obey-robots.txt
22 Januari 2019, 23:41
Navigatie
Advertentie
data-full-width-responsive="true">
Inloggen / Registreren
Gebruikersnaam

Wachtwoord

Nog geen lid?
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.
Telfort Gebruikers Groep
Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
data-full-width-responsive="true">
Onderwerp bekijken
Hier kun je ervaringen kwijt over je eigen telefoonnetwerk. Bijvoorbeeld een eigen thuiscentrale, een alarmcentrale, asterix, etc
 Nieuw onderwerp  Beantwoorden
 Onderwerp afdrukken

Voip bellen via niet-Telfort netwerken

andre@home
Het ging mij om die outbond instelling...waarom auto, altijd lijkt me logischer als je dit soort problemen hebt.

Tav die PS: ik heb al zijn postings voor de zekerheid nog een doorgelezen....
Zijn keuze was gebaseerd op:
1. het is een mooi toestel ik lees er veel positieve zaken over....
2. er moet een los laadtoetsel bij zitten (omdat je het moeder station bij het modem kunt plaatsen uiteraard..)
Veder kom ik niet.....
Hopelijk is hij er echt blij mee want anders idd minimaal 3x teveel betaald. Ik heb zelf een setje van 3 Panasonics, ooit gekocht voor ca 50 euro, met 2 laad- en een moederstation.
Ik denk overigens dat men hier niet blij zou zijn als ik >2 maanden zo zou zitten te.....
Gewijzigd door andre@home op 01 november 2009, 15:36

visserronald
Even een reactie op de laatste 3 postings:

- Ik draai nog niet met het ZyXEL modem. Ik heb mijn abo omgezet van 4 MB naar 20 MB en verwacht binnenkort het ZyXEL modem in de bus.
- Ik heb e.e.a. nog niet exact volgens de handleiding geïnstalleerd. Ik verander voorlopig niets aan mijn configuratie, omdat ik benieuwd ben of de overstap naar 20 MB niet gelijk alle problemen oplost.
- Ik ben zeker zeer tevreden over de C470 IP maar ook zeer precies. Als iets voor 95% goed draait, wil ik het toch naar 100% hebben. Maar als ik nogmaals voor de keuze zou staan, zou ik weer voor deze telefoon gaan. Je moet ook niet vergeten dat mijn huidige Speedtouch modem geen VoIP heeft. Ik had dan wel een veel goedkopere DECT telefoon kunnen kopen, maar had dan ook mijn modem moeten vervangen. Nu krijg ik met de overstap naar 20 MB alsnog een nieuw modem, maar dat wist ik 2 maanden geleden ook niet.
- Telefoon functioneert al weer > 1 week zonder enig probleem.
- DECT telefoons zijn goedkoper inderdaad, maar ik bespaar nu al elke maand € 60 euro op mijn telefoonkosten, dus met andere woorden de C470 IP heb ik in net iets meer dan 2 maanden terugverdiend. Ik vind dat niet verkeerd, maar misschien denken andere mensen er anders over.

visserronald
Afgelopen dinsdag trad het probleem wederom op. Ik had het wel < 10 minuten weer werkend, door in de C470IP alle aangemaakte verbindingen te verwijderen, en daarna opnieuw aan te maken, maar het blijft vervelend.

De suggestie van EdP kan ik niet proberen, daar ik alle kabeltjes om analoog aan te sluiten, al weggegooid had. Ik verwacht ook niet echt, dat dit verschil zou kunnen uitmaken, omdat ik immers geen analoge telefonie meer heb. Zou het dan verschil maken om een kabel aan te sluiten, als er totaal geen analoog signaal meer is?

De suggestie van Franzki m.b.t. NAT en port-forwarding, daar begin ik steeds meer in te geloven.
Gisteren heb ik me er een beetje in verdiept (portforward.com), en ik zou dit wel eens willen proberen. Wel heb ik voordat ik begin er nog wat vraagjes over:

- Klopt het als ik stel, dat ik poort of poorten niet naar de pc moet forwarden, maar naar de C470 IP?
- Klopt het dat de C470 IP dan een vast IP adres in mijn netwerk moet hebben, maar dat de overige apparaten in het netwerk gewoon met een dynamisch IP adres kunnen blijven werken?
- Moet ik nog iets doen met de Windows firewall of is dit slechts een bescherming van mijn pc, en heb ik daar nu niets mee te maken?
- Als ik een poort (5060) of meerdere poorten open, ben ik dan gelijk super kwetsbaar voor rotzooi dat van buitenaf komt, of valt dit allemaal reuze mee?
Gewijzigd door visserronald op 06 november 2009, 13:03

Franzki
De suggestie van EdP kan ik niet proberen, daar ik alle kabeltjes om analoog aan te sluiten, al weggegooid had.

Ik heb zelf het idee dat deze manier van aansluiten alleen zinvol is als je nog analoge telefonie van KPN hebt. Maar EdP heeft wel gelijk dat het nooit kwaad kan om te proberen. Zeker omdat de handleiding niet helemaal duidelijk is op dat punt.

Alleen begrijp ik niet goed waarom het nu af en toe wel werkt en dan weer niet. De Siemens staat nu ingesteld om elke 20 seconden opnieuw de poorten van het modem open te zetten... en toch gaat dat soms mis. Dit *zou* gewoon moeten werken. Het zou zomaar kunnen dat het met de Zyxel straks ineens zonder problemen werkt.

De suggestie van Franzki m.b.t. NAT en port-forwarding, daar begin ik steeds meer in te geloven.

Dat lijkt me ook de meest stabiele oplossing. Dan forceer je in het modem dat de inkomende gesprekken worden doorgegeven aan de Siemens.

- Klopt het als ik stel, dat ik poort of poorten niet naar de pc moet forwarden, maar naar de C470 IP?

Goed gezien... als je de poorten voor VoIP zou forwarden naar je pc, dan komen je telefoongesprekken nog steeds niet bij de Siemens uit.

- Klopt het dat de C470 IP dan een vast IP adres in mijn netwerk moet hebben, maar dat de overige apparaten in het netwerk gewoon met een dynamisch IP adres kunnen blijven werken?

Als je gaat werken met portforwarding is het altijd verstandig om statische ip-adressen in te stellen. Dit houdt het overzichtelijk. De Siemens moet in elk geval een statisch ip adres krijgen. Dit kun je in je modem/router instellen.

- Moet ik nog iets doen met de Windows firewall of is dit slechts een bescherming van mijn pc, en heb ik daar nu niets mee te maken?

De windows firewall staat los van het verkeer tussen je modem/router en de Siemens.

- Als ik een poort (5060) of meerdere poorten open, ben ik dan gelijk super kwetsbaar voor rotzooi dat van buitenaf komt, of valt dit allemaal reuze mee?

Deze poorten worden geforward naar de Siemens. De kans lijkt me klein dat een kwaadwillende via deze poorten je Siemens kan hacken.
Gewijzigd door Franzki op 06 november 2009, 13:57

visserronald
Dank voor de antwoorden Franzki; ik ga dit gewoon eens proberen.

Ik had trouwens ook de Siemens helpdesk nog gemaild. Hieronder mijn mail aan hen, en het antwoord. Ze antwoorden wel snel, wat ik netjes vind, maar ik heb het gevoel, dat ik er niet veel verder mee kom:

Mijn mail aan hen:

Onlangs de Siemens Gigaset C470 IP aangeschafd, en aangesloten op mijn Speedtouch 585 v6 modem-router. C470 IP is correct geconfigureerd, en heeft 3 verbindingen die alle de status 'Aangemeld' hebben. Alles werkt goed voor enkele dagen, en dan blijkt dat inkomende gesprekken niet meer doorkomen. Mensen die me bellen, horen nog wel de telefoon overgaan, maar ik hoor niks. Uitgaande gesprekken werken nog wel. Verbindingen hebben gewoon de status 'Aangemeld'. Op internet las ik dat het wel eens iets met NAT te maken zou kunnen hebben. In de C470IP staat de NAT verversingstijd op 20 seconden overigens. Is het zo dat port-forwarding mijn probleem kan oplossen? Wat zou ik dan in mijn router moeten instellen (poorten / protocollen).

Het antwoord van de Siemens helpdesk:

Geachte heer Visser,

Bedankt voor uw email.

Het lijkt onwaarschijnlijk dat uw VoIP provider NAT, c.q. poortinstellingen veranderd zonder u te informeren. Het kan een mogelijke oorzaak zijn. In dit geval navragen bij uw provider. Mogelijk moeten we extra poorten openen of heeft uw provider zonder u te informeren poorten gesloten.

Het is echter niet uit te sluiten dat uw problemen veroorzaakt worden door spraak codecs die u geselekteerd heeft, of dat er iets aan deze lijst veranderd is, c.q. bepaalde ingestelde codecs niet meer ondersteund worden.

Tenslotte kan het natuurlijk ook zo iets banaals zijn als een soft ware probleem van uw IP basisstation.( c.q. router/gateway)

Voor vragen en informatie staan wij u graag ter beschikking onder onderstaand email adres of telefoonnummer.

Franzki
Hmm

Lijkt me nogal wartaal wat Siemens schrijft. Het is in elk geval geen antwoord op je vraag...

visserronald
Klopt en dat vind ik een beetje jammer.
Het is leuk dat ze snel reageren, maar je hebt er eigenlijk geen bal aan.
Gewijzigd door visserronald op 06 november 2009, 15:14

Richard
Dat ben ik niet met jullie eens.
Als je kijkt hoe de vraag is opgesteld, welk antwoord had je dan verwacht? Ik vind dat ze naar aanleiding van de gestelde vraag een redelijk antwoord hebben gegeven.

Het is ook geen wartaal, als je je een beetje verdiept hebt in Voip en in bijv. een Asterisk server, weet je ook wat ze bedoelen met hun antwoord.

Aan de hand van de opgegeven probleemstelling is niet echt een specifiek antwoord te geven op wat er mis is. De enige optie is een aantal mogelijkheden benoemen en dat heeft Siemens ook gedaan. Derhalve begrijp ik niet wat er mis zou zijn aan het antwoord. Of mis ik nu iets?

Het enige wat ze niet vertellen is het instellen van port-forwarding. Maar dat is alleen noodzakelijk als je bijv. een asterisk server achter je modem hebt hangen.

Er zijn bepaalde poorten die inderdaad open moeten voor Voip. Die moeten als het goed is automatisch al geconfigureerd staan in je Speedtouch.

Alleen het verversen van de NAT begrijp ik niet helemaal, die optie ben ik nog nooit ergens tegen gekomen.

Als het goed is zou je niets met NAT te maken moeten hebben omdat je telefoons rechtstreeks op je Speedtouch zitten en die zou een extern ip adres moeten hebben.
Toch?
Greetings, Richard.

Franzki
@Richard

De Siemens is een VoIP telefoon en is aangesloten op de LAN-kant van het modem. Dat betekent dat er in het modem poorten open moeten staan om de inkomende gesprekken naar de Siemens te krijgen.

Nu doet de Siemens elke 20 seconden vanaf de lan-kant een NAT-refresh zodat de poorten steeds opnieuw opengegegooid worden. Maar dit lijkt hier niet de beste oplossing.

Vandaar de vraag aan Siemens Support welke poorten er in het modem/router geforward moeten worden.

En met die achtergrond vind ik het antwoord van Siemens teleurstellend (wartaal neem ik terug Wink ).

En het gaat dus niet over VoIP via het modem... sterker nog ... de betreffende Speedtouch beschikt niet over VoIP. Maar daar kwam ik zelf ook pas later achter.
Gewijzigd door Franzki op 06 november 2009, 19:30

EdP
De C470 aansluiten op de telefoonaansluiting is niet zinloos als je geen analoge telefonie meer hebt, je kunt enkel die functie (analoge lifeline) niet meer gebruiken.

Hoe dan ook, kijk nog even terug naar post #54, de handleiding vertelt welke poorten je zou moeten openen. Die poorten moet je gelijk ook op Accept zetten in de firewall (evt. eerst instellen met firewall op het modem uit).
Het is beter een kaars te ontsteken dan de duisternis te vervloeken.

Spring naar forum:
 Nieuw onderwerp  Beantwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Voip bellen via niet-Telfort netwerken', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerpen Forum antwoorden Laatste bericht
TV-ontvanger aanmelden bij Telfort Hardware instellingen 9 24 januari 2017, 08:28
Bellen met FritzBox 7490 werkt niet meer na update Telfort Storing 5 09 januari 2017, 19:30
Bellen met FritzBox 7490 werkt niet meer na update Telfort Telfort met eigen modem/router 2 23 december 2016, 20:18
Opgebeld worden met Telfort-nummer en uitbellen via een andere provider Telfort VOIP telefonie met eigen telefoon netwerk, centrale of alarminstallatie 3 14 november 2016, 11:20
Kan niet meer in mijn telfort komen Algemeen 2 13 november 2016, 21:53
Goedenavond bezoeker
Inloggen / Registreren
Gebruikersnaam

Wachtwoord

Nog geen lid?
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.

Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
Laatst geziene leden