obey-robots.txt
24 September 2018, 14:08
Navigatie
Advertentie
data-full-width-responsive="true">
Inloggen / Registreren
Gebruikersnaam

Wachtwoord

Nog geen lid?
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.
Telfort Gebruikers Groep
Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
Onderwerp bekijken
Alle vragen m.b.t. de instellingen van de Hardware kun je hier stellen.
 Nieuw onderwerp  Beantwoorden
 Onderwerp afdrukken

Instabiel internet sinds enkele weken met Zyxel 2602H

Niek
Sinds een paar weken (na terugkomst van zomervakantie) heb ik last van bijzonder traag internet. Het lijkt voornamelijk problemen op te leveren bij het "maken" van verbindingen. De website van speedtest.nl laadt bijvoorbeeld erg traag (in elke browser), maar als de speedtest zelf eenmaal op gang is geeft deze regelmatig (niet altijd!) wel hoge snelheden.

Opvallend vind ik het dat ook de web interface van het modem zelf langzaam en instabiel is. Ik heb natuurlijk alle kabels nog eens nagelopen en alles lijkt in orde te zijn. Ik heb de fabrieksinstellingen teruggezet en de instellingen opnieuw erin gezet. Niets lijkt echter te werken. Behalve dan, dat hij als hij een tijdje uitgestaan heeft hij korte tijd beter lijkt te werken. Omdat ik daardoor vermoedde dat het om oververhitting kon gaan heb ik het modem buiten een kast gezet en zo neer gezet dat er van alle kanten ventilatie mogelijk is. Af en toe lijkt het even beter te gaan, maar het blijft ver beneden het niveau dat ik de afgelopen jaren gewend was.

Het gaat om een Zyxel Prestige 2602H uit 2007.

Komen dergelijke problemen vaker voor? Is het modem aan het eind van zijn latijn? Of is er toch in de zomervakantie aan de andere kant van het modem het n en ander in het netwerk veranderd waardoor er problemen ontstaan?

PS: Het probleem wordt niet veroorzaakt door een firewall / virusscanner op de pc. Er zijn verschillende pc's aangesloten met verschillende beveiligingssoftware en het is op alle pc's.

Franzki
Je zou eens moeten kijken wat een pingtest voor pingtijden oplevert... kan op speedtest.net geloof ik.

Verder kan het een dns-probleem zijn. Je kunt tijdelijk een alternatieve dns-server instellen op je pc of modem om te testen.

Kun je eens nagaan wat de processorbelasting van het modem is? Het kan zijn dat het modem heel hard bezig is met iets (firewall of raar netwerkverkeer) zodat jij minder rekenkracht krijgt om te surfen.

EdP
Kijk eens in de Logs of je daar "CALL DETAIL RECORD" meldingen tegenkomt.
Daarvoor moet wel de optie 'System Errors' aangevinkt staan in Maintenance > Logs > Log Settings.
Je kunt ook vanaf de Status pagina de Packet Statistics openen en dan letten op de Up Time en/of errors.
Hoe korter de Up Time, hoe korter geleden de lijn weggevallen is.
Het is beter een kaars te ontsteken dan de duisternis te vervloeken.

Niek
Ik kan steeds beter bevestigen dat wanneer ik het modem aan zijn kabels laat bungelen en hij dus van alle kanten kan koelen, de verbinding een stuk beter is dan wanneer ik hem gewoon op een plank/bureau zet en de onderkant deels afgesloten is. Hij wordt in dat geval ook erg warm, al schijnt dat redelijk normaal te zijn voor dit type.

Je zou eens moeten kijken wat een pingtest voor pingtijden oplevert... kan op speedtest.net geloof ik.

Mijn pings liggen meestal rond de 30ms. Dat lijkt me best aardig.

Goede periode (modem niet bijzonder warm, bungelend Pfft )
563142419

Slechte periode (modem erg warm, staand op plank)
563319407

* tests wired afgenomen. Met een ethernetkabel direct aan het modem.

De pings zijn niet schokkend. Wel dat de upload ook in de goede periode zo slecht is. Kan het zijn dat in het modem download prioriteit krijgt boven upload? Dus in slechte periodes lukt niks, in goede periodes alleen download?

Het verklaart in ieder geval wel waarom ik zelfs in goede periodes geen mails kan versturen, skypen, etc.

Kun je eens nagaan wat de processorbelasting van het modem is? Het kan zijn dat het modem heel hard bezig is met iets (firewall of raar netwerkverkeer) zodat jij minder rekenkracht krijgt om te surfen.

Deze is erg laag. Tijdens normaal internetten blijft hij rond de 5% hangen. Een uitschieter bij het kijken van filmpjes of downloaden gaat niet verder dan 60%.

Kijk eens in de Logs of je daar "CALL DETAIL RECORD" meldingen tegenkomt.

Helaas, die kom ik niet tegen.

Ik word er langzaam wel een beetje gek van. Een modem hoor je toch gewoon neer te kunnen zetten ergens.. en als hij bungelt is het nog niet alles.
Gewijzigd door Niek op 12 september 2009, 16:15

Franzki
Stop maar met bungelen.

Je upload is bijzonder laag zo te zien... daar zit waarschijnlijk het probleem. Het kan komen door een slechte bekabeling in je huis. Of een slecht contact doordat het modem bungelt aan de telefoondraad.

Kijk eens op welke uploadsnelheid je modem intraint (zie het configuratiescherm van het modem).

En sluit je modem eens met korte goede kabel direct op het isra-punt aan en kijk hoe het dan intraint.

Als dit geen verbetering oplevert, zal er een actie van Telfort aan te pas moeten komen om de situatie te verbeteren. Je melding van een lage uploadsnelheid zal duidelijk genoeg voor ze zijn om in actie te komen.

[EDIT]

Er kan natuurlijk ook nog een probleem met het modem zijn of met de powersupply. Dit zou je kunnen uitsluiten door tijdelijk een modem te lenen van iemand anders.
Gewijzigd door Franzki op 12 september 2009, 18:21

Niek
Ik heb de kabels nog eens nagelopen. De kabel opnieuw gestript en aan het ISRA punt verbonden. De uploadsnelheid blijft laag. Overigens heb ik wel eens wat hogere waarden gehaald sinds de problemen er zijn.

Intrainwaarden:
Upstream Speed: 1121 kbps
Downstream Speed: 19506 kbps

Lijkt me wel redelijk? Maar zelfs met ethernetkabel (verschillende geprobeerd), direct uit de modem wil het internet niet vlotten.

[edit] Nu is hij weer behoorlijk op temperatuur en gaat downloaden ook weer tergend langzaam.
Gewijzigd door Niek op 12 september 2009, 18:53

Franzki
Intrainwaarden:
Upstream Speed: 1121 kbps
Downstream Speed: 19506 kbps

Menige Telfort klant zal jaloers zijn op deze waardes.

Zijn de intrainwaardes ook zo hoog als de verbinding slecht is?

Ik zou bijna denken dat er toch iets mis is met je pc's. Maar dat sluit je zelf uit.

Of er zijn heel erg veel fouten op de lijn waardoor er gegevens steeds opnieuw verstuurd moeten worden en de verbinding traag wordt.

Of er is echt iets met het modem aan de hand... probeer eens een ander modem te "regelen" (inclusief powersupply) en kijk hoe het hiermee gaat.
Gewijzigd door Franzki op 12 september 2009, 19:09

EdP
Het is wel zo dat niet lang geleden (zo rond de periode waarover je spreekt?) er weer een geweldige onweersbui over ons heen is komen denderen. Een welgemikte blikseminslag kan je modem naar de filistijnen helpen, misschien is dat wat er aan de hand is. Heb je nog naar de Packet Statistics gekeken?
Het is beter een kaars te ontsteken dan de duisternis te vervloeken.

Niek
Tijdens mijn zomervakantie waren alle stekkers eruit, ook de telefoonlijn. Het zou wel vlk erna kunnen zijn ontstaan door een onweersbui, maar ik meen me te herinneren dat ik de problemen al zeer snel na de vakantie had. Tweede a derde week augustus.

Ik wilde een screenshot laten zien van de statuspagina, maar die krijg ik helaas niet geupload met deze snelheid. Onder het kopje errors staat in elk geval 0 en de uptime is gelijk aan de tijd sinds mijn laatste reset. Lijkt wel oke dus.

Ik blijf er wel bij dat er een duidelijk verband is tussen de temperatuur van het modem en de internetprestaties. Wanneer ik het modem goed laat ventileren (doch geen houdbare situatie), dan is de download beter. De upload blijft traag.

Zal eens kijken of ik ergens een modem kan regelen. Zijn er nog eisen aan het modem? Ik heb namelijk nog wel ergens een oud Sweex modem/routertje liggen, maar ik heb zo'n vermoeden dat dat niet gaat werken?

WiND1
Die upload van 1121 kbps kan niet kloppen omdat het maxium van de ADSL upload 1024 kbps is.

Spring naar forum:
 Nieuw onderwerp  Beantwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Instabiel internet sinds enkele weken met Zyxel 2602H', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerpen Forum antwoorden Laatste bericht
Zyxel P-2812HNU-F1 naar bridge mode? Eigen netwerk achter het Telfort modem 2 17 april 2016, 18:56
Geen tv en telefoon en internet heeel traag Storing 2 29 februari 2016, 19:53
internet snelheid Snelheid 5 26 augustus 2015, 15:10
internet buitenland bundel Klacht over Telfort 1 09 augustus 2015, 22:57
Storing internet, Vast bellen en Interactieve TV ? Nijmegen en omst... Telfort Mobiel internet snelheid en storingen 1 04 oktober 2014, 16:10
Goedemiddag bezoeker
Inloggen / Registreren
Gebruikersnaam

Wachtwoord

Nog geen lid?
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.

Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
Laatst geziene leden
| SimOnly06:49:12