obey-robots.txt
08 December 2016, 08:48
Navigatie
Steun ons
Inloggen / Registreren
Gebruikersnaam

Wachtwoord

Nog geen lid?
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.
Telfort Gebruikers Groep
Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
Onderwerp bekijken
Gebruik je een router/switch achter het Telfort modem, post hier je ervaringen.
 Nieuw onderwerp  Beantwoorden
 Onderwerp afdrukken

Port forwarding Zyxel P-2602HW-D1A en Linksys WRT54G

eqjim
Beste,

ik heb wat problemen met het forwarden van mijn poorten door/naar mijn routers/pc's.

Het zit als volgt:

internet komt binnen bij de Zyxel (intern ip: 192.168.1.254, functie routing). Deze is aangehaakt aan poort lan1 aan de linksys (ip: 192.168.1.1).

Zyxel:
dhcp aan.
NAT rule (alle poorten naar 192.168.1.1 doorsturen). Dit is mijns inziens een soort DMZ.

Linksys:
dhcp uit.
NAT rules: poorten een-voor-een geforward naar de relevante pc's, beginnende bij 192.168.1.33. Alle poorten blijven echter gesloten. Specifiek: poort 3000, both (udp/tcp) naar 192.168.1.33. Dit werkt dus niet.

Wat moet ik doen? Ik heb al 'gerommeld' met routing/bridging op de Zyxel en met Gateway/routing modus op de Linksys, maar dit geeft tot nu toe niet het beoogde resultaat.

Nu heb ik in het verleden weleens poorten succesvol geforward (zo lastig is dit niet met slechts 1 router, mits je maar begrijpt waar je mee bezig bent) maar dit lukt niet meer sinds mijn huidige opstelling. Dit is erg vervelend voor zaken als xbox live maar het werkte tot voor kort. Nu heb ik sinds kort echter Starcraft 2 en die start niet eens op zonder een open verbinding (gebruikt poort 3000 voor updates). Erg zonde van het geld en de game en dus wil ik dit nu eens voor eens en voor altijd oplossen. Wat doe ik verkeerd?

Alvast bedankt voor het meedenken en de hulp.

Franzki
Werk je nu met verschillende subnets of niet?

Zyxel:
NAT rule (alle poorten naar 192.168.1.1 doorsturen). Dit is mijns inziens een soort DMZ.

Dat klinkt nog logisch...

Linksys:
NAT rules: poorten een-voor-een geforward naar de relevante pc's, beginnende bij 192.168.1.33

Dit zou betekenen dat Linksys met de WAN-zijde en de LAN-zijde in hetzelfde subnet zit. Shock Voor mij is niet duidelijk waarom je dit hebt gedaan. Volgens mij zou je aan de LAN-zijde van de router een ander subnet moeten kiezen.

Ik zou de Linksys niet als router gebruiken maar puur aansluiten als switch/access point. Vervolgens kun je in de Zyxel de portforwarding instellen.
Gewijzigd door Franzki op 30 juli 2010, 13:20

eqjim
Verschillende subnets? Neen, ze zitten beide in de 192.168.1.X range. Is dat een probleem? Moet ik dan de range laten beginnen bij bijvoorbeeld 192.168.2.1 zodat de pc's zich in een ander subnet bevinden dan de Linksys? Of begrijp ik je verkeerd?

Voor alle duidelijkheid, mijn lan kabel loopt nu van de gele zyxel poort naar een normale lan poort (dus geen Wan/internet/geel maar 1 van de 4 lan poorten.)

EdP
Waarom je eerst alles wil doorsturen naar de Linksys om vervolgens daar alles te regelen is me niet duidelijk, mogelijk vanwege een stukje gebruikersgemak?
Twee NAT routers in 1 subnet gaat niet werken, zo heb je inmiddels zelf ook al ervaren.

Je kunt kiezen:
- routing + firewall door de ZyXEL laten doen (uitschakelen in de Linksys)
- routing + firewall door de Linksys laten doen (uitschakelen in de ZyXEL)
- aparte subnets instellen (192.168.2.1 is prima voor de Linksys)

Het is beter een kaars te ontsteken dan de duisternis te vervloeken.

Franzki
Een router verbindt twee subnets met elkaar...

Als je van de Linksys alleen de LAN gebruikt, is het in feite alleen nog maar een switch en hoef je niets te forwarden in de Zyxel.

De Zyxel is wel een router... maar het verkeer moet daar meteen geforward worden naar de betreffende computer.

Dus de bestaande forward uit de Zyxel verwijderen... en nieuwe forwards aanmaken naar de betreffende computer.

En in de Linksys voor de zekerheid DHCP uitzetten... en als het kan ook de routing/firewall/nat uitzetten.
Gewijzigd door Franzki op 30 juli 2010, 13:47

eqjim
Bedankt alvast.

Ik hoef niet perse alles door te sturen naar de Linksys, maar ik dacht dat dat nodig was.

Oorspronkelijk had ik namelijk alles gewoon via de Zyxel geforward naar de client-pc's. Dit werkte echter ook niet.

En het vervelende van de Linksys is dat ik de NAT/Firewall eigenlijk niet uit kan zetten. Hier is in ieder geval geen directe optie voor aanwezig. DHCP staat in ieder geval al uit. Kan ik routing uitschakelen in de Linksys door de gateway functie te gebruiken?

Als ik kies voor 2 subnets? Moet ik dan wel alles forwarden vanuit de Zyxel naar de Linksys en daar naar de clients forwarden?
Gewijzigd door eqjim op 30 juli 2010, 14:01

Franzki
ik zou kiezen voor de Zyxel als router en de Linksys als switch.

In principe is het voldoende om de dhcp in de Linksys uit te zetten... en dat heb je al gedaan.
Verder moet je de portforward van de Linksys uit de Zyxel halen.

Daarna is het een kwestie van de Zyxel goed configureren... dit zou gewoon moeten werken.

Als je géén VoIP op de Zyxel hebt, kun je ook de Zyxel als bridge instellen en de Linksys als router gebruiken... maar hier heb ik zelf geen ervaring mee.

eqjim
Wat heb ik nu gedaan?

Zyxel:
routing mode, dhcp aan, port forwarding naar de relevante pc (192.168.1.33).

Linksys:
gateway mode, dhcp uit, geen ports geforward.

Hij doet het nog steeds niet, de poort blijft gesloten. Ik krijg die Linksys niet in een ander subnet, ligt het nog steeds daaraan?

Franzki
Over de "mode" van de Linksys durf ik weinig te zeggen... maar volgens mij maakt het weinig uit zolang je deze alleen als accesspoint/switch gebruikt en alles aan de LAN-zijde hangt.

Wat heb je precies ingesteld in de Zyxel? NAT en firewall?

En hoe test je of de poort openstaat?

eqjim
http://www.whatsmyip.org/ports/ Daar test ik mijn poorten. Gebruik ook weleens een andere, maar dit was de eerste die Google opgaf.

Ik heb in de NAT 3 poorten geforward en in de firewall alle poorten toegestaan. In de linksys heb ik het inmiddels ook maar geforward, maar dat maakt dus niks uit.
Gewijzigd door eqjim op 30 juli 2010, 22:40

Spring naar forum:
 Nieuw onderwerp  Beantwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Port forwarding Zyxel P-2602HW-D1A en Linksys WRT54G', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerpen Forum antwoorden Laatste bericht
Zyxel P-2812HNU-F1 naar bridge mode? Eigen netwerk achter het Telfort modem 2 17 april 2016, 18:56
Port Forwarding???? Hardware instellingen 18 17 oktober 2013, 13:38
Instellen van port in nw modem Eperium Eigen netwerk achter het Telfort modem 2 25 juni 2013, 23:38
Port forwarding zyxel p-2812hnu-f1 Eigen netwerk achter het Telfort modem 2 13 juni 2013, 12:00
NAT uitschakelen op zyxel p2812hnu-fx Eigen netwerk achter het Telfort modem 1 29 mei 2013, 10:07
Goedemorgen bezoeker
Inloggen / Registreren
Gebruikersnaam

Wachtwoord

Nog geen lid?
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.

Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
Laatst geziene leden
| SimOnly01:25:31
| hilka8508:36:57
Shoutbox
U moet ingelogd zijn om een bericht te plaatsen.

13 januari 2016, 16:07
Kan ik hier mijn vraag stellen?

28 augustus 2015, 12:34
Iemand met eigen modem meer dan 15Mbps?? Telfort modem haalt 90Mbps!

01 januari 2015, 14:11
Gelukkig Nieuwjaar aan iedereen! Kiss

31 december 2014, 23:17
Een geweldig 2015 toegewenst! Tip voor een goed voornemen: in 2015 ons vaker te bezoeken en te helpen waar het kan! Cheer

3808
28 september 2013, 21:19
analoge tv