obey-robots.txt
04 December 2016, 17:14
Navigatie
Steun ons
Inloggen / Registreren
Gebruikersnaam

Wachtwoord

Nog geen lid?
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.
Telfort Gebruikers Groep
Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
Onderwerp bekijken
Algemeen, maar niet gemeen.
 Onderwerp afdrukken

Nieuw modem/router aanschaffen. Welke?

ad6922
Ik heb mijn Zyxel modem/router van Telfort al weer 3 jaar. Ik ben van plan om over te stappen naar een nieuw modem/router waarmee
ik en een sneller netwerk krijg (802.11n), parental controls kan instellen en aparte instellingen voor gasten kan vastleggen.
Ook moet ik straks VPN kunnen gebruiken waardoor ik op afstand beveiligd mijn eigen omgeving wil benaderen.

Tegelijkertijd wil ik bestaande functionaliteit ook weer terug vinden in mijn modem als VOIP, mac filtering, beveiliging met WPA2-PSK, draadloos internetten en de mogelijkheid om fixed ip-adressen te gebruiken (instelbaar per device).

Thuis staan producten als een QNAP server, Hdi Dune Mediaplayer en 4 squeezebox producten die uiteraard moeten kunnen werken met de nieuwe modem/router.

De provider zal de komende periode ongetwijfeld Telfort blijven.

Op basis van deze informatie, wie kan me dan vertellen welk modem/router ik moet aanschaffen? Alle tips zijn welkom.
Gewijzigd door ad6922 op 18 oktober 2011, 14:58

Franzki
Persoonlijk zou ik dan geen modem/router kopen... maar een losse router met alle functionaliteit die je zoekt. Je kunt de Zyxel dan als modem in bridge-mode zetten.

Voordeel is dan dat je de Zyxel als modem blijft houden en zo in elk geval het meest optimale modem gebruikt voor het Telfort DSL-netwerk.

En als je binnenkort over zou stappen op VDSL, kun je het nieuwe modem ook weer in bridge mode zetten met daarachter de router. Dat scheelt je dan een extra investering in een nieuw modem.

ad6922
Franzki, bedankt voor je antwoord.

tot jouw opmerking nog nooit van een dergelijke oplossing gehoord, dus ben een beetje gaan googlen. Ik begrijp dat in bridge mode de Zyxel enkel nog een aansluitpunt voor internet is geworden. Toch?

Moet je dan vervolgens alle instellingen verder in de losse router regelen, zoals VPN, firewall settings, port forwarding, DHCP, VOIP-vast bellen via Telfort, netwerksleutel voor draadloos internetten, mac filtering etc?

Daarnaast lees ik dat je de zyxel in bridge mode niet meer kan benaderen via ip-adres. Dat begrijp ik wel vanuit de gedachte dat de Zyxel nu enkel een doorgeefluik is geworden. Maar stel dat ik het vanwege wat testen weer een keer wil veranderen en om wil zetten van bridge mode naar router mode, moet je dan de Zyxel resetten om deze weer te kunnen benaderen?

Als je dan kijkt naar al mijn eisen die ik dan ga stellen aan een router, zijn routers met al deze functionaliteit te verkrijgen en kan je me wat aanraden?

En tot slot, ik heb het niet kunnen vinden maar zijn er beschrijvingen op internet die beschrijven hoe je het een en ander instelt. Weet jij waar ik dat vandaan kan halen. (ik zie al een nachtmerrie voor me van in het geheel niet meer kunnen internetten voor een paar dagen omdat ik het maar niet juist ingesteld krijg).
Gewijzigd door ad6922 op 19 oktober 2011, 00:04

Franzki
In bridge-mode werkt het modem volledig transparant... je schakelt het router gedeelte helemaal uit.
En alles wat je op de Zyxel aansluit, hangt dan rechtstreeks aan internet.

Je moet dan alles wat je wilt hebben aan NAT, firewall, DHCP, VOIP etc. dus zelf afhandelen in je eigen router. Maar er zijn genoeg routers die dat kunnen. En er zijn ook losse telefoons die VoIP ondersteunen.

Natuurlijk kun je een eigen adsl-modem/router kopen... alleen loop je dan het risico dat Telfort je minder goed kan helpen als je problemen met je verbinding krijgt.

En verder speelt de uitrol van VDSL mee... als je nu een ADSL-modem koopt, is de overstap straks wat lastig te maken.

Mocht je trouwens ooit iets aan de Zyxel willen testen, dan kun je het modem een reset (naar fabrieksinstellingen) geven. Hij komt dan weer terug in routed mode.

Adviseren over de details van bridge-mode en andere routers doe ik liever niet... ik heb daar zelf geen ervaring mee. Maar wellicht kunnen anderen je wel verder helpen op dit forum of andere fora.

Richard
Als je de Zyxel in bridge zet heb je inderdaad een modem nodig wat voip kan afvangen anders heb je geen telefonie meer.
Normaliter goed werkende modems (maar wel wat prijzig) zijn Fritzbox en Draytek Vigor.
Alhoewel er laatst wel een gebruiker was die zijn Fritz niet lekker aan de praat kreeg, het kan echter zijn dat deze gebruiker al VDSL heeft.
Het is me momenteel niet bekend hoe Draytek omgaat met VDSL of dat er al VDSL modellen te krijgen zijn van Draytek en Fritzbox.

Er zullen ook andere modems zijn met voip mogelijkheid, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee dus daar durf ik ook geen uitspraken over te doen.
Greetings, Richard.

Richard
Even een kleine correctie.
Franzki wees me er terecht op dat ik hier het woord modem gebruik en niet router.

De reden hierin ligt dat ik aan Voip dacht en mij is geen router bekend met voip funktie (alhoewel die er misschien wel zijn).
De door mij genoemde modems zijn modem/routers (gecombineerde apparaten dus) en zouden in dat geval ter vervanging van de Zyxel moeten gaan werken.

Dus ik was even vergeten dat we spraken over een Zyxel in bridgemode.
Met de Zyxel in bridgemode kunnen evt. de voip poorten van die apparaten ook werken overigens, maar kwalitatief wellicht minder dan dat de adsl lijn er rechtstreeks op aangesloten is. Daar durf ik niet met zekerheid iets over te zeggen.
Greetings, Richard.

Franzki
Voor alle duidelijkheid... Richard heeft gelijk dat er weinig (geen?) routers zijn met VoIP mogelijkheden.

Maar VoIP kun je ook afhandelen met een losse SIP ATA, een VoIP telefoon (Siemens maakt ze) of een eigen Asterisk centrale.

Richard
Een bekende waar goede ervaringen mee zijn is de Linksys SPA2102 en de wat minder uitgebreide 3102. Er zijn ook forums waar ondersteuning voor deze toestellen te krijgen zijn.
Want de voip configuratie is niet altijd even eenvoudig, daarmee doel ik op de scripts die nodig zijn om bijv. je eigen kengetal niet voor het nr. te draaien en dat wel te doen bij andere steden, 00xx bij internationale gespreken etc.
Greetings, Richard.

Spring naar forum:
 Nieuw onderwerp  Beantwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Nieuw modem/router aanschaffen. Welke?', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerpen Forum antwoorden Laatste bericht
Welk modem moet ik aanschaffen ? Telfort met eigen modem/router 3 07 maart 2016, 19:57
Eigen router achter Experiabox v8 Eigen netwerk achter het Telfort modem 4 03 maart 2016, 18:48
Inlog pagina router p-2812HNU-f1 WiFi 2 02 januari 2015, 18:52
Modem P-2601HN en een Synolgy NAS Eigen netwerk achter het Telfort modem 7 11 oktober 2014, 12:27
Ongevraagd een nieuw modem Algemeen 4 09 april 2014, 22:17
Goedemiddag bezoeker
Inloggen / Registreren
Gebruikersnaam

Wachtwoord

Nog geen lid?
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.

Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
Laatst geziene leden
| SimOnly07:33:46
Shoutbox
U moet ingelogd zijn om een bericht te plaatsen.

13 januari 2016, 16:07
Kan ik hier mijn vraag stellen?

28 augustus 2015, 12:34
Iemand met eigen modem meer dan 15Mbps?? Telfort modem haalt 90Mbps!

01 januari 2015, 14:11
Gelukkig Nieuwjaar aan iedereen! Kiss

31 december 2014, 23:17
Een geweldig 2015 toegewenst! Tip voor een goed voornemen: in 2015 ons vaker te bezoeken en te helpen waar het kan! Cheer

3808
28 september 2013, 21:19
analoge tv