obey-robots.txt
04 December 2016, 09:11
Navigatie
Steun ons
Inloggen / Registreren
Gebruikersnaam

Wachtwoord

Nog geen lid?
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.
Telfort Gebruikers Groep
Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
Onderwerp bekijken
Vermeld afstand tot telefooncentrale en post je ADSL statistieken. Configuratiescherm, Geavanceerd, Statistieken, ADSL statistieken.
 Onderwerp afdrukken

Howto: Lagere snelheid forceren voor een stabiele verbinding

EdP
Opmerking vooraf
Deze Howto gaat uit van de standaard instellingen in het modem en nat˙˙rlijk kun je je verbinding niet debuggen terwijl er 2 pc's aan het internetten zijn, een Xbox online speelt en bittorrents aan het stampen zijn. Oftewel: alleen het modem aansluiten op de koperlijn en alleen 1 pc aansluiten via een (goede) netwerkkabel.

Waarom snelheid verlagen
De ZyXEL modems trainen vaak iets te optimistisch in, wat een instabiele verbinding tot gevolg kan hebben. Het kan een tijdje goed gaan, dan weer afwisselend en het kan zomaar ineens helemaal fout gaan. In zo'n situatie kan Telfort zonder enige aankondiging beslissen je profiel naar beneden aan te passen (te "knijpen", "cappen") met als gevolg dat je verbinding drastisch blijvend langzamer wordt. Het is dan niet eenvoudig om Telfort weer zover te krijgen je lijn weer naar boven aan te passen, je kunt ze dus maar beter voor zijn. Wanneer je last hebt van een vaak wegvallende verbinding, kun je zelf de maximale snelheid waarmee het ZyXEL modem intraint, iets omlaag zetten. Aangezien je dit eigenhandig instelt, kun je het zelf ook weer hoger zetten, dus je kunt ongestraft experimenteren net zolang tot je een stabiele verbinding hebt. Helpt het niet, dan geef je het modem een harde reset en is er niks veranderd.

Noodzakelijke voorbereiding
Om deze instellingen te kunnen wijzigen moet je inloggen via telnet, het is niet mogelijk dit via de web-interface van het modem te wijzigen. Standaard staan telnet uit en firewall aan en zul je het modem moeten instellen om telnet vanaf het LAN (je eigen pc/pc's) toe te staan. Standaard staat het modem op 192.168.1.254, indien je dit gewijzigd hebt zul je zelf de juiste waarden moeten kiezen.

1. log in via de web-interface (http://192.168.1.254)
2. ga naar Advanced > Remote MGMT > Telnet en vul in:
Port = 23, Access Status = LAN, Secured Client IP = all en klik op Apply
remotemgmt
3. kies onder Security > Firewall > Rules voor een nieuwe LAN to LAN/Router Rule door op Add te klikken.
firewall1
4. haal bij Source Address Any weg door Any aan te klikken en op Edit << te klikken
5. voeg nu een Range Address toe met als Start IP = 192.168.1.1 en End IP = 192.168.1.253
(een enkel IP adres of een smallere range mogen natuurlijk ook)
6. haal bij Destination Address wederom Any weg door dit aan te klikken en op Edit << te klikken
7. voeg nu een Single Address toe met als Start IP = 192.168.1.254
8. bij Service selecteer je TELNET(TCP:23) en klik op Add >>
9. zowel Any(TCP) als Any(UDP) moeten verwijderd worden
10. als het scherm correct is ingevuld ziet het er als volgt uit en klik je op Apply
firewall2

Nu is de firewall ingesteld om via telnet vanaf lokale pc's de router in te stellen.

De huidige snelheid
Op de Status pagina van het modem staat de huidige snelheid en de DSL Mode vermeld.
status1
Stel, de huidige downstream snelheid is momenteel 15162 kbps oftewel grofweg 15Mbit/s
Dit kunnen we nu in stapjes omlaag brengen, totdat de verbinding stabiel is.
In dit voorbeeld kiezen we dus eerst 14.

De maximum snelheid instellen
1. start via de Command Prompt (in Windows: Start > Programma's > Bureau-accessoires > Opdrachtprompt)
2. tik in: telnet 192.168.1.254
3. druk op Enter en vul het juiste wachtwoord in, gevolgd door Enter
4. tik in: wan adsl driver dnmaxbits 14
dnmaxbits
5. druk op Enter, het modem gaat nu automatisch opnieuw intrainen,
dit kun je evt. ook forceren door het commando wan adsl driver retrain in te voeren
6. log nu uit d.m.v. het commando exit

Door nu weer via de web-interface in te loggen en de Packet Statistics een tijdje te volgen kun je zien of de lijn stabiel is. Hoe langer de lijn Up aangeeft hoe beter, zie je van tijd tot tijd iets anders, herhaal dan bovenstaand recept maar dan met 1 minder (13 in dit voorbeeld). Veel meer dan een of enkele stappen zou niet nodig moeten zijn, als het na een paar stapjes nog niet stabiel is, zou je een andere DSL Mode kunnen proberen, hierover later meer.

Instellingen permament maken
Om ervoor te zorgen dat het modem na een herstart niet opnieuw te hoog intraint, moeten we nog het volgende doen:

1. log in via de Command Prompt: telnet 192.168.1.254
2. tik in: sys edit autoexec.net
3. druk op i en tik dan in: wan adsl driver dnmaxbits 14
(of ander getal zoals hierboven bepaald) gevolgd door Enter en sluit af met een x

DSL Mode wijzigen
Het kan ook zijn dat het modem gewoon niet met de dnmaxbits methode stabiel te krijgen is, bijv. door slechte bekabeling.
Je kunt dan kiezen om het modem te forceren een ander protocol te kiezen, als volgt:

1. log in via de Command Prompt: telnet 192.168.1.254
2. tik in: sys edit autoexec.net
3. druk op i en tik dan in: wan adsl opencmd adsl2
gevolgd door Enter en sluit af met x
4. zet het modem uit en weer aan

Als zelfs dat niet afdoende is, kun je i.p.v. adsl2 ook gdmt kiezen.

Tot slot
Natuurlijk vinden de meeste mensen het niet leuk om de snelheid (vrijwillig) te verlagen, je hebt toch zoiets van "ik wil gewoon snel en niet langzamer", maar een stabiele verbinding op een iets lagere snelheid is altijd beter dan een snelle verbinding die constant uitvalt. In ieder geval heb je met deze uitleg een instrument in handen waarmee je zelf de stabiliteit kunt proberen te verhogen. Wordt het hiermee niet beter, dan zul je toch contact moeten zoeken met de Telfort helpdesk, want er kan iets anders aan de hand zijn, bijv. een defect modem, een defect in de wijkcentrale, een slechte koperdraad naar je woning en dat kun je niet zelf oplossen.

Verbeteringen of aanvullingen op de Howto kun je hier posten, heb je andere vragen, open dan een nieuw topic.

Edit: het getal achter dnmaxbits staat voor het aantal bits dat per toon verstuurd mag worden en niet voor het aantal Mbit/s zoals ik eerst dacht. Dat verklaart ook waarom het van 0 tot 15 loopt en niet tot bijv. 20. Met dank aan one user.
Gewijzigd door EdP op 08 februari 2009, 00:59

Franzki
Ik heb een vraag of er hier mensen zijn die dit hebben uitgeprobeerd en of de verbinding ook echt stabieler is geworden. Verder ook de vraag of iemand kan uitleggen waarom het stabieler zou moeten worden met deze instellingen.

Ik weet dat je iets vergelijkbaars kunt doen met een Speedtouch door de noise-margin te verhogen. Dat werkt volgens mij goed.

Maar bij mijn Zyxel lijkt het beperken van de bits per toon de verbinding juist instabieler te maken.

Ik heb voor mezelf op een rijtje proberen te zetten hoe dit te verklaren is... als iemand denkt dat ik de plank mis sla, hoor ik het overigens graag!

Mijn theorie is als volgt:

Bij het intrainen onderzoekt het modem hoeveel bits er per toon verzonden kunnen worden. Hoge waarden voor het aantal bits in een toon betekenen dat deze toon relatief goed is. Bij een toon waar veel demping of verstoring optreedt wordt een kleiner aantal bits gebruikt om toch een betrouwbare overdracht te hebben.

Wat gebeurt er als je het maximaal aantal bits per toon lager zet? Dan ga je als eerste de goede tonen (met een groot aantal bits) begrenzen terwijl er niets met de slechte tonen gebeurt. En dat is jammer omdat volgens mij de verstoring en de problemen meestal juist in de tonen met lage bit-waarden zitten.

Wat zie ik zelf? Ik heb een Telfort profiel op 12 Mbit/s. Op het moment dat ik het maximaal aantal bits lager zet , gaat mijn intrainsnelheid omlaag... maar het lijkt alsof het modem toch een hoge intrainwaarde wil forceren en daarom minder kritisch naar de kwaliteit van de tones kijkt. Het lijkt of het modem de begrenzing van de goede tonen wil compenseren door de slechte tonen hoger in te trainen. Ik zie het modem vervolgens met een slechtere downstream noise margin intrainen, terwijl ik juist wil dat deze hoger wordt.

Wat zou wel werken? De methode met het verhogen van de noise-margin op een Speedtouch werkt in elk geval wel omdat je daar daadwerkelijk de noise-margin verhoogt en het modem daardoor met lagere snelheid en hogere noise margin intraint.

Een ander alternatief is (hoewel het niet door iedereen wordt gewaardeerd) een profiel door Telfort laten instellen. Nadat ik een profiel van 12Mbit/s kreeg (ik zat eerst op ongeveer 12,5Mbit/s) steeg de download noise margin met 2 dB... en volgens mij is dat wat je probeert te bereiken.

Er schijnen trouwens ook modems te zijn waar je de tonen individueel aan of uit kunt zetten. Ik zou me voor kunnen stellen dat het uitschakelen van slechte tonen ervoor zorgt dat je lijn stabieler wordt zonder al te veel snelheid in te leveren.
Gewijzigd door Franzki op 01 augustus 2009, 23:48

Ironpino
Ik heb een vraag, mijn verbinding valt de laatste tijd vaak weg en ik wilde mijn profiel in mijn modem naar beneden zetten. Ik heb de stappen:
uit deze handleiding gevolgt. Maar nu kan ik niet meer in mijn modem, de link werkt niet zegt hij nu.

Enig idee hoe ik weer terug in mijn modem kom?

bcool
Je kunt altijd weer in je modem geraken door met een speld of iets duns de modem te resetten. Achter zit een klein zwart gaatje. Dan heb je de originele instellingen weer terug.

Franzki
Ironpino schreef: Ik heb een vraag, mijn verbinding valt de laatste tijd vaak weg en ik wilde mijn profiel in mijn modem naar beneden zetten.

Zoals je hier (en op andere plaatsen) kunt lezen zijn de meningen verdeeld of het aanpassen van de "bits per tone" echt iets oplost. Ik zou adviseren om het modem te resetten en vervolgens te gaan zoeken wat er mis gaat.

Elke instabiele lijn is stabiel te krijgen zonder dit soort trucs.

EdP
Ironpino schreef:
Ik heb de stappen:
uit deze handleiding gevolgt. Maar nu kan ik niet meer in mijn modem, de link werkt niet zegt hij nu.

Dan heb je iets anders of meer gedaan, want je kunt niet buitengesloten raken door port 23 open te gooien.
Als je al via telnet bent ingelogd op het modem, dan heb je inderdaad tijdelijk geen toegang via de webinterface, totdat je weer uit telnet uitlogt.

Zelf heb ik deze methode met succes al eerder toegepast. Proberen kan geen kwaad, terugzetten kan altijd.
Het is beter een kaars te ontsteken dan de duisternis te vervloeken.

Spring naar forum:
 Nieuw onderwerp  Beantwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Howto: Lagere snelheid forceren voor een stabiele verbinding', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerpen Forum antwoorden Laatste bericht
jaren bedonderd met snelheid Snelheid 2 19 juni 2016, 08:53
Playstation 3 maakt geen verbinding WiFi 2 03 maart 2016, 18:54
alternatieven voor fritzbox Telfort met eigen modem/router 2 03 maart 2016, 18:50
VPN verbinding Hardware instellingen 17 21 januari 2016, 19:35
internet snelheid Snelheid 5 26 augustus 2015, 15:10
Goedemorgen bezoeker
Inloggen / Registreren
Gebruikersnaam

Wachtwoord

Nog geen lid?
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.

Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
Laatst geziene leden
| SimOnly10:08:05
Shoutbox
U moet ingelogd zijn om een bericht te plaatsen.

13 januari 2016, 16:07
Kan ik hier mijn vraag stellen?

28 augustus 2015, 12:34
Iemand met eigen modem meer dan 15Mbps?? Telfort modem haalt 90Mbps!

01 januari 2015, 14:11
Gelukkig Nieuwjaar aan iedereen! Kiss

31 december 2014, 23:17
Een geweldig 2015 toegewenst! Tip voor een goed voornemen: in 2015 ons vaker te bezoeken en te helpen waar het kan! Cheer

3808
28 september 2013, 21:19
analoge tv