obey-robots.txt
21 Augustus 2018, 11:38
Navigatie
Advertentie
data-full-width-responsive="true">
Inloggen / Registreren
Gebruikersnaam

Wachtwoord

Nog geen lid?
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.
Telfort Gebruikers Groep
Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
Onderwerp bekijken
Alle vragen m.b.t. de instellingen van de Hardware kun je hier stellen.
 Nieuw onderwerp  Beantwoorden
 Onderwerp afdrukken

Hoe: Open verbinding tussen Zyxel en PS3 (open nat)?

jstruijk
Ik heb thuis de Zyxel 2602hw D1A en een PS3, uiteraard aangesloten op een Telfort abbo.
Sinds kort speel ik het spel Call of Duty - Modern Warfare 2. In dit spel kun je online spelen en hiervoro wordt je "NAT type" bepaald (Strict, moderate, open). Nu wordt er bij mij altijd aangegeven dat het NAT type moderate is, ik wil dit echter op Open hebben.
Nu dacht ik dus dat ik dit wellicht kon realiseren door op de PS3 en de Zyxel beide uPNP aan te zetten. Helaas resulteerd dit niet in het gewenste resultaat. De PS3 geeft aan dat uPNP niet beschikbaar is.

Ik heb reeds de Zyxel terug gezet naar fabrieksinstellingen en hierna als enige de uPNP aangezet, maar dit heeft geen resultaat gehad (uiteraard beide apparaten herstart hierna). Vervolgens het IP adres van de PS3 (overigens een vast IP, buiten de DHCP reeks maar binnen de subnet range) als Default server ingesteld en wederom alles herstart, maar ook dit gaf niet het gewenste resultaat. Als laatste heb ik ook nog de firewall uitgezet in de Zyxel, maar ook dit mocht niet baten.

Nog voor de volledigheid wil ik melden dat ik wel gewoon kan gamen met de PS3, met mijn laptop draadloos kan internetten (via het ingebouwde AP van de Zyxel) en dat bellen via de Zyxel (voip) ook gewoon werkt. Ik krijg het echter niet voro elkaar de PS3 volledig open te krijgen.

Edit:
Ik heb tevens een mail en webserver draaien (SBS2003) en ik verwacht dat uPNP en portforwarding niet lekker samen werkt. Deze vindt ik echter nu niet zo belangrijk, ik wil eerst de PS3 goed werkend hebben, daarna kijk ik wel hoe ik de HTTP(S) en WWW samen met de PS3 kan laten werken.

Ik hoop dus dat ik hier iets meer info kan krijgen hierover.
Bij voorbaat dank,
Joris
Gewijzigd door jstruijk op 08 december 2009, 12:11

EdP
Zowel UPnP als portforwarding instellen lijkt mij ook niet zinvol.
Het ps3 IP adres als Default Server betekent dat je geen mail- en webserver meer kunt draaien op je server.

Het beste lijkt mij om uit te zoeken welke poorten je nodig hebt voor de ps3 (let op: VoIP heeft ook een hele reeks poorten in gebruik, zie VoIP instellingen) en dan die poort(en) zowel onder NAT te forwarden als bij Firewall in accept rule(s) op te nemen.

Er is al wel meer geschreven over game consoles en het ZyXEL modem, gebruik even de Zoeken functie, dan vind je o.a. de volgende topics:
P-2602HW-D1A NAT probleem ps3 (modem + draadloze router)
P-2602HW-D1A NAT probleem
Het is beter een kaars te ontsteken dan de duisternis te vervloeken.

EdP
P.S. als je voor UPnP kiest lees ik dat je ook in Windows UPnP moet inschakelen (alle Windows bakken?).

jstruijk
Uiteraard heb ik ook gezocht en ben de topics inderdaad ook tegen gekomen. Echter hebben zij niet tot het gewenste resultaat geleid.
Wat ik zelf enigsinds vreemd vind is het volgende. Al ik de modem reset naar default en hierna als Default server het IP van de PS3 invul en vervolgens de firewall uitschakel dan zou de PS3 toch volledig bereikbaar moeten zijn? Alle requests worden immers rechtstreeks naar de PS3 gestuurd (default) en de firewall bemoeid zich er niet mee (staat uit). Helaas is het dan nog steeds dat ik een moderate verbinding krijg (test binnen MW2). Dat wil zeggen dat niet alle poorten die nodig zijn bereikbaar zijn.

EdP
jstruijk schreef:
Wat ik zelf enigsinds vreemd vind is het volgende. Al ik de modem reset naar default en hierna als Default server het IP van de PS3 invul en vervolgens de firewall uitschakel dan zou de PS3 toch volledig bereikbaar moeten zijn?

Klopt en dan is er volgens mij maar 1 conclusie mogelijk: iets houdt wat tegen.
Koppel alle overige apparatuur (pc's, routers, laptops, mediaplayers, andere game consoles, NAS, ..., alles!) af en probeer dan 's opnieuw.

Verder schrijf je er niet bij welke van al die gegeven adviezen je opgevolgd hebt en welke niet.
Gewijzigd door EdP op 08 december 2009, 20:22

jstruijk
EdP schreef:
Verder schrijf je er niet bij welke van al die gegeven adviezen je opgevolgd hebt en welke niet.

Als ik de 2 topics lees hebben ze beide wel betrekking op gedeeltelijk het zelfde probleem echter met een wezenlijk verschillende setup.
Topic 1 gaat over een Linksys die achter de Zyxel geplaatst wordt en waar met routing/bridging aanpassing gemaakt worden.
Topic 2 heeft betrekking op een verbinding met een PC en 360.

Verder even de beide topics buiten beschouwing houdend zou de opstelling zoals ik deze geschetst heb "gewoon" moeten werken. Internet - Zyxel - PS3
Heb voor de zekerheid mn server en vast PC maar uit gezet, niet dat zij nou veel invloed zullen hebben.

EdP
Dan kan ik werkelijk nog maar 1 ding verzinnen en dat is: NAT Loopback.
Hetgene dat constateert dat je NAT/firewall strict dan wel moderate dan wel open is, zit in de ps3 neem ik aan en die vraagt op je eigen IP adres of een poort/poorten open is/zijn, dat lukt alleen als NAT Loopback enabled is.

Je zou voor de grap 's moeten kijken via bijv. grc.com of canyouseeme.org of die poort(en) open is/zijn.

jstruijk
Dan zal ik straks (als ik weer thuis ben) eens kijken of het instellen van NAT Loopback hier uitkomst gaat bieden. Hoe in te stellen dat moet wel te vinden zijn.
Alvast bedankt voor de moeite.

Gisteren nogmaals een poging gewaagd om UPnP werkend te krijgen, omdat de portforwarding & "Default server" ook niet bleek te werken. Nadat ik de Zyxel nogmaals een factory reset heb gegeven en beide opnieuw heb opgestart gaf de PS3 WEL aan dat UPnP beschikbaar is (na UPnP configuratie natuurlijk, geen portforwarding). UPnP lijkt nu dus wel te werken icm de Zyxel. Als ik echter het spel start wort hier nog steeds Moderate aangegeven en niet open en lijkt er geen verschil. Wellicht dat ook dit weer te maken heeft met de NAT Loopback, maar ik vond het wel nuttig te vermelden.

jstruijk
Ik zit net nog ff rond te neuzen en kom ik op het Tiscali forum (waar ik voorheen ook abbo van was voor de overname door telfort, ben dus eigenlijk een Tiscali klant): http://telfort.gebruikers.eu/viewtopic.php?t=5346&postdays=0&postorder=asc&start=0

Hier heb ik net gezien dat er een beta firmware is voor de Zyxel 2602HW-D1A waar de volgende punten in verbeterd zijn:
Allen,

Voor de ZyXEL 2602H(W)-D1A (Analoog) is nieuwe beta firmware beschikbaar voor klanten die dit zelf willen downloaden om te testen. Omdat de finale versie nog niet beschikbaar is, wordt deze firmware vooralsnog niet actief naar modems toe gepusht.

Rollback
De modem kan zonder problemen terug naar AJZ5. U kunt deze firmware via onze downloadpagina binnenhalen.
Het is in principe niet nodig de modem terug te brengen naar fabrieksinstellingen middels een reset, dit kan echter ook geen kwaad.

Deze versie wordt uitgebracht vanwege een aantal verbeteringen en opgeloste bugs:

Verbeteringen

Er is nieuwe DSL-code aan deze versie toegevoegd die beter inspeelt op de huidige DSL-belasting op het kopernet. Het versienummer is TI AR7 8.0.3.100 (hex 8.0.3.64).
Er is een POTS poort impedantie aanpassing gedaan om signaalreflecties te beperken, wat mogelijk tot echo kan leiden.
Er zijn verbeteringen aan de jitterbuffer aangebracht om beter in te spelen op voicepackets die met variabele snelheid arriveren. Dit komt ten goede aan de gesprekskwaliteit, met minder kans op gehakkel in de gesprekken. De min, normal en max buffergrootte zijn nu resp. 20, 60 en 120 ms groot.
Op het gebied van de Grafische Wizard-functie zijn spel- en navigeerfouten verwijderd, net als onlogische indelingen. Ook zijn standaardinstellingen gericht op beveiligde WLAN.
Er zijn aanpassingen gedaan op het menu waar men uitkomt na inlog en er zijn kleuraanpassingen in het menu gedaan.
In de LOGS wordt nu duidelijk bijgehouden of de DSL-lijn down is geweest en wanneer deze weer UP kwam.
TR69/104 ondersteuning ingebouwd. Hiermee wordt het modem voorbereid op toekomstige geautomatiseerde configuratie.
SRA/INP4 ondersteuning op DSL. Ondersteuning specifiek voor toekomstige DSL-toepassingen.

Bug fixes

Op sommige DSLAMS bleef de werkelijke upstream achter bij de haalbare upstream. Hiervoor is een aanpassing gedaan om te optimaliseren. Dit is haalbaar gezien 1024K in ADSL2+ and 928~960K in G.DMT.
Unit gaf een spontane reboot bij wan adsl reset commando. Dit is opgelost.
Ring frequentie van POTS-poort is iets aangepast. Nu 25Hz. Dit kon problemen geven met sommige telefoontoestellen die niet of sporadisch rinkelden.
Soms vraagt het modem een netwerkadres aan waar het geen recht op heeft. Dit negatieve antwoord resulteerde erin dat het modem geen nieuwe poging ondernam zonder handmatig ingrijpen. Situatie kwam sporadisch voor.
PPPoA-modus bleef in slaapstand zelfs na opnieuw verbinden met DSL. Methode niet in gebruik bij Telfort.
De DHCP-serverfunctie op de LAN-poort van het modem stopt met functioneren als er meer dan 5 MAC-adressen statisch op de LAN worden geconfigureerd. Geen issue voor standaardklant modemconfiguratie, alleen bij zelf configureren van static MACs.
Soms had het modem een spontane reboot bij gebruik van torrent-applicaties over wireless. Hiervoor is een fix gemaakt.
Bij het gebruik van Upnp-functie werden alleen de UDP-poorten in forward gezet en geen TCP. Dit is gerepareerd.
In diverse situaties kon het voorkomen dat DSL niet automatisch opnieuw ging verbinden. Hier is een fix voor gemaakt.
Bij het kopiŽren van veel data tussen een WLAN- en een LAN-computer was er soms een spontane herstart. Dit is opgelost. De doorvoersnelheid is niet meer 1.2MB/s, maar hoger (tot boven 2MB/s).
Andere browsers dan Internet Explorer hadden problemen firmware te upgraden op het modem. In deze versie is dat gefixt (dit werkt natuurlijk pas als deze versie erin is gezet). Mochten er problemen zijn met het upgraden, probeer dan het Uploadknopje tweemaal in te drukken.

Wat mij dus opvalt is het volgende: Bij het gebruik van Upnp-functie werden alleen de UDP-poorten in forward gezet en geen TCP. Dit is gerepareerd.
Wellicht dat hierdoor het UPnP bij mij niet goed werkte? Er werden immers enkel UDP poorten doorgezet en geen TCP. Vanavond deze FW maar eens testen.

Iemand die al ervaring heeft met deze FW?

Franzki
Het zou mooi zijn als de nieuwe firmware beter werkt bij het online gamen.

Inmiddels is er op dit forum ook een topic over de nieuwe Zyxel firmware.

Nieuwe firmware voor Zyxel2602H(W)

Het lijkt me handig als iedereen daar ook de ervaringen post met de nieuwe firmware, dan blijft het overzichtelijk.
Gewijzigd door Franzki op 09 december 2009, 11:37

Spring naar forum:
 Nieuw onderwerp  Beantwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Hoe: Open verbinding tussen Zyxel en PS3 (open nat)?', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerpen Forum antwoorden Laatste bericht
WiFi verbinding Samsung Tv Sitecom router WiFi 13 19 juni 2017, 20:20
VPN verbinding Hardware instellingen 18 13 januari 2017, 20:07
Zyxel P-2812HNU-F1 naar bridge mode? Eigen netwerk achter het Telfort modem 2 17 april 2016, 18:56
Playstation 3 maakt geen verbinding WiFi 2 03 maart 2016, 18:54
Draadloze verbinding valt weg WiFi 36 13 november 2013, 11:15
Goedemorgen bezoeker
Inloggen / Registreren
Gebruikersnaam

Wachtwoord

Nog geen lid?
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.

Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
Laatst geziene leden
| SimOnly02:54:19