obey-robots.txt
06 December 2016, 03:52
Navigatie
Steun ons
Inloggen / Registreren
Gebruikersnaam

Wachtwoord

Nog geen lid?
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.
Telfort Gebruikers Groep
Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
Onderwerp bekijken
Hier kun je ervaringen kwijt over je eigen telefoonnetwerk. Bijvoorbeeld een eigen thuiscentrale, een alarmcentrale, asterix, etc
 Onderwerp afdrukken

Bridge, VoIP en....

nl1gsd
Nu las ik en hoorde ik dat VoIP in combinatie met het bijgeleverde modem niet functioneerd wanneer het modem in Bridge modus gezet zou worden.

Nu vraag ik mij het volgende af;
Ik heb hier nog een aantal AlliedData Copperjet 816-2P's liggen, deze ondersteunen alleen VoDSL echter heb ik een klein plaatje in gedachte waarbij ik toch even e.e.a. zou willen weten.

Stel dat ik de AD CopperJet 816-2P in bridge modus instel en hierachter de door Telfort geleverde modem plaats (via RJ45), dan zou als ik het goed heb het VoIP gedeelte van het telfort-modem toch gewoon via de CopperJet moeten kunnen lopen? Dus dat het telfort-modem als een soort SIP-device gaat draaien?

Op deze manier hoef ik geen extra kosten te maken voor een VoIP-phone of een apparte SIP-device en als dit (kleine) ideetje inderdaad te realiseren is zouden veel mensen denk ik al geholpen kunnen zijn?!

Gman
Waarom zou je dat eigenlijk willen ?

Lijkt me wel, maar dat ligt natuurlijk ook aan de technische config van je modem.
Ik heb hier een 816-2p (weliswaar in routed maar werkt in bridged ook prima) aan een router hangen. Aan de router hangt (naats enkele pc's) een Zyxel ATA-device (VOIP-only), dus ik zie niet in waarom dat niet zou kunnen....
Lijkt me wel dat je minstens een modem moet hebben dat de 4 poorten heeft.
De vraag is dus of je op die manier het voip-gedeelte van het modem kan benaderen, een kwestie van uitproberen lijkt me...(gebruik bv een try-out account van voipbuster)

nl1gsd
Gman schreef:
Waarom zou je dat eigenlijk willen ?

Een modem in router modus is nogal dubbel op. Ik heb thuis een PC volledig omgebouwd en geconfigureerd tot router, nas en dns-server.

Gman schreef:
Lijkt me wel, maar dat ligt natuurlijk ook aan de technische config van je modem.
Ik heb hier een 816-2p (weliswaar in routed maar werkt in bridged ook prima) aan een router hangen. Aan de router hangt (naats enkele pc's) een Zyxel ATA-device (VOIP-only), dus ik zie niet in waarom dat niet zou kunnen....

Dat wilde ik even weten Wink Het telfort modem zou gewoon als ATA/SIP device moeten gaan werken en het leek mij ook gewoon te kunnen. Als ik het modem binnen heb van Telfort, zal ik deze inderdaad eens met een van m'n Voipbuster accounts achter een CJ816-2P hangen.

Richard
Op deze manier hoef ik geen extra kosten te maken voor een VoIP-phone of een apparte SIP-device en als dit (kleine) ideetje inderdaad te realiseren is zouden veel mensen denk ik al geholpen kunnen zijn?!

Ik begrijp het voordeel niet, je hebt geen voip telefoon nodig je hangt een gewone telefoon aan je Telfort modem.

Hier thuis draait ook een linux machine die alle routing en firewalling doet.
Misschien zie ik echter niet wat je bedoeld, vandaar dat ik dit vraag, uit interesse om het te kunnen begrijpen ook.

Stel je zet die CJ in bridgemode naar je Zyxel van Telfort.
Waar zit dan het verschil? Aangezien de CJ in bridge staat, komt dan toch alle verkeer op de Zyxel terecht toch?

Als je dan je pc met router/firewall op de CJ aansluit, doet die dan nog wel iets, aangezien alles wordt doorgezet naar de Zyxel?
En als je hem op de Zyxel aansluit, waarom heb je dan die CJ nog nodig want feitelijk heb je dan hetzelfde als dat je de CJ niet aansluit.

Dus ik zie nog steeds het nut er niet van. Maar zoals gezegd, ben in de methode geinteresseerd dus vandaar mijn vraag of je het wellicht mij zou willen veruidelijken.

Gman
Ik begrijp het voordeel ook niet, is eerder een nadeel.
Bij de door nl1gsd gewenste combi wil ie het telfort-modem in feite als ATA gebruiken. Nadeel ervan dat hierdoor de Qos-functie niet werkt.
Heb dit aan den lijve ondervonden.

Qos= Quality of Service, wat inhoudt dat de bandbreedte voor het VOIP-verkeer (alleen tijdens een gesprek) wordt gereserveerd, wat de kwaliteit van VOIP merkbaar ten goede komt. En dat werkt alleen als het SIP-device voor eventuele routers hangt (en niet "paralel" zoals aan een router)...

Richard
Ja dat het het telfort modem als ATA gebruiken wil had ik door, maar ik zie het voordeel nog steeds niet. In bridgemode kiept die CJ toch alles door incl. alle internet poorten? Dus moet je de pc's toch ook weer op die Zyxel aansluiten of kun je in de CJ de internet poorten en voice poorten apart in bridge schakelen?

Wat me daarnaast net invalt is dat de Zyxel ook een modem/router is, heeft die wel een extra WAN poort? Anders zou je ofwel de Zyxel als switch moeten gebruiken, waarbij ik zwaar twijfel of het voip gebeuren van telfort zelf dan nog wel werkt, ofwel je moet de CJ koppelen met de telefoonpoort van de Zyxel en dan zie ik niet in waarom er bridgemode nodig is want bij mijn weten werkt bridgemode over de LAN poorten en niet over de telefoonpoorten.

Of mis ik in mijn theorie nu een stukje kennis c.q. gedachtengang?

Feitelijk ben ik dus nieuwsgierig naar hoe de bekabeling wordt aangesloten, op welke poorten, en waarom dan bridge wel of niet zou werken, bovenstaande gedachtengang meenemende.

En dan komt die QOS waar jij het over hebt nog eens bovenop die nadelen lijkt mij ook.

nl1gsd
Hoe ik het in gedachte had was:

Internet aan eth0
Lokale netwerk aan eth1
SIP/ATA aan eth2

SIP/ATA verkeer kan dus al een hogere prioriteit krijgen wanneer dit nodig mocht zijn. Ik bedoelde dus niet dat ik de Zyxel rechtstreeks op de WAN van de CJ wilde aansluiten maar in een soort netwerk zodat deze puur als SIP/ATA device gebruikt kon worden.

Het Zyxel modem/router is dan wel in bridge te zetten, maar dan zou ik weer een apparte SIP/ATA device moeten aanschaffen. Nu kan het DSL signaal via de CJ worden afgehandeld, en de Zyxel voor voice gebruikt worden.

Ik zal eerst eens proberen of het inderdaad niet mogelijk is om VoIP over bridge te gebruiken. Waarom zou een Zyxel dit niet kunnen en overige modems in de meeste gevallen wel?

Gman
zoals gezegd:
met die config kun je Qos niet effectief gebruiken...
Wat dus resulteert in haperende/echo-ende telefoongesprekken.

Richard
Het Zyxel modem/router is dan wel in bridge te zetten,

Maar als je dat doet kiept hij dus alle verkeer door naar de LAN poort van de CJ (of de Zyxel), want je schrijft dat de WAN poort niet gaat gebruiken.

Als de voip poorten ook kijken naar verkeer wat op de LAN poorten zit is het geen probleem, maar daar heb ik voor het inkomende gebeuren nogal mijn twijfels over, vandaar dat ik het lekkere niet zag.

Maar als je het gaat gebeuren is de nieuwsgierigheid uiteraard groot naar je ervaringen, dus blijf het hier fijn volgen, alvast succes gewenst, hopelijk lukt het.

Spring naar forum:
 Nieuw onderwerp  Beantwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Bridge, VoIP en....', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerpen Forum antwoorden Laatste bericht
Zyxel P-2812HNU-F1 naar bridge mode? Eigen netwerk achter het Telfort modem 2 17 april 2016, 18:56
voip en glasvezel Telfort VOIP telefonie met eigen telefoon netwerk, centrale of alarminstallatie 1 13 juni 2013, 03:07
P-2812HNU-F1 bridge mode werkt niet Eigen netwerk achter het Telfort modem 2 01 mei 2013, 20:33
Telfort P-2812HNU-F1 in BRIDGE ?? Eigen netwerk achter het Telfort modem 4 31 januari 2013, 23:47
Wordt VOIP geblokkeerd? Telfort VOIP telefonie met eigen telefoon netwerk, centrale of alarminstallatie 2 29 oktober 2012, 19:25
Goedenacht bezoeker
Inloggen / Registreren
Gebruikersnaam

Wachtwoord

Nog geen lid?
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.

Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
Laatst geziene leden
| SimOnly07:35:09
Shoutbox
U moet ingelogd zijn om een bericht te plaatsen.

13 januari 2016, 16:07
Kan ik hier mijn vraag stellen?

28 augustus 2015, 12:34
Iemand met eigen modem meer dan 15Mbps?? Telfort modem haalt 90Mbps!

01 januari 2015, 14:11
Gelukkig Nieuwjaar aan iedereen! Kiss

31 december 2014, 23:17
Een geweldig 2015 toegewenst! Tip voor een goed voornemen: in 2015 ons vaker te bezoeken en te helpen waar het kan! Cheer

3808
28 september 2013, 21:19
analoge tv