obey-robots.txt
24 Februari 2018, 01:02
Navigatie
Inloggen / Registreren
Gebruikersnaam

Wachtwoord

Nog geen lid?
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.
Telfort Gebruikers Groep
Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
Onderwerp bekijken
Alle vragen m.b.t. de instellingen van de Hardware kun je hier stellen.
 Nieuw onderwerp  Beantwoorden
 Onderwerp afdrukken

Zyxel web interface herstarten, kan dat?

Richard
Ik heb een Zyxel. Inmiddels al de tweede. Aangezien ik het geneuzel van dat apparaat i.v.m. aansluiting van meerdere voip providers zat was, staat hij in bridgemode te draaien en draai ik fijn mijn eigen asterisk server met 3 verschillende voip providers er op en dat werkt perfekt.

Normaliter is de web-interface van de zyxel gewoon nog te bereiken. Zowel met IE8 alsook met Firefox.
Zoals we uit het verleden gewend zijn van de Livebox, gebeurde het ook wel eens dat de Zyxel niet meer met IE te bereiken was, echter wel met FF. Normaliter is het dan voldoende om de Zyxel even uit te schakelen en daarna weer aan te zetten en dan werkt alles weer goed, ook met IE.

Deze week wilde de web-interface weer eens niet met IE en kon ik hem wel met FF bereiken en ik had geen zin het modem te herstarten dus heb ik het zo gelaten.
Nu kan ik hem echter ook niet meer met FF bereiken. FF geeft aan dat hij geen verbinding kan maken.

Maar om bepaalde redenen die ik prive wil houden heb ik geen zin om voor die onzin telkens mijn modem uit en weer aan te zetten want voor de rest werkt alles perfekt.
Internet, telefonie, alles. Het modem is ook te pingen op lokaal ip adres (ja dat blijft werken als je zo'n Zyxel in bridge zet en zo hoort het ook) en ik kan het zelfs via telnet bereiken.

Mijn vraag is feitelijk of er geen telnet commando is in dat modem, waarbij je uitsluitend de web interface herstart. Dus niet het hele modem en de netwerk verbinding, alleen de webinterface.

De bijkomende vraag ligt voor de hand. De Livebox heeft dat probleem, Zyxel ook. Wat is de oorzaak hiervan? Firmware ofzo? Ik ken dit probleem namelijk niet bij modems als bijv. de Fritzbox, Linksys, Draytek en Copperjet.
Greetings, Richard.

Franzki
Benader je de Zyxel via een router?

Benader je de Webinterface steeds vanaf dezelfde pc met hetzelfde ip-adres?

Heb je een instelling gemaakt in de Zyxel dat de pc niet automatisch uitlogt van de Web-interface?

Ik vraag me af of de Webserver in de Zyxel daadwerkelijk hangt... ik vermoed dat deze om een andere reden niet bereikbaar is.

Kun je via Telnet iets in de logfiles vinden?
Gewijzigd door Franzki op 17 november 2009, 19:19

Richard
Ik benader de Zyxel via een linux machine die alle routing en firewalling afvangt, dat gebruik ik zo al jaren.
De webinterface wordt inderdaad altijd vanaf hetzelfde ip adres benadert, maar staat open voor het gehele LAN netwerk.

Bij mijn weten is er geen instelling dat de pc niet automatisch uitlogt van de webinterface, dat doe ik sowiezo altijd handmatig, maar da's het probleem niet. Als je al ingelogt zou zijn zou je een foutmelding krijgen, maar de web-interface is in mijn geval totaal niet te benaderen.

Ik wil graag in de telnet logfiles kijken, het enige probleem is dat ik niet zou weten hoe ik de logfiles via telnet kan bekijken. De telnet interface van de Zyxel is vergelijkbaar met die van de Livebox, dus geen SSH-alike omgeving zal ik maar zeggen, zoals je dat bij Linux machines hebt.

Zelf heb ik ook het idee dat de webserver in de Zyxel hangt, vandaar mijn vraag of dat ding ook los via telnet te herstarten is zonder het modem te herstarten. Dat zou namelijk het fijnst zijn.
Greetings, Richard.

Franzki
Even de cli-manual doorgebladerd.

sys log display

Hiermee lees je de logfile uit.

sys server [commando]

Hiermee kun je misschien commando's uitvoeren met betrekking tot de webinterface... al zie ik geen reboot commando.

Ik kan me niet voorstellen dat de webserver zo instabiel is dat deze na een bepaalde tijd down gaat. Zelf gok ik erop dat je een routing-probleem hebt waardoor je browser na enige tijd niet meer op de ingebouwde webserver uitkomt.

Richard
Ik heb even het sys log display commando uitgevoerd en dan komt er dit te staan:
sys log display
no log existing--------------

Met het andere commando heb ik eens sys server displ gedaan en dan staat er onder andere dit tussen:
Web server
Server Port = 80, Access = 2, Secure Host Ip = 10.0.0.11

En die 10.0.0.11 is mijn pc's ip adres, dus eigenlijk klopt dat ook, heeft altijd zo gestaan, dacht eerst dat het voor heel lan open stond, maar dat is maar kort geweest, dat is teruggezet aangezienik niet wilde dat de kids erbij konden.

Een routing probleem is het niet, zou ook al raar zijn gezien ik wel kan telnetten en pingen.
Maar ik heb de oplossing wel gevonden, door jouw tips.

De 10.0.0.11 is verkeerd, dat was eerst goed. Maar sinds mijn modem in bridgemode staat, heeft hij dat 192.168.1.x ip niet meer op het interne netwerk, maar staat dat via een alias netwerkkaart die aangemaakt is op de linuxmachine.

De Zyxel "ziet" daardoor niet meer het daadwerkelijk gebruikte ip adres, maar alleen nog de op de linux machine aanwezige 192.168.1.x. Daardoor liet hij 10.0.0.11 niet meer toe.

Middels jouw tips ben ik wat gaan klooien, en omdat ik een sys server disp kon doen, bleek de webserver dus te werken en niet te hangen. Het viel me in, even de secureip gewijzigd nar 192.168.1.2 en hups de zaak liep weer.

Moet ik bij deze toch mijn excuus maken jegens de Zyxel en mijn verkeerde opvatting. Was deze keer gewoon echt user error.

Bedankt Franzki voor het meedenken en het geven van de paar commando's, waardoor ik inzichtig kreeg in de commando's en het heb kunnen oplossen.

Was mij niet bekend dat die gewoon te krijgen waren, bij de Livebox moest je alles zelf uitzoeken.Smile
Greetings, Richard.

Franzki
Hey Richard,

Dat je de toegang tot de webinterface had beperkt tot n ip-adres had ik over het hoofd gezien als mogelijke oorzaak.

Gelukkig stond Telnet wel gewoon open... anders was je waarschijnlijk nooit achter de oorzaak gekomen.

Ik weet dat er van Zyxel veel gedetailleerde technische informatie beschikbaar is... dat is prettig als je je modem wilt tweaken of wilt configureren voor een niet-standaard situatie. Wat dat betreft is de Zyxel een apparaat met veel mogelijkheden. Alleen is het voor de gemiddelde gebruiker ondoenlijk om alle mogelijkheden optimaal te benutten... het vergt de nodige kennis van zaken. Voor mij ook een reden dat ik mijn Speedtouch modem prettiger vind. Wink

Voor wat betreft de CLI manual... ik weet niet eens meer waar deze vandaan komt... Er staat wel heel groot "ZyXEL confidential" op. :p

Volgens mij hoort er bij elke firmware release ook een CLI manual waarin de beschikbare commando's gedocumenteerd zijn. Ik weet alleen niet in hoeverre deze informatie officieel wordt vrijgegeven voor de eindgebruikers.

Richard
Yoo Franzki.

Ja dat had ik ook niet vermeld van dat ip omdat het altijd zo gewerkt had. Ik had zelf ook over het hoofd gezien dat ik dat heb moeten wijzigen nadat ik hem in bridgemode gezet heb en dat is eigenlijk pas een maand of 2 a 3.

Het modem heeft inderdaad veel opties, maar eigenlijk vind ik het 't prettigst werken zoals het nu werkt. Dus dat de linux machine alles afvangt.

Die cli manual... daar ga ik eens naar op zoek, of het zou moeten zijn dat je hem zou willen mailen naar me als je hem tenminste digitaal ook hebt.

V.w.b. de Livebox bestaat mijn genoemde probleem echt, of het moet zijn dat het met de nieuwere firmware opgelost is. Daar is soms echt gewoon de verbinding met IE weg, maar met FF blijft hij het gewoon doen.
Dus ergens een incompatibiliteit met IE, heel raar.

Wel lachen zo'n livedoos. Ik ben nu bijna 2 jaar weg bij Orange/Online maar heb zo'n Livebox gekregen van iemand. Online vond (onterecht) dat het ding stuk was en naar het milieupark mocht, dus dat wordt leuk spelen, eens zien of ik hem op een andere provider ook aan de praat krijg.Grin
Greetings, Richard.

Franzki
Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad met een NAS... een netwerkschijf met een embedded Linux server.

Af en toe viel de webinterface weg. De Windows shares en FTP bleven gewoon werken. Alleen kon je niks configureren zonder een reboot.

Uiteindelijk heeft die NAS de geest gegeven... en was ik 300GB aan muziek kwijt. Sad Angry

[EDIT]

Mijn Speedtouch had een probleem dat als je een wachtwoord instelde, je niet met IE kon inloggen. Onbeveiligd ging het wel goed... of FF met wachtwoord.

Inmiddels heb ik er geen last meer van... dat komt misschien door IE7 ipv IE6.
Gewijzigd door Franzki op 17 november 2009, 23:43

EdP
1x Google-waarde: http://www.zyxel....0404175643

Z confidential zijn die dus niet Pfft

Goed dat je er zo toch uitgekomen bent.
Het is beter een kaars te ontsteken dan de duisternis te vervloeken.

Franzki
hmmm ... de versie die ik heb, kon ik niet zo snel vinden op de Zyxel site....

Maar met behulp van een goede google opdracht moet het inderdaad ook wel te vinden zijn.

Spring naar forum:
 Nieuw onderwerp  Beantwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Zyxel web interface herstarten, kan dat?', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerpen Forum antwoorden Laatste bericht
Zyxel P-2812HNU-F1 naar bridge mode? Eigen netwerk achter het Telfort modem 2 17 april 2016, 18:56
Port forwarding zyxel p-2812hnu-f1 Eigen netwerk achter het Telfort modem 2 13 juni 2013, 12:00
NAT uitschakelen op zyxel p2812hnu-fx Eigen netwerk achter het Telfort modem 1 29 mei 2013, 10:07
Portforwarding Zyxel P-2812HNU-F1 Eigen netwerk achter het Telfort modem 3 01 mei 2013, 21:38
WRT320n i.c.m. ZyXel P-2812HNU Eigen netwerk achter het Telfort modem 2 13 februari 2013, 23:01
Goedenacht bezoeker
Inloggen / Registreren
Gebruikersnaam

Wachtwoord

Nog geen lid?
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.

Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
Laatst geziene leden
| SimOnly06:45:09
Steun ons