obey-robots.txt
04 December 2016, 09:08
Navigatie
Steun ons
Inloggen / Registreren
Gebruikersnaam

Wachtwoord

Nog geen lid?
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.
Telfort Gebruikers Groep
Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
Onderwerp bekijken
Algemeen, maar niet gemeen.
 Onderwerp afdrukken

email ontvangen op je eigen mail (smtp) server van je eigen domein

D43m0n
Vandaag is mijn Telfort ADSL verbinding actief geworden. Ik had hiervoor Planet. Ik gebruik mijn eigen domeinnaam om te mailen. Ik heb thuis een mail servertje staan (Postfix, IMAP en webmail) om alle mail op n plaats bij elkaar te hebben. Bij de meeste ISP's is het niet mogelijk om buiten hun netwerk direct met je ADSL ip-adres te verbinden op poort 25. Andersom kun je vanuit je ADSL aansluiting ook niet naar andere servers buiten het provider netwerk verbinden via poort 25. Enkel naar de smtp servers van de proider zelf. Op zich is dat een prima oplossing, zelf blijf je redelijk gespaard wat betreft directe verbindingen en jouw mail naar buiten toe wordt altijd via een bekende mail server afgeleverd.

Bij Planet was het ook niet mogelijk om rechtstreeks te mailen, dit moest via Planet lopen (zowel het verzenden als het ontvangen). Om mail van je eigen domein te ontvangen, moest je je DNS configuratie zo aanpassen dat het IP-adres van je ADSL aansluiting de hoogste prioriteit had. De mail server van planet moest je vervolgens ook in je DNS configuratie opnemen maar met een lagere prioriteit. De host van planet die je moest gebruiken was echter wel een andere dan de standaard SMTP/POP3 servers. Je moest mailrelay.planet.nl opgeven. Op die manier, pakte de mailserver van planet je mail voor jouw domein aan en stuurde dat vervolgens door naar het ip adres van je adsl aansluiting. Dat werkte hartstikke goed.

Volgens mij ondersteund telfort dit echter totaal niet. Het is niet mogelijk om op wat voor manier dan ook email van je eigen domein op je eigen mail server af te laten leveren. Of heeft iemand een idee waarop het toch wel mogelijk is (via een achterdeur van tiscali?)

Bedankt,

Gr.

D.

Richard
ook niet naar andere servers buiten het provider netwerk verbinden via poort 25. Enkel naar de smtp servers van de proider zelf. Op zich is dat een prima oplossing

Nou ik vindt dat een knap waardeloze oplossing en al helemaal wat KPN presteerde om zowel uitgaand als inkomend verkeer via de mailrelay van hun te laten lopen, dan heb je helemaal nergens meer vat op en ben je voor alles ook van hun afhankelijk.

Als je weet hoe je een eigen mailserver moet draaien met gedegen kennis van zaken (en dat zou iedereen moeten hebben die dat doet), dan wil je dat niet, dan wil je altijd zelf de zaken in de hand houden.
Maar oke da's een persoonlijke mening mijnerzijds.

Om terug te komen op je vraag. Je kunt voor de smtp bij mijn weten wel de smtp van Telfort gebruiken.
Maar voor inkomend verkeer bestaat er zoiets niet, je zult dan gewoon zoals het hoort bij een mailserver, gebruik moeten maken van poort 25 voor mailverkeer tussen mailservers.
Ik begrijp op dit moment nog niet wat voor problemen je daarmee ervaart.

Er zal misschien een achterdeur zijn. Als je linux draait, kun je bijv. er ook voor kiezen om middels fetchmail bijv.
Indien je windows server draait zal het zich daar ook wel utilities of mogelijkheden voor geven.
Maar waarom niet gewoon gebruik maken van poort 25 en dan deze goed afschermen, zorgen dat mailrelay niet mogelijk is etc.?
Of ben je gewoon te bang voor spam dat je het liever op de alternatieve methode wilt?

D43m0n
Richard schreef:

Nou ik vindt dat een knap waardeloze oplossing en al helemaal wat KPN presteerde om zowel uitgaand als inkomend verkeer via de mailrelay van hun te laten lopen, dan heb je helemaal nergens meer vat op en ben je voor alles ook van hun afhankelijk.

Als je weet hoe je een eigen mailserver moet draaien met gedegen kennis van zaken (en dat zou iedereen moeten hebben die dat doet), dan wil je dat niet, dan wil je altijd zelf de zaken in de hand houden.
Maar oke da's een persoonlijke mening mijnerzijds.

Ik ben het helemaal met je eens, het liefste heb je alles zelf in de hand, echter het komt best wel eens voor dat je niet altijd tijd hebt en dan is het wel een prettige gedachte dat er een ISP tussenzit die het zich niet kan veroorloven om SPAM verder te laten groeien.

Richard schreef:
Om terug te komen op je vraag. Je kunt voor de smtp bij mijn weten wel de smtp van Telfort gebruiken.
Maar voor inkomend verkeer bestaat er zoiets niet, je zult dan gewoon zoals het hoort bij een mailserver, gebruik moeten maken van poort 25 voor mailverkeer tussen mailservers.
Ik begrijp op dit moment nog niet wat voor problemen je daarmee ervaart.

Het probleem is niet zozeer uitgaande mail (postfix heeft als mailrelay smtp.telfort.nl staan) maar de inkomende mail. De veel gebruikte DNS truuk (zoals bij Planet en KPN met Direct-ADSL) is niet mogelijk bij Telfort. Niemand kan van buiten het Telfort netwerk een verbinding openen naar port 25 op mijn ADSL ip adres. (al heb ik in de maillog van postfix wel een aantal connecties voorbij zien komen! De firewall bij Telfort is niet zo dicht als ze zelf dachten)

Richard schreef:
Er zal misschien een achterdeur zijn. Als je linux draait, kun je bijv. er ook voor kiezen om middels fetchmail bijv.
Indien je windows server draait zal het zich daar ook wel utilities of mogelijkheden voor geven.
Maar waarom niet gewoon gebruik maken van poort 25 en dan deze goed afschermen, zorgen dat mailrelay niet mogelijk is etc.?
Of ben je gewoon te bang voor spam dat je het liever op de alternatieve methode wilt?

Ik gebruik nu inderdaad fetchmail. Via mijn hosting provider wordt de mail doorgestuurd naar mijn telfort mailboxen. Die lepel ik leeg met fetchmail. Ik ben echt niet bang voor mail relay en spam of virussen, ik gebruik amavisd-new met spamassassing en een virusscanner. Op m'n werk beheer ik dit spul voor een aardig aantal studenten en medewerkers, dus ik ben niet echt bang voor aanvallen van buitenaf. Vandaar ook mijn wens om het helemaal zelf te doen, zonder tussenkomst van de provider. Echter is het voor mij geen voorwaarde om niet naar telfort te gaan. Tot nog toe (n week) is de verbinding super en de telefonie werkt sinds gisteren ook. Als het maar stabiel blijft, kan ik dit iedereen aanbevelen.

Richard
Niemand kan van buiten het Telfort netwerk een verbinding openen naar port 25 op mijn ADSL ip adres.

Niemand? Even nu een vraag ter zekerheid. Heb je hem dan dicht staan, of is het de bedoeling dat dit wel kan, maar het kan gewoonweg niet?
Volgens een email vraag aan de Telfort helpdesk zou het namelijk volgens Telfort wel gewoon moeten kunnen.

Zelf gebruik ik ook Postfix overigens, met diverse instellingen om spam tegen te gaan, buiten spamassassin doe ik ook nog het nodige laten controleren op de helo/ehl en access en dat houdt behoorlijk wat spul buiten.
Daarna nog wat van die RBL lists waaronder Spamcop, waar ik spam die er nog doorheen komt ga melden, en dan wordt het (na een opleving van spam) op een gegeven moment vanzelf minder omdat postfix dan van spamcop de blacklist krijgt en de mail tegenhoudt.

Voor mij is het echter wel een voorwaarde dat mijn poort 25 van buitenaf bereikbaar is door internationale mailservers, dus ook van buiten het Telfort netwerk. Verder werd me ook verzekerd dat ik gewoon mijn eigen smtp kon gebruiken en niet de telfort mailserver als mailrelay hoefde in te stellen.

Als poort 25 echter niet vrij toegankelijk is ook van buiten het Telfort netwerk dan is dat voor mij al reden genoeg om niet over te stappen.

Begrijp ik goed dat dit je vraag/probleem is?

Want dan moeten we Telfort eens gaan bijten.Angry

Richard
Hmz.. ben net even gaan proberen (hopelijk wordt je nu niet kwaad op me) vanaf een xs4all aansluiting.
En van daaruit kan ik gewoon een verbinding met je krijgen.
Idem vanaf een ander domein waar een server draait van ons.

Geen problemen ondervonden om met jouw poort 25 te connecten.

Misschien heb ik iets overzien of niet goed gelezen, maar is er nog een vraag of probleem nu blijkt dat het toch gewoon werkt?
Of was het puur de vraag om nog meer dan normaal spam te voorkomen om die omweg te nemen?

D43m0n
Richard schreef:
Hmz.. ben net even gaan proberen (hopelijk wordt je nu niet kwaad op me) vanaf een xs4all aansluiting.
En van daaruit kan ik gewoon een verbinding met je krijgen.
Idem vanaf een ander domein waar een server draait van ons.

Geen problemen ondervonden om met jouw poort 25 te connecten.

Misschien heb ik iets overzien of niet goed gelezen, maar is er nog een vraag of probleem nu blijkt dat het toch gewoon werkt?
Of was het puur de vraag om nog meer dan normaal spam te voorkomen om die omweg te nemen?

Thnx, jouw testje heeft me aan het denken gezet. Ik probeerde steeds vanaf m'n werk te telnetten naar poort 25 op m'n ADSL ip-adres. Dat lukte niet. DNS update van m'n hosting provider was waarschijnlijk net geweest waardoor het wat langer duurde (of de cache van andere DNS servers onderweg was nog niet oud genoeg) maar het werkt inderdaad! Ik had de helpdesk aan de telefoon, die beste jongen snapte toen niet wat ik bedoelde met eigen smtp server enzo. Nou moet ik ook zeggen dat ik er van uit ben gegaan dat telfort alleen de eigen SMTP servers toe zou staan (omdat andere KPN dochters dat ook doen). Door die DNS cache werkte het niet direct waardoor ik ook aannam dat het niet werkte, maar ik ben ook verward door mijn IPsec verbinding met m'n werk. Ik heb permanent een IPsec tunnel open staan, wanneer ik vanuit het werk verbinding maak met het ADSL ip-adres, denkt de zyxel dat het retourverkeer over de IPsec tunnel moet (zit in die ip adres range) daar ging het dus ook mis. Ik heb dat getest voor de zekerheid door de tunnel even af te breken en een VPN client te gebruiken op m'n laptop, dan is er geen routeringsprobleem. Inmiddels hebben gmail en hotmail al direct mail afgeleverd op m'n eigen smtp servertje. Grin

Thnx Richard (toch makkelijk dat een beheerder je IP adres kan zien waarvan gepost is Wink)

Telfort is zojuist nog meer in m'n waarde gestegen, ze leveren een echte internet aansluiting, ongefilterd, zoals het hoort! Tot nog toe bevalt telfort prima.Smile

Richard
Nou kijk eens aan, en dan weten we ook gelijk de oorzaak waardoor je er in eerste instantie problemen mee had, iets voor te onthouden als iemand met een soortgelijk probleem komt.

Graag gedaan overigens. Het is soms inderdaad wel makkelijk dat men dat zien kan maar niet iedereen is even happy als men ongevraagd iets gaat testen om te helpen. Normaliter vraag ik dat meestal netjes van tevoren, maarja, zat me nu te vervelen en het was al laat dus heb ik de gok genomen.Smile

Nu hopelijk dat andere mensen die een mailserver er op gaan hangen er ook de nodige zorg en kennis in steken zoals wij doen, dan is het ook een blijvertje, want bij teveel problemen zouden ze zich het recht voorbehouden om die poort dicht te knallen, uitgaand en/of inkomend.

Anyway, weer een tevreden gebruiker erbij en mijn plan om over te stappen wordt procentueel ook steeds zekerder.

Spring naar forum:
 Nieuw onderwerp  Beantwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'email ontvangen op je eigen mail (smtp) server van je eigen domein', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerpen Forum antwoorden Laatste bericht
smtp server van telfort werkt niet Telfort SMTP, POP3, NNTP, Nieuwsgroepen etc... 5 12 augustus 2016, 20:06
Voeg je eigen plaatje met snelheidsresultaten toe! Snelheid 315 19 april 2016, 12:42
Eigen router achter Experiabox v8 Eigen netwerk achter het Telfort modem 4 03 maart 2016, 18:48
met mobiel naar eigen nummer bellen werkt niet Eigen voip telefoon netwerk: voipbuster, budget phone, optibel, etc. 3 25 december 2014, 15:09
Eigen router achter modem: f wifi f televisie Eigen netwerk achter het Telfort modem 11 10 februari 2014, 12:22
Goedemorgen bezoeker
Inloggen / Registreren
Gebruikersnaam

Wachtwoord

Nog geen lid?
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.

Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
Laatst geziene leden
| SimOnly10:05:00
Shoutbox
U moet ingelogd zijn om een bericht te plaatsen.

13 januari 2016, 16:07
Kan ik hier mijn vraag stellen?

28 augustus 2015, 12:34
Iemand met eigen modem meer dan 15Mbps?? Telfort modem haalt 90Mbps!

01 januari 2015, 14:11
Gelukkig Nieuwjaar aan iedereen! Kiss

31 december 2014, 23:17
Een geweldig 2015 toegewenst! Tip voor een goed voornemen: in 2015 ons vaker te bezoeken en te helpen waar het kan! Cheer

3808
28 september 2013, 21:19
analoge tv