obey-robots.txt
04 December 2016, 19:21
Navigatie
Steun ons
Inloggen / Registreren
Gebruikersnaam

Wachtwoord

Nog geen lid?
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.
Telfort Gebruikers Groep
Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
Onderwerp bekijken
Gebruik je een eigen ADSL(2+) modem/router, post hier je ervaringen.
meer gegevens voor gebruikers beschikbaar stellen (zonder verpliching tof support)
ja! ik wil zelf ook de controle kunnen hebben! ja! ik wil zelf ook de controle kunnen hebben! 100%[2 stemmen]
nee, wordt allemaal te lastig. nee, wordt allemaal te lastig. 0%[0 stemmen]
Totaal aantal stemmen : 2
 Onderwerp afdrukken

vdsl2 met asus dsl-n66u

boerkoel
Beste lezers,

Sinds kort is mijn aansluiting omgezet naar VDSL2 en heb daarvoor een nieuw modem gekregen (experiabox v8). Als vervanger dit modem heb ik een asus dsl-n66u vdsl modem welke over een "configuratie wizzard" beschikt (preinstalled configurations). Deze wizzard configureerd het WAN voor telfort op PPPOE, maar dit werkte niet (was ook te mooi om waar te zijn). Nadat ik achteraf het WAN type naar "automatic ip" (dhcp client) had gewijzigd en voor internet het Vlan 34 had geconfigureerd kreeg ik een internet verbinding. TOP! Maar staat dit dan niet goed op de telfort website??
VDSL instellingen:
Telfort
PPPoE
VLAN: 34

Op deze telfort pagina staat ook de string "Telfort" dat ik ergens zou moeten invullen? Maar is dit voor "authentication.." doeleinden of vereist als Username of password voor PPPOE?? Dat staat er niet bij vermeld.

Daarnaast krijg ik IPtv niet werkend op de poorten LAN3&4. Dit heb ik geprobeerd met verschillende combinaties van: "multicast support" en "untag vlan". Mis ik iets (zoals de udp proxy)? De TV kastjes geven aan dat er geen verbinding is.
Iemand een idee of ervaring?
Met vriendelijke groet,
Gewijzigd door boerkoel op 23 juni 2015, 11:27

boerkoel
Hi All,

Ik heb met onderstaande configuratie een werkend netwerk. inclusief IPTV op LAN 3&4.
Het lijkt erop dat zowel IPTV VLAN 4 alswel het internet VLAN 34 aan IPTV moet worden toegewezen. Waarschijnlijk is internet nodig voor de tvgids en ophalen van de software voor de IPTV ontvanger.

Service Unit 802.1Q EnableVLAN ID Protocol Internet IPTV
Internet Yes 34 Automatic IPv
Bridge #1 Yes 34 BRIDGE v
Bridge #4 Yes 4 BRIDGE v

Hier heb ik gekozen voor "Automatic IP" ipv de op Telfort aangegeven PPPOE, dit lijkt niet goed te zijn.
Verder is voor mij nog onduidelijk of het VDSL profile 30 of 17A moet zijn, voor beide werkt het maar voor profile 17A schijnen enkele uitzonderingen te zijn gemaakt.
Voor VDSL G.998.4 uit zetten (administration -> DSL), deze impuls noise protection lijkt de verbinding alleen negatief te beinvloeden.

Een stabiele lijn heb ik nog niet gehad. Waarschijnlijk door slechte bekabeling (SNR4.5dCool. Deze zal ik nog vervangen.

boerkoel
Beste Allen,

Ik heb Telfort Internet + IPTV werkend met een eigen modem. Voor de ge´nteresseerd heb ik screenshots van de configuratie bijgevoegd.

ECHTER, is er een groot verschil tussen de snelheden van de VDSL modems:
De Arcadyan heeft een SNR 23.8dB met attainable Rate van 90Mbps.
Het Asus modem haalt met hetzelfde profiel (17A) maar 4.4dB, attainable Rate van 15Mbps.

Heeft iemand een idee?

Ik vermoed dat het te maken heeft met de PPPoE configuratie die Telfort opde website voor eigen moden geeft: https://www.telfo...-modem.htm.
Echter is deze uitleg voor VDSL configuratie zo mager, dat ik het niet werkend krijg. Wat is bijvoorbeeld het doel van de string "Telfort"? Zijn er bij PPPoE credentials nodig?

@TELFORT WEBCARE: Zou de uitleg verduidelijkt kunnen worden? Dit is met een kluitje het riet in.

Als iemand hier een antwoord op heeft hoor ik dit graag! Want een 90Mb download met eigen modem moet haalbaar zijn.

Configuratie Modem: http://www.filedropper.com/dsl-n66uconfiguration
Attached: Linestatus van beide modems.
Gewijzigd door boerkoel op 28 augustus 2015, 12:33

boerkoel
Hi All,

Ondertussen heb ik het vermoeden:
KPN heeft VDSL2 met vectoring (G993.5), het modem DSL-N66U dat kpn en telfort "compatible" is heeft VDSL2 met G993.2 (VDSL2 compilant).

Ik denk dat hier een mis-match ontstaat en KPN/Telfort een profiel gebruikt met lagere prestaties.

Kan iemand dit bevestigen?

boerkoel
En inderdaad,

KPN maakt gebruik van het VSDL vectoring netwerk volgens standaard G993.5.
Wees er dus zeker van dat een eigen modem dit ondersteund! Anders val je terug op een ADSL profiel (~14Mbit).

https://www.kpn-wholesale.com/nl/over-kpn-wholesale/nieuws/status-update-vectoring-voor-wba-en-wmp.aspx

Wil je dit voor jezelf controleren dan kan dit via:
https://netco-fpi-info.fourstack.nl

En dit betreft trouwens ALLE aanbieders over het koper netwerk, want ook Tele2 (net als Telfort en Xs4All) maken gebruik van het landelijke KPN koper netwerk:
https://www.tele2.nl/newsroom/2014/tele2-biedt-38-mln-huishoudens-vdsl/

En zo is mijn probleem verklaard, maar nog niet opgelost want Asus geeft wel aan dat het ondersteund wordt:
VDSL WAN (PTM) QIS manual setting list updated.
Update Netherlands ISP, Telfort (PPPoE, no VLAN ID).
Add Netherlands ISP, Telfort (Automatic IP, VLAN ID 34).

Fijn dat Asus weet waar ze het over hebben Clap -ahum-

Spring naar forum:
 Nieuw onderwerp  Beantwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'vdsl2 met asus dsl-n66u', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerpen Forum antwoorden Laatste bericht
Asus televisie <=> Telfort afstandbediening. Gebruikers ervaringen 7 30 maart 2016, 22:16
Draytek 2750vn VDSL2 werkt niet Telfort met eigen modem/router 7 26 mei 2011, 00:48
VDSL2 Algemeen 1 24 februari 2010, 16:40
ASUS WL-500W - pagina's laden eerst sloom dan soms heel snel Eigen netwerk achter het Telfort modem 2 20 februari 2009, 02:55
Port forwarding Zyxel en Asus Algemeen 10 16 november 2008, 11:17
Goedenavond bezoeker
Inloggen / Registreren
Gebruikersnaam

Wachtwoord

Nog geen lid?
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.

Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
Laatst geziene leden
| SimOnly09:40:19
Shoutbox
U moet ingelogd zijn om een bericht te plaatsen.

13 januari 2016, 16:07
Kan ik hier mijn vraag stellen?

28 augustus 2015, 12:34
Iemand met eigen modem meer dan 15Mbps?? Telfort modem haalt 90Mbps!

01 januari 2015, 14:11
Gelukkig Nieuwjaar aan iedereen! Kiss

31 december 2014, 23:17
Een geweldig 2015 toegewenst! Tip voor een goed voornemen: in 2015 ons vaker te bezoeken en te helpen waar het kan! Cheer

3808
28 september 2013, 21:19
analoge tv