obey-robots.txt
25 September 2018, 05:39
Navigatie
Advertentie
data-full-width-responsive="true">
Inloggen / Registreren
Gebruikersnaam

Wachtwoord

Nog geen lid?
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.
Telfort Gebruikers Groep
Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
Onderwerp bekijken
Gebruik je een router/switch achter het Telfort modem, post hier je ervaringen.
 Onderwerp afdrukken

advies modem-routeraansluiting gevraagd

evdb
Hoi allemaal, ik hoop dat jullie me kunnen adviseren in het volgende:

Thuis hebben we internettoegang van Telfort (geen bellen) met behulp van een Zyxel P-2602 HW S1A. Deze draadloze modem/router is op zich prima (ongeveer anderhalf jaar oud) maar kan alleen de 'wireless b/g' technologie aan. Om zowel de doorvoersnelheid als het draadloze bereik te verhogen/vergroten wil ik graag overstappen op de 'n' technologie. Ook wil ik gebruik gaan maken van bekabelde gigabitdoorvoersnelheden tussen de diverse huiscomputers (intern netwerk). Ik meen een geschikte router gevonden te hebben in de d-link dir-855, deze router komt in een aantal tests goed uit de bus. Misschien heeft iemand al goede ervaringen met dit apparaat? Of vergis ik me in deze keuze? Tenslotte wil ik ook een externe harddisk gaan inzetten zodat ik alle documenten centraal kan opslaan zodat ze snel voor de diverse interne gebruikers kunnen worden benaderd, en ook via internet (d.m.v. ftp).

Welk modem zal het best passen in deze geschetste situatie? Is het correct dat ik mijn huidige Zyxell dan nog gewoon kan gebruiken zonder de pluspunten van de nieuwe router teniet te doen? Misschien bekabeld aansluiten (netwerkkabel 10/100 mbps) en de draadloze functionaliteit uitschakelen (als dat tot de mogelijkheden behoort)?? Of moet ik een nieuw modem aanschaffen dat ook voorziet in de draadloze 'N-technologie'? En in dat geval; welk modem is dan bijvoorbeeld geschikt? Ik heb geen idee hoe ik die nieuwe router op een bestaande modem/router moet aansluiten zodat ik dan alleen de internettoegang van het oude apparaat (de Zyxel) gebruik en alle andere netwerkfunctionaliteiten laat genereren door het nieuwe apparaat (de nieuw aan te schaffen router). Ik heb de diverse posts op dit forum doorgenomen, maar vond niet een 'identieke situatie / vraag'...

Aangezien we thuis windows-pc's hebben, maar ook een apple computer, heb ik ook zitten denken aan een optie om een apple router (eventueel met ingebouwde harddisk) aan te schaffen. Maar of dat in deze situatie de meest logische oplossing is weet ik niet. Het is in ieder geval wel een dure oplossing. Misschien heeft iemand hier ervaring mee?

Nou, ik hoop dat jullie me op weg kunnen helpen met advies, tips, suggesties, ik ben heel benieuwd wat de mogelijkheden zijn. Alvast ontzettend bedankt voor het meedenken!

Met vriendelijke groet, Erik.

EdP
Met D-Link heb ik zelf geen ervaring, met N ook niet trouwens. Wat ik je wel kan vertellen is dat als je een N router wilt, je het draadloze gedeelte van de ZyXEL waarschijnlijk moet uitschakelen, anders krijg je mogelijk geen N snelheid.

Je kunt een Gigabit router aansluiten, dit zou ik dan doen via de WAN poort, zodat je een stuk Gigabit LAN hebt en evt. een stuk 100Mbit LAN via de poorten van de ZyXEL.

Nou weet ik niet wat je beoogde draadloze doorvoersnelheid is, je kunt evt. ook met een 2e draaloze G-router het bereik verhogen en op de plaatsen waar nu de ontvangst minder is een beter signaal krijgen.
Gewijzigd door EdP op 03 augustus 2009, 20:24
Het is beter een kaars te ontsteken dan de duisternis te vervloeken.

evdb
Hoi, hartstikke bedankt voor je antoord.Klinkt logisch om dat draadloze signaal vanuit de Zyxel uit te schakelen. Enig idee hoe ik dat kan doen? Ik begrijp dat je adviseert om de connectie via een netwerkkabel tussen de wanpoort van de nieuwe router en de 10/100 poort van de Zyxell wilt leggen. Ok, moet ik dan instellingen aanpassen? Op de Zyxel? En / of op de nieuwe router? Alvast bedankt voor de (verdere) hulp! Groetjes, Erik.

EdP
In Network > Wireless LAN > General kun je het vinkje bij 'Active Wireless LAN' weghalen.

Verder moet je er voor zorgen dat als je de WAN port gebruikt, je de 2e router instelt op een ander LAN IP adres reeks dan die ZyXEL. Standaard heeft de ZyXEL 192.168.1.254, dus je zou bijv. voor de 2e router 192.168.10.1 kunnen kiezen of 10.1.1.1, er zijn duizenden keuzes mogelijk, zolang je maar in een Private IP reeks zit en het maar NIET 192.168.1.x is.

evdb
Jee, valt me hartstikke mee tot nu toe, ik ben niet zo thuis in deze materie, maar dit moet te doen zijn. In andere posts heb ik ook iets gelezen over een bridge modus en het activeren / deactiveren van dhcp. Moet ik op dat gebied nog iets instellen?

Nogmaals dank!

EdP
Bridge mode kan inderdaad ook, maar ik zie eigenlijk niet zo'n geweldig voordeel om dat te kiezen, vooral ook omdat je in Routing mode nog een 2e LAN overhoudt (je huidige modem heeft 4 poorten toch?).

Dhcp zou ik vooral aan laten staan als je 'm in Routing mode houdt. In Bridge mode heb je niks met dhcp te maken.

evdb
Ok, helder, ik neem aan dat een router standaard in de 'routing mode' zoals je het noemde staat? Ik realiseer me dat ik op die manier ook twee firewalls heb (in de zyxell en de nieuwe router), het gaat me om veiligheid, maar ook om de hoogste doorvoersnelheid (via router max 300 mbps door die n-technologie en een gieg door de gigapoorten). Moet ik n van de firewalls uitschakelen en zo ja welke kan ik dan het best deactiveren? Sorry hoor voor al deze vragen, ik wil er straks gewoon geen fouten mee maken...

EdP
Nee hoor, wanneer je 2 routers gebruikt in elk hun eigen subnet (zie #4) dan kun je in beide de firewall aan hebben staan zonder dat het elkaar bijt.

Je kunt het wel zo instellen dat je er n subnet van maakt (zie de howto elders op de site), maar dan zou je het moeten aansluiten via een LAN poort en ik vraag me af of dat de rest van de Gb poorten niet ook terugbrengt naar 100Mb. Misschien niet hoor, ik weet het gewoon niet. Daarbij is het ook wel erg duidelijk dat elk subnet z'n eigen snelheid heeft.

Spring naar forum:
 Nieuw onderwerp  Beantwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'advies modem-routeraansluiting gevraagd', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerpen Forum antwoorden Laatste bericht
Welk modem moet ik aanschaffen ? Telfort met eigen modem/router 3 07 maart 2016, 19:57
Modem P-2601HN en een Synolgy NAS Eigen netwerk achter het Telfort modem 7 11 oktober 2014, 12:27
Ongevraagd een nieuw modem Algemeen 4 09 april 2014, 22:17
Eigen router achter modem: f wifi f televisie Eigen netwerk achter het Telfort modem 11 10 februari 2014, 12:22
Terugsturen Modem Algemeen 3 13 januari 2014, 16:29
Goedenacht bezoeker
Inloggen / Registreren
Gebruikersnaam

Wachtwoord

Nog geen lid?
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.

Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
Laatst geziene leden
| SimOnly22:20:20