 55 45 45 45 55 54
tone 192-223: 54 54 44 54 45 44 44 44 44 44 44 44 44 44 44 44
tone 224-255: 44 44 44 44 44 44 44 44 44 54 54 54 25 56 66 66
tone 256-287: 37 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77
tone 288-319: 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77
tone 320-351: 77 77 77 76 76 66 66 66 66 66 66 66 66 66 66 66
tone 352-383: 66 66 66 66 66 55 55 55 55 55 55 55 55 55 55 55
tone 384-415: 55 55 55 55 55 55 55 55 55 55 55 55 55 55 55 55
tone 416-447: 55 55 55 54 54 44 44 44 44 44 44 44 44 44 44 44
tone 448-479: 34 44 43 33 33 33 33 33 33 33 33 33 33 22 22 22
tone 480-511: 22 22 22 22 22 22 22 22 22 22 22 21 21 11 11 11





Toen een andere kabel geplaatst tussen ronde varkenssnuit en splitter.

Download broncode  Code

8002 kbps / 1031 kbps

DSL Line Status:
noise margin upstream: 10 db
output power downstream: 20 db
attenuation upstream: 4 db
tone   0- 31: 00 00 00 06 8a ab bb bc cc cc dc dd dd cc bb 99
tone  32- 63: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
noise margin downstream: 28 db
output power upstream: 12 db
attenuation downstream: 13 db
tone  32- 63: 00 00 12 23 44 55 66 77 77 88 88 88 88 88 88 88
tone  64- 95: 78 87 77 77 77 77 77 77 77 77 77 67 77 76 66 66
tone  96-127: 66 66 66 66 66 66 66 66 66 66 66 66 66 66 66 66
tone 128-159: 66 66 65 55 55 55 55 55 55 55 55 55 55 55 55 55
tone 160-191: 45 55 55 55 55 55 55 55 54 55 44 45 44 44 55 44
tone 192-223: 44 44 44 44 44 44 44 44 44 44 44 44 44 44 44 44
tone 224-255: 44 44 44 44 44 44 44 44 44 54 44 55 52 55 55 66
tone 256-287: 36 77 77 77 76 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77
tone 288-319: 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77
tone 320-351: 77 77 76 66 66 66 66 66 66 66 66 66 66 66 66 66
tone 352-383: 66 65 55 55 55 55 55 55 55 55 55 55 55 55 55 55
tone 384-415: 55 55 55 55 55 55 55 55 55 55 55 55 55 55 55 54
tone 416-447: 44 44 44 44 44 44 44 44 44 44 44 44 44 44 44 44
tone 448-479: 34 44 33 33 33 33 33 32 22 22 22 22 22 22 22 22
tone 480-511: 22 22 22 22 22 22 21 11 11 11 11 11 11 11 11 11



 
Franzki
Kun je in het modem zien of de verbinding is weggevallen?

In het hoofdscherm naar packet statistics gaan en dan kijken bij "Wan Port Statistics" -> "uptime".

Hier kun je zien hoelang de verbinding actief is.

Het kan zijn dat er problemen zijn met de telefonie zonder dat de internetverbinding wegvalt. Dan zou je het kunnen zoeken in de codec-instellingen van VoIP. Hierover zijn meerdere onderwerpen op dit forum te vinden.
 
Telfort webcareteam
Dit ziet er uit als een 8Mbit profiel.
Graag ontvang ik postcode en huisnummer om dit te kunnen bevestigen.

Hugo
Wij helpen je graag op dit openbare forum. Telfort webcare reageert niet op privéberichten.
 
jerroen
@Franzki, ik heb vandaag de router een paar keer aan en uit gezet dus ik kan het nu niet meer zien maar ik zal het in de gaten houden.
Verder zal ik me eens verdiepen in de VOIP instellingen ik ben er eigenlijk vanuit gegaan dat standaard gewoon goed staat. Want internet wordt haast niet gebruikt, en er wordt zeker niet gedownload, maar ik ga het uitzoeken.

@Hugo, ik heb je een PB gestuurd met postcode en huisnummer. Is het mogelijk dat je me nog even bevestigd of ik nu wel of niet de splitter ertussen moet doen?
 
Telfort webcareteam
Klopt, u heeft het modem herstart op de volgende tijden:

11:06
11:15
11:26
11:46
11:56

Daavoor en daarna is de lijn volledig stabiel. Het betreft een ADSL 1 centrale, dus maximaal 8Mbit leverbaar, wat ook volledig gehaald word.
DSL spectrum plaatsen heeft daarom nu weinig zin meer, het DSL signaal ziet er mooi uit en is stabiel.

Is bij het testen van de verschillende toestellen ook het RJ11 kabeltje vervangen? Kraak komt namelijk vaak daar vandaan.

Hugo
Wij helpen je graag op dit openbare forum. Telfort webcare reageert niet op privéberichten.
 
jerroen
@Telfort webcareteam, goed om te horen dat de lijn stabiel is en goede waarden heeft. Het kraken van de lijn vind ik ook verdacht, als de klacht weer voorkomt zal ik de telefoon bedrading eens nauwkeurig na lopen.

Aangezien de lijn stabiel is en ik gisteren met het plaatsen van de splitter weinig veranderd heb, heb ik vandaag de oplossing zoals Franzki aangaf (of eigenlijk EdP) doorgevoerd (zie onderstaand). Voor dit moment kan ik niet veel meer doen denk ik, dus heb gevraagd of ze de zaak in de gaten willen houden en mij melden als er weer problemen zijn.

Bij VoIP-gesprekken wordt het spraaksignaal volgens een compressiecurve gedigitaliseerd en vervolgens verzonden.

Dit gebeurt door je modem met behulp van een codec. Er zijn verschillende manieren van comprimeren. En deze compressie moet bij verzender en ontvanger hetzelfde gekozen worden, anders werkt het niet of niet goed.

Ik citeer een stukje van EdP uit een ander onderwerp. Hij schrijft daar over het instellen van de voorkeursvolgorde voor de codecs... misschien kun je er iets mee.


Wat je volgens mij beter kunt doen is controleren of de Voice Compression onder VoIP > SIP > SIP Settings > Advanced als volgt zijn ingesteld:

Primary Compression Type: G.711u
Secondary Compression Type: G.711A
Third Compression Type: G.729 (of evt. None)
DTMF Mode: PCM

Let op, er zijn 2 SIP accounts mogelijk, indien je er meer dan 1 gebruikt, wijzig het dan bij beide accounts.

Gewijzigd door jerroen op 30 december 2009, 16:34
 
jerroen
Nu ik ook de loggings gemaild krijg van hun router heb ik ook wat meer inzicht in het netwerkverkeer. De router meldt de nodige "attacks" oftewel het scannen op de poorten. Veelal de standard poorten (23, 135, 445, etc.). Ik heb afgelopen week de router ingesteld niet meer te reageren op pings vanaf het WAN dus dit zal minder moeten worden.

Maar mijn oog valt ook op "attacks" die vanaf Telfort IP's lijken te komen, beetje zoekwerk leert deze IP adressen iets doen met VOIP? Ik heb hieronder 3 voorbeelden gemeld, ik heb ongeveer 60 van deze regels in de loggings staan van de afgelopen 2 dagen (nee ik overdrijf niet). Het zijn 2 IP adressen 82.168.0.222 en 82.168.0.228 en die willen blijkbaar connectie maken met poorten in de range van 16400.

Wat kan dit zijn, en kan dit te maken hebben met de problemen op vaste telefonie?

Download broncode  Code
 68|12/31/2009 19:48:12  |82.168.0.222:20774    |82.170.139.xxx:16406  |ACCESS DROPPED                 
    Firewall default policy: UDP (W to W/PRESTIGE)
  1|01/01/2010 09:17:37  |82.168.0.228:19100    |82.170.139.xxx:16410  |ACCESS DROPPED                 
    Firewall default policy: UDP (W to W/PRESTIGE)
115|01/01/2010 12:38:16  |82.168.0.228:17784    |82.170.139.xxx:16412  |ACCESS DROPPED                 
    Firewall default policy: UDP (W to W/PRESTIGE)


 
EdP
Lijkt mij dat dat er los van staat, of is dat hun eigen WAN IP adres?
Een attack af en toe is vrij normaal, er zijn nou eenmaal vele duizenden geïnfecteerde pc's (óók van andere Telfort-klanten) en andere boosdoeners actief op internet. Dat het in de range van VoIP poorten valt is volgens mij toeval.
Het is beter een kaars te ontsteken dan de duisternis te vervloeken.
 
Spring naar forum:
 Nieuw onderwerp  Beantwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Verbinding valt (af en toe) weg bij familielid', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerpen Forum antwoorden Laatste bericht
WiFi verbinding Samsung Tv Sitecom router WiFi 13 19 juni 2017, 20:20
VPN verbinding Hardware instellingen 18 13 januari 2017, 20:07
Playstation 3 maakt geen verbinding WiFi 2 03 maart 2016, 18:54
Draadloze verbinding valt weg WiFi 36 13 november 2013, 11:15
WiFi en VPN verbinding WiFi 1 29 mei 2013, 18:49
Goedemiddag bezoeker
Inloggen / Registreren
Gebruikersnaam

Wachtwoord



Nog geen lid?
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.

Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
Laatst geziene leden
| SimOnly08:05:57
Steun ons