obey-robots.txt
04 December 2016, 09:08
Navigatie
Steun ons
Inloggen / Registreren
Gebruikersnaam

Wachtwoord

Nog geen lid?
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.
Telfort Gebruikers Groep
Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
Onderwerp bekijken
Gebruik je een router/switch achter het Telfort modem, post hier je ervaringen.
 Onderwerp afdrukken

Thuisnetwerk achter Telfort Zyxel modem/router

gbergman
Als net nieuwe Telfort-klant heb ik een gloednieuwe Zyxel P-2812HNU gekregen. Op zich een mooi apparaat, maar ik heb moeite met het inpassen van het Telfort-modem in mijn eigen netwerkinfrastructuur.
Voorheen nam ik Alles-in-een van Ziggo af, en had hier een ‘gewoon modem’, zonder ingebouwde (draadloze) router. Mijn netwerk zag er in die situatie als volgt uit:

INTERNET > ZIGGO MODEM > TP LINK ROUTER > TP LINK AP (EXTENDER)

Bekabeld aangesloten op router (192.168.1.1):
ETHERNET MODEM
SERVER ‘ThinkCentre’ (192.168.1.3, statisch)
TP LINK AP (192.168.1.2, statisch)
PC ‘Predator’ (lease)
Xbox 360 (lease)

Draadloos aangesloten op router/AP:
2 laptops (lease)
Ipad (lease)
Iphone (lease)
Apparaten van gasten (lease)

In de nieuwe situatie wil ik mijn eigen infrastructuur behouden, zoals ik het voor me zie:

INTERNET > TELFORT MODEM > TP LINK ROUTER > TP LINK AP (EXTENDER)

Waarbij ik de routingsfunctie van mijn eigen TP Link router blijf gebruiken, en het Telfortmodem als switch gebruik. Echter, op deze manier krijg ik problemen met zowel het ‘doorgeven’ van het internet en mijn Telfort interactieve televisie (die alsnog op het modem moet worden aangesloten), omdat ik de DHCP-functie uitzet op het modem.
De oplossing lijkt daarom voor de hand te liggen: het modem als DHCP-server laten functioneren, en alle port-forwards naar de server (192.168.1.3) daar instellen. Op zich acceptabel, waar het niet dat ik zeker de draadloze functionaliteit van mijn eigen TP-link setup wil gebruiken. Mijn idee:

INTERNET > TELFORT ROUTER > TP LINK AP > TP LINK AP (EXTENDER)

Bekabeld aangesloten op modem/router (192.168.1.1):
SERVER ‘ThinkCentre’ (192.168.1.4, statisch)
TP LINK AP (192.168.1.2, statisch)
TP LINK AP (extender) 192.168.1.3
Telfort TV decoder 192.168.1.5

Bekabeld aangesloten op TP Link AP (192.168.1.2):
PC Predator (lease)
Xbox 360 (lease)

Draadloos aangesloten op AP/extender:
2 laptops (lease)
Ipad (lease)
Iphone (lease)
Apparaten van gasten (lease)

Mijn vraag is: welke instellingen moet ik op welk apparaat veranderen?
Ik vermoed dat alle port-forwards naar de server en de statische IP-adressen op de Zyxel moeten worden veranderd. De moeite zit hem in het mogelijk maken van draadloze toegang via de TP Link setup. Draadloze toegang door de Zyxel mag niet mogelijk zijn, deze zet ik dus uit.
Ik hoop dat mijn verhaal volledig genoeg is, en iemand me een eindje op weg kan helpen.

Alvast bedankt!
Geoffrey Bergman

SimOnly
Lukt dit? Je telfort router in dmz modus voor 192.168.1.2 (tplink). Verder kun je dan je instellingen zo laten.
SimOnly

Alice, CaiWay, Glasvezel, Kabel, KPN, Online, Stipte, T-Mobile, Tele2, Telfort, UPC, VodaFone, XS4ALL, ZeeLandNet, Ziggo. Laatste berichten overzicht alle Gebruikers Forums.

EdP
De tv decoder kan niet aangesloten worden als 192.168.1.5, hij moet op een apart VLAN, dit regelt het modem wanneer het ingesteld is (door Telfort).
Wat in jouw geval wellicht het meest lijkt op wat je wilt, is om de TP Link router in te stellen als volwaardige router, met een ander LAN IP adres dus (bijv. 192.168.2.1, z'n WAN IP adres (handmatig instellen als 192.168.1.1 dus) in het modem als Default Server in te stellen. De apparaten moeten dan wel nieuwe IP adressen krijgen (192.168.2.x).

Andersom kan ook, dwz TP Link blijft LAN IP 192.168.1.1 en het Telfort modem krijgt een ander LAN IP, bijv. 192.168.2.254.
Het is beter een kaars te ontsteken dan de duisternis te vervloeken.

Spring naar forum:
 Nieuw onderwerp  Beantwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Thuisnetwerk achter Telfort Zyxel modem/router', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerpen Forum antwoorden Laatste bericht
Opgebeld worden met Telfort-nummer en uitbellen via een andere provider Telfort VOIP telefonie met eigen telefoon netwerk, centrale of alarminstallatie 3 14 november 2016, 11:20
Kan niet meer in mijn telfort komen Algemeen 2 13 november 2016, 21:53
kan niet meer downloaden met telfort Usenet 2 12 november 2016, 17:44
smtp server van telfort werkt niet Telfort SMTP, POP3, NNTP, Nieuwsgroepen etc... 5 12 augustus 2016, 20:06
Printer werkt niet meer met Telfort als provider! WiFi 6 01 augustus 2016, 16:19
Goedemorgen bezoeker
Inloggen / Registreren
Gebruikersnaam

Wachtwoord

Nog geen lid?
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.

Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
Laatst geziene leden
| SimOnly10:05:53
Shoutbox
U moet ingelogd zijn om een bericht te plaatsen.

13 januari 2016, 16:07
Kan ik hier mijn vraag stellen?

28 augustus 2015, 12:34
Iemand met eigen modem meer dan 15Mbps?? Telfort modem haalt 90Mbps!

01 januari 2015, 14:11
Gelukkig Nieuwjaar aan iedereen! Kiss

31 december 2014, 23:17
Een geweldig 2015 toegewenst! Tip voor een goed voornemen: in 2015 ons vaker te bezoeken en te helpen waar het kan! Cheer

3808
28 september 2013, 21:19
analoge tv