obey-robots.txt
08 December 2016, 08:50
Navigatie
Steun ons
Inloggen / Registreren
Gebruikersnaam

Wachtwoord

Nog geen lid?
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.
Telfort Gebruikers Groep
Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
Onderwerp bekijken
Algemeen, maar niet gemeen.
 Onderwerp afdrukken

QOS VIOP werkt niet

jaaphofman
Sinds 21 maart is telfort ook bij mij actief. Neem zowel internet als vast bellen af. Heb gekozen voor het basis modem.

Lees op dit forum een paar klachten over slechte gesprekskwaliteit bij het downlouden. Dit probleem heb ik ook.

Probleem:
- bij het downloaden via newsserver (pay) kan ik tijdens een gelijktijdig telefoongesprek de ander nauwelijks verstaan. Zet ik de download op pauze dan is alles weer normaal. Alleen als ik slechts n 'lijntje' (ipv 3 of 4) open heb, is de ander wel goed te verstaan.
- De ander kan mij wel verstaan (uploud gaat blijkbaar wel goed)
- downlouden van een bestand via http geeft vreemd genoeg geen problemen

Wat normaal en wenselijk zou zijn dat de QOS instellingen zo zijn ingesteld dat VIOP altijd prioriteit moet krijgen.

Tot nu toe gelezen dat:
- de QOS / bandwidth management) instellingen binnen het zyxel niet werken in combinatie met Telfort (alle gevonden tips werken inderdaad niet);
- Modem Speedtouch 780 zou wel werken

Graag hoor ik welke ervaringen anderen hebben en of jullie ook dit probleem hebben cq hoe jullie dit hebben opgelost. Vast dank van de reacties.
Gewijzigd door jaaphofman op 30 maart 2008, 22:57

Puma
Zyxel staat juist bekend om hun QOS tools in hun modems!!

Wanneer je inlogd op het modem (advanced mode), klik dan rechtsbovenaan op het icoontje voor "Wizard".

Selecteer daar "Bandwidth management" en volg de stappen.
Je komt op een gegeven moment uit bij een lijst en daar kun je aangeven dat VOIP (active zetten) voorrang moet hebben (op high priority zetten).

De Speedtouch 780 is leuk en aardig, maar het bevat juist een simplistisch QOS en is alleen in te stellen via Telnet!

Wil je 100% zeker zijn dat je VOIP lijn niet benvloed wordt, dan kun je altijd overwegen om een FritzBox te kopen, de 7140 bijvoorbeeld!

Echter doet de Zyxel niet onder van de AVM FritZbox!
Gewijzigd door Puma op 31 maart 2008, 10:30

jaaphofman
Puma schreef:
Zyxel staat juist bekend om hun QOS tools in hun modems!!

Dank voor je antwoord.
Vreemde is dat jou suggestie niet helpt.
Denk dat het aan het modem ligt omdat ik bij Planet (experiabox van Siemens) hier geen last van had.

Verder is het dus volgens jou onzin dat ik ergens gelezen heb dat de QOS VIOP instelligen van het Zyxel modem niet samengaan met de wijze waarop Telfort haar centrales hebben ingericht? Kunnen ze bij Telfort zelf niet wat aanpassen?
Modem zit overigens 3 meter van ISRA punt.

Blijft allemaal lastig. Volgens jou is dus een ander modem niet de oplossing. Wat zou ik dan nog wel kunnen uitproberen?

Puma
Ik heb het hier getest en het werkt bij mij wel goed.
Ik heb het standaard modem (er is overigens geen verschil!)

Zonder QoS werkt het opzich ook wel goed, maar niet het gehele gesprek!
Met QoS is het goed te noemen. Geen echo, haperingen etc.

Waar het ook aan kan liggen? Te hoge CPU verbruik, waardoor het modem het allemaal niet soepel af kan handelen.
Ik heb de firewall uitstaan (minder belasting voor de CPU), misschien dat het daarom goed werkt?

Zoals ik al zei. Je kunt nog altijd aan de gang met de AVM FritzBox. Dat zijn echte VOIP modems! Je hoort ook niets meer dan goede ervaringen met AVM. Nadeel? Nogal prijzig.
Zelfde geldt voor Draytek met VOIP. Heel goed, maar prijzig!
Gewijzigd door Puma op 31 maart 2008, 16:35

jaaphofman
Puma schreef:

Waar het ook aan kan liggen? Te hoge CPU verbruik, waardoor het modem het allemaal niet soepel af kan handelen.
Ik heb de firewall uitstaan (minder belasting voor de CPU), misschien dat het daarom goed werkt?

Zoals ik al zei. Je kunt nog altijd aan de gang met de AVM FritzBox. Dat zijn echte VOIP modems! Je hoort ook niets meer dan goede ervaringen met AVM. Nadeel? Nogal prijzig.

Dank voor je moeite en info. Uitschakelen firewall in modem heeft geen effect. Misschien komt eea wel dat ik max 4 Mbit haal. Anderen zitten dichterbij de centrale. Hoe dan ook, ik merk geen enkele verandering als ik de QOS tav van VIOP (HIGH + extra bandbreedte (95 ivp 10) instel.

Vooralsnog is het enige wat overblijft het proefondervinderlijk uittesten met een ander modem. Wordt vervolgd.....
Gewijzigd door jaaphofman op 31 maart 2008, 17:27

hondengek
Met belangstelling volg ik de recente discussie over de VOIP-instellingen.
Reden genoeg voor mij ook eens een kijkje in het "Bandwith Managemen-set up" te nemen.

Trof hiet twee instelmogelijkheden aan, te weten:

Voip (SIP): staat in mijn modem reeds op high

De VOIP (H323) staat bij echter op Low.

Moet ik die soms ook op High zetten?
Alvast bedankt voor jullie reactie(s)!

Puma
Nee.

h323 wordt niet gebruikt als VOIP protocol bij Telfort.
Telfort maakt gebruik van de veelzijdige SIP protocol. Vandaar dat je dus niet vast zit aan "hun" modem, maar elke willekeurig modem met SIP ondersteuning kunt gebruiken.

H323 wordt gebruikt door onder andere Orange en Tele2.

jaaphofman
QOS probleem is (deels) opgelost!

Hoe? Ander modem gekocht tw DrayTek Vigor 2700 VG Annex A.
Firmware update uitgevoerd. Internet en telefonie ingesteld. En QOS geactiveerd (Optie 'Both'Wink en geen problemen meer bij full downloaden. Modem reserveert nu standaard ongeveer 40 Kb/s voor VIOP. Op zich mooi, alleen zou het beter zijn als ie dat pas doet als ik bel. Nu ben ik ook als ik niet bel een stukje bandbreedte kwijt en is jammer aangezien ik 'maar' 400 Kb /s tot mijn beschikking heb.l

Als iemand weet hoe ik dit regel binnen dit modem, hoor ik het graag.
Maar ben al lang blij dat dit in het modem kan worden ingesteld en dat dit ook werkt.

Desert Storm
Puma schreef:

Ik ben benieuwd welke Voice Compression Codec (G.729 of G.711A) jullie hiervoor gebruiken, want ik heb hetzelfde probleem. Ondanks een Bandwidth van 64kpbs voor VOIP(SIP) wordt mijn gesprek na circa een half uur niet meer verstandbaar?
Gewijzigd door Desert Storm op 12 mei 2008, 15:57

Spring naar forum:
 Nieuw onderwerp  Beantwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'QOS VIOP werkt niet', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerpen Forum antwoorden Laatste bericht
Kan niet meer in mijn telfort komen Algemeen 2 13 november 2016, 21:53
kan niet meer downloaden met telfort Usenet 2 12 november 2016, 17:44
smtp server van telfort werkt niet Telfort SMTP, POP3, NNTP, Nieuwsgroepen etc... 5 12 augustus 2016, 20:06
Printer werkt niet meer met Telfort als provider! WiFi 6 01 augustus 2016, 16:19
met mobiel naar eigen nummer bellen werkt niet Eigen voip telefoon netwerk: voipbuster, budget phone, optibel, etc. 3 25 december 2014, 15:09
Goedemorgen bezoeker
Inloggen / Registreren
Gebruikersnaam

Wachtwoord

Nog geen lid?
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.

Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
Laatst geziene leden
| SimOnly01:28:03
| hilka8508:39:29
Shoutbox
U moet ingelogd zijn om een bericht te plaatsen.

13 januari 2016, 16:07
Kan ik hier mijn vraag stellen?

28 augustus 2015, 12:34
Iemand met eigen modem meer dan 15Mbps?? Telfort modem haalt 90Mbps!

01 januari 2015, 14:11
Gelukkig Nieuwjaar aan iedereen! Kiss

31 december 2014, 23:17
Een geweldig 2015 toegewenst! Tip voor een goed voornemen: in 2015 ons vaker te bezoeken en te helpen waar het kan! Cheer

3808
28 september 2013, 21:19
analoge tv