obey-robots.txt
10 December 2018, 00:36
Navigatie
Advertentie
data-full-width-responsive="true">
Inloggen / Registreren
Gebruikersnaam

Wachtwoord


Nog geen lid?
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.
Telfort Gebruikers Groep
Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
data-full-width-responsive="true">
Onderwerp bekijken
Telfort Gebruikers Groep - Experts helpen klanten » Telfort internet verbindingsproblemen » Storing
Geen verbinding met internet. Meld hier storingen. Zo kunnen storingen inzichtelijk gemaakt worden.
 Nieuw onderwerp  Beantwoorden
 Onderwerp afdrukken

Storing verbinding (locatie Dronten)

rze
oi,

Ik heb nu sinds een paar weken een brakke verbinding en ik hoop ook hier wat tips te krijgen wat er aan de hand kan zijn:

- modem staat naast ISRA punt.
- modem heeft laatste firmware
- geen wijzigingen aan modem config, behalve telefonieinstellingen
- verbinding is afgelopen 1,5 jaar 10 MB geweest
- in afgelopen half jaar geen wijzigingen en geen storingen gehad

Twee weken geleden viel de verbinding spontaan uit. na een dag wachten (en modem resetten), kwam de verbinding spontaan weer online.

Telfort kwam niet verder dan aan te raden om het modem op het ISRA punt te koppelen (had dit niet gemeld), of de lijn is getest (meermaals heb ik ze gemailed), is niet duidelijk.

Na een week moest de stroom van de groep en bleek het modem 6 uur nodig te hebben om weer online te komen. Toen viel mij ook op dat het modem een verbinding had van nog geen 3 mb, normaal was dit dus 10mb.
Dit was wel heel erg opvallend, dus dit nog een keer getest en nu blijkt het modem iedere keer dat het uitgaat (of opnieuw opgestart wordt) dus uren nodig heeft (meer dan 6 uur dus, heb er niet de hele nacht naast gezeten) om weer online te komen. telefonie is dan een welbekende gok, dat duurt nog eens uren, voordat dit weer werkt.
Modem is bij die uitval continu verbinding aan het zoeken (detect dsl, initializing Up, IP adres, uitval), op het moment dat er een ip is, kan ik een halve pagina binnenhalen, en dan is de link weer down. Dit dus in de herhaling, tot "iets" de verbinding continu maakt

Alles bij elkaar bijzonder vervelend.

Onderstaand een uitdraai van de diagnostic.

Kan iemand vertellen aan de hand van de symptomen die ik nu beschrijf en de diagnostic, wat er aan de hand kan zijn en wat nog zinnig is om te testen?

Alvast mijn dank!

Roelof van der Zee

SAR Driver Counters Display:
inPkts = 0x00061bd9, inDiscards = 0x00000013
outPkts = 0x0004f50c, outDiscards = 0x00000001
inF4Pkts = 0x00000000, outF4Pkts = 0x00000000
inF5Pkts = 0x00000003, outF5Pkts = 0x00000000
openChan = 0x000000f9, closeChan = 0x000000f7
txRate(Bps) = 0, rxRate(Bps) = 72

DSL Line Status:
noise margin upstream: 8 db
output power downstream: 21 db
attenuation upstream: 23 db
tone 0- 31: 00 00 00 09 bc cd dd de ee ee ed dd cc bb a8 63
tone 32- 63: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
noise margin downstream: 7 db
output power upstream: 12 db
attenuation downstream: 45 db
tone 32- 63: 00 00 00 00 11 22 23 34 44 44 55 55 55 55 55 55
tone 64- 95: 55 54 44 44 44 43 33 33 33 33 33 33 33 33 33 33
tone 96-127: 33 33 22 22 22 22 33 33 33 33 33 33 33 33 33 32
tone 128-159: 22 33 33 33 33 33 33 33 33 33 22 22 22 22 22 23
tone 160-191: 33 32 22 22 22 22 22 22 22 23 33 33 33 33 33 33
tone 192-223: 33 33 33 22 22 22 22 22 22 32 22 22 22 22 22 22
tone 224-255: 22 22 22 22 22 22 24 22 22 22 32 22 22 22 22 21
tone 256-287: 02 22 22 22 22 34 44 44 43 44 33 22 22 32 22 22
tone 288-319: 22 22 22 22 22 22 20 22 22 22 22 22 22 22 22 20
tone 320-351: 22 22 22 22 22 02 22 02 22 22 22 22 22 22 22 22
tone 352-383: 22 21 00 11 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
tone 384-415: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
tone 416-447: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
tone 448-479: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
tone 480-511: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00

DHCP: Server
IP Pool Starting Address: 192.168.1.33
Pool Size: 32

ZyNOS Firmware Version: V3.40(ASG.2)

WAN Information:
DSL Mode: ADSL2PLUS
IP Address: 195.240.52.x
IP Subnet Mask: 255.255.252.0
Default Gateway: 195.240.55.254
VPI/VCI: 0/34

LAN Information:
IP Address: 192.168.1.254
IP Subnet Mask: 255.255.255.0
 
EdP
Met zulke tones verwacht ik niet dat je 10Mb zou kunnen halen inderdaad.
Loop in ieder geval de bekabeling na in huis, tussen modem en isra-punt. Draden uittrekken, stekkers schoonmaken en weer inpluggen, van dat werk. Controleer zover als je kunt of er geen corrosie zit op de aansluitingen.

Kan ook zijn dat de lijnkaart defect is (in de wijkcentrale) of dat er door een monteur met draden is geprutst.

Defect modem zou evt. ook nog kunnen. Heb je nog een ander modem (te leen) om te kijken of die wel dsl krijgt?
Het is beter een kaars te ontsteken dan de duisternis te vervloeken.
 
TCP_IP
[offtopic]

@Edp

Had een vraagje m.b.t. die tones, hoe lees je dat af? Wat is goed middelmatig en slecht?
Voor al je Windows en PC problemen kun je terecht op www.xpvista.nl !
 
EdP
De getallen in de tones sectie gaan van 00 tot ff, hoe hoger, hoe beter. Het getal geeft aan hoeveel bits er in de betreffende toon passen. Hoe minder bits per toon, hoe lager de snelheid. In Roelof's lijst zitten veel nullen en lage getallen.

In mijn eigen lijst (ik haal ook ca. 10 a 11Mb) zit ruim de helft op 77, en nog eens ca. een kwart op 99 en hoger. Verderop nog een rijtje 55, 44 en pas richting het eind 00.

Ik denk dat er iets goed mis is met de lijn tussen het modem en de wijkcentrale (draden los, gekruist, kortsluiting, roest, hardware defect, daar denk ik aan).
Gewijzigd door EdP op 06 juni 2009, 20:05
Het is beter een kaars te ontsteken dan de duisternis te vervloeken.
 
rze
Geweldig wat ik hier aan repons krijg, Bedankt!

Ik leer hier met sprongen, ook dankzij het doorvragen (dat waren mijn vragen ook, tnx dus en on topic voor mij) snap ik nu beter dat de tones aangeven hoe goed de verbinding is en de attenuation een tweede indicatie is dat het wel of niet goed zit (eigenlijk geeft de attenuation aan dat de lijn slecht is en de tone of er veel bandbreedte is afgesproken met de centrale (die kan dus ook gekapt zijn bij een laag abbo)).

Modem zit direct op het ISRA punt aangesloten (meterkast), en ook die tel kabel al vervangen voor de test.

Jammer dat Telfort alleen telefonisch vast kan stellen (en ook nog niet eens naar dit log vraagt) wat jullie op basis van mijn melding wel kunnen vaststellen (heeft vast met geld te maken, ze hebben in ieder geval de schijn heel erg tegen).

Nogmaals dank voor de input, Telfort heeft overigens wel gelijkwaardige acties opgezet: checken van de lijn en bij een goede lijn (belofte van de medewerker) wordt het modem vervangen.

Tot die tijd wordt het bitjes schrapen.

Mijn gok is dat de lijn fout zit, of de centrale, modem vindt ik een vreemde om er zo mee op te houden...


Groetjes,

Roelof
 
EdP
De attenuation downstream waarde is meestal een goede maat voor de afstand totde wijkcentrale. Voor de technische achtergrond kan ik je beter naar zyxelsupport.nl verwijzen (goeie site met helaas een nieuwe, onhandige indeling) maar als je nu onthoudt dat je attenuation downstream kunt delen door 13,8 om het aantal km koperdraad tot de wijkcentrale te berekenen.

De snelheid van je verbinding is zoals je weet sterk afhankelijk van die afstand. In dit geval is het dus ca. 3,2 km, met zo'n afstand kun je inderdaad ca. 10Mb verwachten, mits je bekabeling goed is en dat zie je aan die tone waarden.

Als je er interesse in hebt kan ik je echt die zyxelsupport site aanraden, het legt vrij helder alles uit wat je maar weten wilt m.b.t. adsl en je modem.
Het is beter een kaars te ontsteken dan de duisternis te vervloeken.
 
rze
Ik ga het bijna snappen, Zyxell levert inderdaad moeilijk vindbare nuttige informatie.

Op onderstaande link is de bedoelde info te vinden:

http://www.zyxelsupport.nl/index.php?submit=show&fn=a006.html#afentoe

Dit heeft mij op een goed spoor gezet, nu kan ik het zelf ook (een beetje) beoordelen, Thanks!

Nog één vraag over de openchan / closechan waardes, ik snap niet hoe een waarde van rond de 250 (F9 =249 en F7=247) kan uitgroeien tot ruim 65000, kan iemand (Hans_B?) dit nog even toelichten?

Thanks!
Gewijzigd door rze op 08 juni 2009, 00:29
 
rze
Inmiddels anderhalve week verder en nu is er al twee dagen geen verbinding meer, het wordt er dus niet beter op.

Het modem probeert nog steeds continu verbinding te maken en heeft dit ook steeds gedurende een paar seconden en verbreekt de verbinding dan weer.

Ik heb Telfort gisteren gemailed (kan iemand aangeven of dit uberhaupt zin heeft), maar wederom niets gehoord.

De beloofde controle van de centrale lijkt ook niet uitgevoerd, ik heb in ieder geval nog niets gehoord.

Het modem rapport in zijn logging continue
"board 0 line 0 channel 0, call 377, C01 Incoming Call 1500000" wat in andere fora herkend wordt als een lijnprobleem, evenals bovenstaande klachten.

Gek genoeg heeft men hier niet naar gevraagd.

Kan iemand van het Telfort webcareteam hier misschien naar kijken?
 
EdP
Alles is in overeenstemming met elkaar als je 't mij vraagt. Die meldingen in de Logs komen overeen met het hoge aantal openchan / closechan. Het komt ook overeen met het uivtallen van de dsl/internet lampjes. Het komt ook overeen met de lage getallen in de tones.

Je schrijft op 6 juni dat het sinds een week of twee pet is. Dat komt overeen met de enorme onweersbui van 25/26 mei.

Volgens mij is je modem beschadigd, of de koperlijn.

Hier moet echt een lijnonderzoek gestart worden.
Het is beter een kaars te ontsteken dan de duisternis te vervloeken.
 
rze
EDP,

Best mogelijk dat alles door het onweer komt.

Onbegrijpelijk dat ik nog steeds niets hoor van Telfort.
Ik ben vast niet de eerste, zeg dit ook niet om druk er op te zetten, maar dit wordt mijn reden voor vertrek naar een andere provider:

- Telfort wil wel verdienen, maar neemt geen verantwoordelijkheid (lees: toont geen zichtbare inspanning) voor het oplossen van problemen
- KPN neemt veel te veel tijd om problemen op te pakken.

Beiden behoren tot hetzelfde bedrijf, wat voor mij nu de conclusie oplevert om naar glas te gaan (ook bij XS4all zal dit door KPN te traag worden opgepakt).

Jammer dat men niet beseft hoe afhankelijk mensen van internet en bellen kunnen worden.
Ik heb het hier al vaker gelezen: dan had ik niet voor een budgetprovider moeten kiezen en dat realiseer ik nu ook.

Dank voor je inspanning, ik wacht weer gelaten af (bellen heeft geen zin, mailen heeft geen zin en hier posten levert wel een verklaring (en dat is echte winst), maar geen actie van Telfort op).

Groet,

Roelof
 
data-full-width-responsive="true">
Spring naar forum:
 Nieuw onderwerp  Beantwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Storing verbinding (locatie Dronten)', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerpen Forum antwoorden Laatste bericht
WiFi verbinding Samsung Tv Sitecom router WiFi 13 19 juni 2017, 20:20
VPN verbinding Hardware instellingen 18 13 januari 2017, 20:07
storing Algemeen 3 20 april 2016, 14:55
Playstation 3 maakt geen verbinding WiFi 2 03 maart 2016, 18:54
Storing internet, Vast bellen en Interactieve TV ? Nijmegen en omst... Telfort Mobiel internet snelheid en storingen 1 04 oktober 2014, 16:10
Goedenacht bezoeker
Inloggen / Registreren
Gebruikersnaam

Wachtwoord



Nog geen lid?
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.

Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
Laatst geziene leden