obey-robots.txt
09 December 2016, 16:24
Navigatie
Steun ons
Inloggen / Registreren
Gebruikersnaam

Wachtwoord

Nog geen lid?
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.
Telfort Gebruikers Groep
Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
Onderwerp bekijken
Help de helpdesk!
 Onderwerp afdrukken

[Tip] Hoe sluit je ADSL het beste aan?

JRJ
Er blijven altijd veel mensen die het moeilijk vinden om een ADSL verbinding aan te sluiten. Hier kunnen zij hopelijk hulp vinden.

1. ADSL hoofdtypes in Nederland
Je hebt in Nederland 2 soorten ADSL lijn.

1a) De ene, tegenwoordig steeds populairder, is een zogenaamde Dedicated Lijn. Als je alleen internet hebt en geen telefonie, of je hebt internet-telefonie (KPN Internet Plus Bellen, Telfort met Vast Bellen, etc.) heb je deze lijn. Op de lijn zelf is alleen een ADSL signaal aanwezig. Dit kun je niet meten met een multimeter. Voor een normale sterveling is de enige manier om te testen met een modem. Als er problemen zijn liefst met twee verschillende en/of eentje die 'known good' is dwz elders wel werkt.

1b) Het tweede type, jarenlang de enige variant en nog steeds gebruikt, is de zogenaamde 'shared lijn'. Shared, gedeeld, betekent in dit geval dat over een fysieke telefoonlijn (bestaande uit twee koperen draden, een "aderpaar") zowel een DSL signaal gaat als een telefoonlijn. De laatste kan een analoge telefoonlijn zijn of een ISDN lijn. Aan beide kanten van de verbinding gebruikt men een splitter om de signalen samen te voegen respectievelijk weer uit elkaar te halen. Heb je geen shared lijn, heb je dus geen splitter nodig.

1c) Het aansluiten van een shared lijn waarbij het ADSL signaal optimaal is verschilt niet zoveel van het aansluiten van een dedicated lijn. Het voornaamste verschil is dat je bij een dedicated lijn het RJ11 stekkertje waar we straks op uit komen direct in het met DSL gemarkeerde gaatje van het modem prikt, en bij een shared lijn gaat het RJ11 stekkertje in de lijn ingang van de splitter, en er komt een tweede kabeltje tussen de modem of dsl uitgang van de splitter naar het modem, en een derde kabeltje vanuit de telefoon uitgang van de splitter naar je telefoons.

2. Aansluiten van het modem
Het daadwerkelijk aansluiten van het modem hangt erg af van welk IS/RA punt je hebt. IS/RA staat voor 'InfraStructuur/RandApparatuur' en is het scheidingspunt tussen de koperdraden die KPN in eigendom heeft en onderhoudt en de bedrading en apparatuur in huis die van jezelf is en die jij dus dient te onderhouden. In Nederland is het zo dat bij een normaal huis de telefoonlijn binnenkomt als een kabel in de grond, de "grondkabel", en het IS/RA punt is in feite dat punt waar de grondkabel ophoudt. Vaak is dat in de meterkast, of anders langs de straatkant voormuur van het huis op de begane grond. Ik ga hier de meest voorkomende IS/RApunten met plaatjes bespreken, in chronologische volgorde. Overigens zijn de jaartallen die genoemd worden het jaartal van installatie van het israpunt. Als je het bouwjaar van je huis weet, weet je zeker dat de telefoonlijn niet *eerder* dan dat is aangelegd, maar voor de jaren 50/60 zijn heel veel huizen nooit aangesloten geweest op het telefoonnet. Omdat er toen heel veel huizen van telefoon werden voorzien is het aansluitpunt uit de jaren 50/60/70, de lasdop, veruit het meest voorkomend.

2a) De lasdoos.
002%20--%20lasdoos
Het eerste type aansluitdoos dat de toenmalige PTT gebruikte. Voor-oorlogs. Mooi bruin bakeliet en een prachtig art deco logo. Hierbinnen worden de aders uit de grondkabel verbonden met de aders uit de binnenkabel door ze netjes om elkaar heen te draaien. Deze zul je heel erg weinig tegenkomen, omdat de meeste huizen toen nog geen telefoon hadden en bovendien de meeste vervangen zullen zijn inmiddels. Zie voor aansluiten 3b).

2b) De lasdop.
003%20--%20lasdop
Deze komt heel veel voor en was ruwweg in gebruik vanaf de jaren 50 tot en met 70. Ook hierbinnen worden de aders van een buitenkabel verbonden met de aders van een binnenkabel. De lasdop is een centimeter of 2 a 3 dik en een centimeter of 12 hoog. Je ziet er als het goed is een dikke kabel en een dunne kabel van onderen ingaan. De manier om deze optimaal aan te sluiten is door de dunne binnenkabel door te knippen en de aders erin aan te sluiten. Als je de binnenkabel doorknipt zul je zien dat er 4 of 5 koperdraden inzitten. Deze hebben de kleuren rood, blauw, oranje, wit, en mogelijk een blanco ader. De kleuren rood en blauw vormen het eerste aderpaar, de eerste fysieke telefoonlijn. De kleuren wit en oranje vormen het tweede aderpaar. Bij het Telfort installatiepakket voor een dedicated lijn krijg je in plaats van een splitter een aansluitdoosje met 1 modulaire RJ11 stekker erop. Als je dit doosje openmaakt zie je daarin vier schroefaansluitingen. De bovenste twee, rood en groen, zijn degene die met het modem verbonden zullen zijn en hierop sluit je dus de betreffende draden aan. Normaal gesproken de rode en de blauwe, maar als die niet werken kun je ook de oranje en de witte uitproberen. Bij het Telfort installatiepakket voor een analoge gedeelde lijn krijg je als het goed is een splitter waar je direct losse aders in kunt steken. In dit geval is het het beste om de losse aders direct op de splitter aan te sluiten.

2c) De inbouw wandcontactdoos
004%20--%20inbouwWCDs
Deze aansluitpunten kom je tegen in heel veel flats, appartementen, en huizen. Let wel op, zeker in gewone huizen is dit bijna nooit het echte IS/RApunt. Meestal zit er ergens een lasdop waar de overgang van grondkabel naar binnenkabel is en dan een van deze wandcontactdozen op de binnenkabel. Aansluiten is in principe op deze wandcontactdozen heel makkelijk: stekker erin, RJ11 kabeltje in stekker, klaar. Er zitten wel een paar haken en ogen aan:

2c1) De b-EB lus. De vier punten op de stekkerdoos heten, met de twee pennen die het verst van elkaar af liggen naar boven, beginnende linksboven en kloksgewijs, a, b, EB, en aarde. Toen we nog T65 telefoons hadden (die grijze, meestal met draaischijf maar ook later nog met druktoetsen) moesten de pennen b en EB doorverbonden zijn om de bel over te laten gaan. Met moderne telefoons heb je deze verbinding niet meer nodig, en hij is schadelijk voor ADSL. Die moet er dus, indien aanwezig, uit.

2c2) Doorverbindingen naar verder wandcontactdozen. Vrij regelmatig is er meer dan een van deze wandcontactdozen, of er is meer dan een geweest, of een niet-PTTer heeft een keer iets doorgetrokken naar een extra wandcontactdoos van een ander type. Dergelijke lange ongebruikte aftakkingen zijn funest voor ADSL. Ook deze moeten dus, indien aanwezig, losgehaald.

2c3) Het tweede aderpaar. Soms wordt je nieuwe lijn op de tweede fysieke telefoonlijn aangesloten. In dat geval moet je de wandcontactdoos openen, de rode en blauwe draad loshalen, en de witte en oranje draad vastmaken aan de bovenste twee pennen van de wandcontactdoos.

2d) Het rechthoekige IS/RApunt.
005%20--%20rechthoekig%20ISRA
Dit IS/RA punt is ruwweg gedurende de jaren 80 gebruikt, en zal vrijwel altijd zich in de meterkast bevinden als het toen nieuw is aangelegd. Aan de onderkant komt de grondkabel binnen, aan de bovenkant zit een klein kapje dat door de gebruiker mag worden losgehaald. Onder dit kapje vind je 5 schroefaansluitingen. De linker 2 aansluitingen zijn lijn 1, de rechter 2 zijn lijn 2, en de middelste is aarde, die tegenwoordig niet meer gebruikt wordt. Meestal zal op de 5 schroefaansluitingen 1 binnenkabel zijn aangesloten, rood-blauw-blank-wit-oranje, die vervolgens ergens anders uitkomt in het soort wandcontactdoos als hierboven bijvoorbeeld. De Telfort installatiehandleiding geeft aan dat je deze kabel moet doorknippen en aansluiten net als bij de lasdop. Voor een shared lijn is dit waarschijnlijk ook de beste oplossing, omdat hij dan direct op de splitter aangesloten kan worden, maar voor een dedicated lijn kun je een paar verbindingen vermijden door een van de RJ11-RJ11 telefoonkabeltjes te nemen, deze door te knippen, en vervolgens de twee middelste aders (meestal rood/groen) direct aan te sluiten op de schroefaansluitingen. De kabel kun je vervolgens direct in je modem pluggen, waardoor er een minimum aan overgangen en aansluitingen bereikt word. Ook voor het testen van een gedeelde lijn is dit de beste optie.

2e) Het modernste IS/RApunt.
006%20--%20modern%20ISRA
Dit is de nieuwste IS/RA, nu met merk van de KPN in plaats van de PTT. Hierbij komt er aan de onderkant rechts de grondkabel binnen en zitten er voor in de onderkant een of twee RJ11 stekkerpunten. Aansluiten en testen is hierbij doodsimpel: gewoon kabeltje erin prikken. Iemand heeft mij ooit verteld dat bij een van deze met een enkele aansluiting, er soms toch een tweede lijn aanwezig is, namelijk op pen 2 & 5 van het 6-polige RJ11 stekkertje (met de eerste lijn zoals normaal in het midden op 3&4. Hiervoor zul je zelf een kabeltje moeten maken om dit eventueel te testen.

2f) IS/RApunten voor meer dan 2 lijnen.
008%20--%20Isra20lijns
Soms zul je IS/RAs tegenkomen met aansluitingen voor meer dan twee lijnen, hierboven een 20-lijns variant. Deze zijn over het algemeen niet zo heel moeilijk te doorgronden, het zijn iedere keer setjes van 2 (soms 3, met aarde erbij) aansluitingen in kroonsteen of LSA strip formaat. Ieder setje is een lijn.

3. Een noot over kabels & gereedschap.

Over het algemeen zul je de meeste dingen die hier beschreven worden kunnen doen met een paar schroevendraaiers, een keukenschaar, en wat voorzichtigheid. Het strippen van kabels zonder daarbij de koperkern te beschadigen is wel veel makkelijk als je er een striptang bij hebt. Meer dan een paar euro bij de bouwmarkt hoeft die niet te kosten. Een tweede stuk gereedschap dat nuttig kan zijn is een RJ11 tang. Met deze tang kun je zelf telefoonkabeltjes maken. Voor een tientje moet je bij de bouwmarkt een fatsoenlijk setje van een plastic tang en een paar stekkertjes kunnen krijgen, meer heb je niet nodig.

Kabels voor telefoon zoals die meegeleverd worden bij adsl installatiepakketten zijn meestal platte kabels, waarin de aders allemaal naast elkaar lopen. Deze zijn voor ADSL overdracht niet ideaal. De beste kabel is een twisted-pair of twisted-quad kabel. De kabels die de PTT vroeger binnenshuis installeerde, met rood/blauw/wit/oranje, zijn twisted-quad kabels. Deze zijn over het algemeen vrij goed. De beste kabel die nu algemeen verkrijgbaar is om ADSL signalen over te transporteren is Cat5 of Cat5e netwerkkabel. Door korte stukjes van een paar meter platte telefoonkabel te vervangen door Cat5 zul je meestal niet veel winnen, maar het is vaak al wel meetbaar. Bij langere lengtes kan het het verschil zijn tussen een wegvallende verbinding en een goede.

Maak ik fouten? Heb ik dingen vergeten? Heb je vragen? Suggesties? Doe een reply. Ook meer en betere foto's of informatie van dezelfde of andere israpunten, grondkabels, kleuren van aders in grondkabels, etc.etc. zijn welkom.

EdP
Dank je voor deze installatie-hulp. Zelf verwijs ik altijd naar dit Telfort artikel, maar dit hier is ook heel uitgebreid. Eigenlijk vind ik het wel sticky-waardig. Bij deze. Smile
Gewijzigd door EdP op 09 november 2008, 00:11

erikzijl
Beste mensen,

Ik heb nog een oud hoofdstopcontact IS/RA punt in de woonkamer (woning 1920).

Voor de goede orde mijn internetaansluiting is geactiveerd.

Na aansluiting van het ZyXEL basismodem, volgens de handleiding, heb ik het modem aangezet. Slechts het "power"ledje en het "ethernet" ledje gingen branden gingen branden. Het (A)DSL ledje helemaal niet.

Vervolgens heb ik de wandcontactdoos (IS/RA) opengeschroefd. De bovenste twee draadjes waren rood en blauw. Die heb ik vervolgens verwisseld door oranje en wit.

In de stekker heb ik de bovenste draadjes rood en groen. Zou volgens mij moeten werken..maar toch is dat niet het geval.

Wie kan mij aan de oplossing helpen?

Jack85
.
Gewijzigd door Jack85 op 21 november 2008, 18:33
Groetjes,

Jack85 Smile

erikzijl
[Onnodige quote verwijderd]

Volgens de brief van Telfort zou ik per 13 november internet kunnen installeren. Ik heb ook telefoon met nummerbehoud (Ziggo) die activatie is enkele dagen later.

De verbinding heb ik nog niet zelf kunnen activeren, omdat ik geen (A)DSL signaal op mijn modem heb.

Mijn IS/RA punt is een ouderwetse telefoon wandcontactdoos is, ingebouwd in de muur, min de woonkamer (woning 1920)

De kabel tussen de wandcontactdoos en het modem is nog geen meter.

Voldoende informatie zo?
Gewijzigd door EdP op 15 november 2008, 22:45

Jack85
.
Groetjes,

Jack85 Smile

Jack85
.
Groetjes,

Jack85 Smile

ISRA1000
Heren,

Heb in het pand waarin ik woon drie ISRA punten. En ouderwetse lasdop en 2 ISRA's met elk 20 lijnen. Shock

Nu heb ik alle paren op mijn modem aangesloten en alle 42 paren ook omgedraaid aangesloten op het telfort geleverde kastje.
In mijn beleving zou het DSL lampje moeten gaan branden zodra er een signaal op staat.
Klopt dit? Hoe lang moet ik wachten todat het DSL lampje gaat branden? Of moet ik bij elk paar mijn modem uit en aanzetten?!?! Hoop het niet want dan ben ik weken verder!!

Graag hulp.

Spring naar forum:
 Nieuw onderwerp  Beantwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; '[Tip] Hoe sluit je ADSL het beste aan?', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerpen Forum antwoorden Laatste bericht
Glasvezel / adsl Algemeen 1 06 september 2014, 15:30
Vaste nr via ADSL lijn doorschakelen lukt niet? Algemeen 1 21 februari 2014, 14:41
Speedtouch 780 adsl verbinding lukt niet Telfort met eigen modem/router 7 10 februari 2013, 13:41
Ede, wel ADSL signaal, geen IP en internet Storing 2 30 januari 2012, 11:27
Storing ADSL (internet en vast bellen), regio Nieuw Vennep Algemeen 1 22 september 2011, 22:26
Goedemiddag bezoeker
Inloggen / Registreren
Gebruikersnaam

Wachtwoord

Nog geen lid?
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.

Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
Laatst geziene leden
| SimOnly00:43:20
| Lutz10:01:43
| jonagold 1 dag
| hilka85 1 dag
Shoutbox
U moet ingelogd zijn om een bericht te plaatsen.

13 januari 2016, 16:07
Kan ik hier mijn vraag stellen?

28 augustus 2015, 12:34
Iemand met eigen modem meer dan 15Mbps?? Telfort modem haalt 90Mbps!

01 januari 2015, 14:11
Gelukkig Nieuwjaar aan iedereen! Kiss

31 december 2014, 23:17
Een geweldig 2015 toegewenst! Tip voor een goed voornemen: in 2015 ons vaker te bezoeken en te helpen waar het kan! Cheer

3808
28 september 2013, 21:19
analoge tv