obey-robots.txt
21 Maart 2019, 16:35
Navigatie
Inloggen / Registreren
Gebruikersnaam

Wachtwoord

Nog geen lid?
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.
Telfort Gebruikers Groep
Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
data-full-width-responsive="true">
Onderwerp bekijken
Hier kun je ervaringen kwijt over je eigen telefoonnetwerk. Bijvoorbeeld een eigen thuiscentrale, een alarmcentrale, asterix, etc
 Nieuw onderwerp  Beantwoorden
 Onderwerp afdrukken

Voip bellen via niet-Telfort netwerken

EdP
Ja dat kan, want voor de telefonie is er geen verschil tussen 100% belasting door downloaden van een bestand of 100% belasting door een streaming video.

De ST585 kent wel QoS instellingen, maar je moet er helaas wel goed naar zoeken, zo wordt er in de UserGuide verwezen naar een CLI Reference Guide, die vervolgens niet beschikbaar lijkt te zijn. Gelukkig hebben we Google en kom je dat bijv. uit bij http://www.thomso...hp?id=3268. Dit is wel voorbehouden aan mensen die weten wat ze doen.
Het is beter een kaars te ontsteken dan de duisternis te vervloeken.

visserronald
Ik heb toch nog wel wat vraagjes/opmerkingen:

1. Ik kan het nog wel begrijpen, dat als je tegelijkertijd downloadt uit de nieuwsgroepen, of online een filmpje bekijkt, en telefoneert, dat het telefoniegedeelte het dan aardig zwaar heeft. Maar ik had 's nachts gedownload uit de nieuwsgroepen, en de volgende dag bleek ik totaal niet meer inkomend gebeld te kunnen worden. Wat het online kijken van het filmpje betreft; dit had ook niet tegelijk plaats met telefoneren. Ook hier lag later de telefonie er inkomend uit. Zou het dan zo werken, dat indien het te zwaar wordt voor het telefonie deel, om wat voor reden dan ook, het gewoon definitief niet meer werkt (totdat ik weer de verbindingen verwijder, en opnieuw aanmaak)? Ik had eigenlijk verwacht dat je wellicht slecht kan bellen als je ook aan het downloaden bent, maar zodra de download stopt, de telefonie het weer perfect doet.

2. Sowieso denk ik nu over te willen naar 20 MB internet. Los nog van het telefonieprobleem vind ik het downloaden met het huidige 4 MB abonnement te langzaam gaan. Ook die enkele keer, dat ik online 'ns een filmpje bekijk is het constant 'bufferen' wat de klok slaat. Heb ik jullie goed begrepen, dat de overstap naar 20 MB alleen, nog niet perse de oplossing voor mijn telefonieprobleem hoeft te zijn (mijn gedachte; sneller internet, maar ook sneller downloaden, dus wellicht blijft het voor het telefonie deel even zwaar)?

3. Heb nog even wat rondgekeken op internet, betreffende QoS i.c.m. de Speedtouch 585 v6. Er is wel info, maar dit lijkt me wel dusdanig ingewikkeld, dat ik hier verder mijn handen niet aan wil branden.

4. Combinatie van punt 2 en punt 3. Tezamen met het nieuwe 20 MB abo zou er m.i. ook een nieuw modem moeten komen (kan mijn Speedtouch sowieso wel 20 MB internet aan). Ik heb even wat zitten rondkijken, en zie dat er 3 aanbieders zijn, die voor ca € 25 p/maand 20 MB internet aanbieden. Dit zijn Telfort, Online en Tele2. Wat Tele2 voor draadloos modem levert is me niet geheel duidelijk, Telfort levert de ZyXEL 2602HW en Online de Alcatel Speedtouch 706W. Iemand ervaringen met deze twee modems / is hiermee wellicht QoS op een relatief makkelijke manier in te stellen?

5. Dit is optioneel, en hangt ook af wat er uit vraag 4 te voorschijn komt. Het is ook nog mogelijk om bij Online een standaard modem te krijgen, dan betaal je slechts € 20,00 p/maand voor 20 MB internet. Dit scheelt dan € 5 p/maand maar uiteraard is er dan nog wel een nieuw aan te schaffen draadloos modem nodig. Als ik voor maximaal € 100 een goede draadloze ADSL router kan kopen, is dit wellicht ook nog een mogelijkheid.
Gewijzigd door visserronald op 24 oktober 2009, 16:31

Franzki
Dat je telefonie op een bepaald moment "hangt" heeft misschien toch een andere oorzaak.

totdat ik weer de verbindingen verwijder, en opnieuw aanmaak

Wat doe je precies om de telefonie weer werkend te krijgen?

Kun je iets in het logbestand van het modem terugvinden over je VoIP?

En welke firmware gebruikt het modem?

Iemand ervaringen met deze twee modems / is hiermee wellicht QoS op een relatief makkelijke manier in te stellen?

Normaal gesproken hoef je dit niet in te stellen.

Zelf gebruik ik een speedtouch 716 en ik herken de problemen niet. En ik heb echt wel momenten dat ik het nodige download.
Gewijzigd door Franzki op 24 oktober 2009, 16:49

visserronald
Hoe ik de logs moet bekijken weet ik niet.

Firmware is de meest recente voor deze Speedtouch; Software Release: 6.2.29.2
Gewijzigd door visserronald op 24 oktober 2009, 16:54

Franzki
Ik draai dezelfde firmware...

Je zou eens kunnen proberen (als je veel tijd over hebt) om het modem helemaal opnieuw te configureren....
- terugzetten naar factory defaults
- opnieuw configureren

Misschien staat er ergens iets raars ingesteld.

Verder zou er misschien iets mis kunnen gaan met het (opnieuw) aanmelden bij je VoIP providers.

Ook is er nog een kleine kans dat het mis gaat in de combinatie modem-telefoon.

In de Speedtouch kun je het logbestand zien vanuit het hoofdmenu: Speedtouch -> event logs.
Gewijzigd door Franzki op 24 oktober 2009, 17:00

visserronald
Wat doe je precies om de telefonie weer werkend te krijgen?

Inloggen in de Siemens Gigaset C470 IP vanachter de pc.
Vervolgens onder 'Instellingen', 'Telefonie', 'Verbindingen' de aangemaakte 3 verbindingen (Budgetphone, poivY, Voxalot) verwijderen, en deze opnieuw aanmaken.
Hierna werkt alles weer als een trein.

Franzki
[EDIT]

Het lijkt me dat de Siemens alles wat betreft de VoIP regelt. Deze zit met een netwerkkabel op een lanpoort van het modem?

Blijkbaar komen in de Siemens de verbindingen niet goed op of blijft deze "hangen".

Ik denk dat je het dus in de Siemens moet zoeken... misschien heeft deze een logbestand of iets dergelijk?

Ik weet ook niet goed of je in je modem nog poorten moet opengooien voor VoIP. Misschien is dat nodig omdat inkomende gesprekken geïnitieerd worden vanaf de VoIP server en je modem/router dus moet weten waar dit dataverkeer naartoe moet.
Gewijzigd door Franzki op 24 oktober 2009, 17:18

EdP
Over de Speedtouch en de Siemens kan ik niet zo veel zeggen, geen ervaring mee. Wat ik wel weet is de de ZyXEL modems standaard ingesteld worden met te lange timeouts. Valt je verbinding weg, dan wacht het modem uren met het opnieuw aanmelden van het SIP account. Daar zou een deel van de sleutel kunnen liggen.
Het is beter een kaars te ontsteken dan de duisternis te vervloeken.

Franzki
Ik ben vooral even benieuwd naar de totale configuratie...

Ik krijg bijna de indruk dat de Speedtouch standaard niet weet waar het VoIP verkeer naartoe moet.

Op het moment dat je de verbindingen opnieuw instelt in de Siemens zal deze zich aanmelden bij de servers en zullen er dus misschien ook poorten opengegooid worden in de Speedtouch... dan werkt inkomend VoIP-verkeer ook.

Maar ik vrees dat deze poorten na verloop van tijd weer dichtgaan (timeout).

Ik ben dus benieuwd naar:

-instelling firewall / NAT van de Speedtouch
-logbestand Speedtouch
-logbestand (als dat er is) van de Siemens

visserronald
Even een kleine update van mijn kant.

Ik ben er inmiddels uit, dat ik definitief over wil stappen op Telfort 20 MB internet; ze hebben nu een hele mooie aanbieding, waarbij ik voor een vol jaar slechts een paar tientjes meer betaal, dan nu voor mijn 4 MB abo. Er zit dan ook een gratis draadloos modem bij; de ZyXEL 2602HW.

Voor wat trouwens het downloaden uit de nieuwsgroepen betreft, heb ik ontdekt dat ik in mijn downloadprogramma Newsleecher de downloadsnelheid kan begrenzen. Als ik deze dan niet meer op maximum laat downloaden, moet dit toch goed kunnen gaan.

Voor wat betreft het online bekijken van streams; mag toch aannemen dat ook dit bij 20 MB internet geen probleem meer gaat opleveren?

Zijn er hier nog meer forumleden met de combinatie Telfort 20 MB internet, ZyXEL 2602HW, en de Siemens Gigaset C470 IP?
Zo ja, draait dit in de praktijk goed bij jullie?

EDIT: Lees zojuist in de kleine lettertjes dat de mooie aanbieding alleen geldt voor niet-Telfort klanten. Ik zal ze morgen nog eens bellen, want als ik niet voor de aanbieding in aanmerking kom, kan het ook wel eens Online 20 MB gaan worden.
Gewijzigd door visserronald op 25 oktober 2009, 21:39

Spring naar forum:
 Nieuw onderwerp  Beantwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Voip bellen via niet-Telfort netwerken', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerpen Forum antwoorden Laatste bericht
TV-ontvanger aanmelden bij Telfort Hardware instellingen 9 24 januari 2017, 08:28
Bellen met FritzBox 7490 werkt niet meer na update Telfort Storing 5 09 januari 2017, 19:30
Bellen met FritzBox 7490 werkt niet meer na update Telfort Telfort met eigen modem/router 2 23 december 2016, 20:18
Opgebeld worden met Telfort-nummer en uitbellen via een andere provider Telfort VOIP telefonie met eigen telefoon netwerk, centrale of alarminstallatie 3 14 november 2016, 11:20
Kan niet meer in mijn telfort komen Algemeen 2 13 november 2016, 21:53
Goedemiddag bezoeker
Inloggen / Registreren
Gebruikersnaam

Wachtwoord

Nog geen lid?
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.

Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
Laatst geziene leden
| SimOnly 1 dag