obey-robots.txt
03 December 2016, 01:17
Navigatie
Steun ons
Inloggen / Registreren
Gebruikersnaam

Wachtwoord

Nog geen lid?
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.
Telfort Gebruikers Groep
Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
Onderwerp bekijken
Geen verbinding met internet. Meld hier storingen. Zo kunnen storingen inzichtelijk gemaakt worden.
 Nieuw onderwerp  Beantwoorden
 Onderwerp afdrukken

Wegvallende verbinding / snelheid lager

Franzki
In juli 2009 kreeg ik plotseling last van een wegvallende internetverbinding en veel fouten op de lijn.

Dit heeft een mooi topic opgeleverd: Klapperende internetverbinding

KPN heeft dat destijds opgelost door een speciaal profiel op mijn lijn te zetten waardoor ik minder last van fouten op de lijn zou hebben. Het heeft lange tijd goed gewerkt... geen uitval meer van mijn verbinding en een relatief mooie snelheid (>13 Mbps terwijl de Telfort postcodecheck 10-13Mbps aangeeft).

Sinds de storing van 6 april 2010 heb ik mijn modem een keer opgestart. Het viel mij op dat ik ineens de 13Mbps niet meer haalde. Op zich niet zo'n probleem... zolang de lijn maar stabiel blijft.

Vandaag kreeg ik ineens last van een Zyxel die een paar keer spontaan opnieuw opstartte... het logbestand was leeg. Uiteindelijk kon ik de Zyxel niet eens meer benaderen via de webinterface en telnet. Shock

Vanavond maar even opnieuw begonnen... voor de zekerheid de meest recente Beta-firmware geïnstalleerd. Een hele harde reset gegeven en handmatig alles opnieuw ingesteld (ja ik was mijn backupbestand kwijtgeraakt).

Wat me opvalt is dat mijn signaalspectrum nogal is verslechterd sinds vorig jaar december, met name in het hogere spectrum:

mijnspectrumui

Ook zitten er rare golfjes in het hogere spectrum...

Iemand een idee wat er mis kan zijn? Ik hoop in elk geval dat we niet opnieuw alle ellende van juli 2009 krijgen .... Sad

[Edit]
Ik heb de upload bewust weggelaten uit de plaatjes omdat ik van december alleen het downloadspectrum had...
Gewijzigd door Franzki op 09 april 2010, 01:14

EdP
Beetje vreemd is het wel, retrain helpt niet?
Het is beter een kaars te ontsteken dan de duisternis te vervloeken.

Franzki
Retrains zijn allemaal onder de 13Mbps... tot 6 april werkte het zeer lange tijd zonder uitval/retrains op circa 13500Mbps.

De 13Mbps is niet heilig... 50 meter verder in de straat geeft de postcodecheck lager aan. Maar de verbinding moet wel stabiel zijn.

Ik ben bang dat het koper weer wat slechter is geworden of dat er meer overspraak is. Verder is mijn isra-punt natuurlijk niet helemaal geweldig.

Alleen heel vaag dat zelfs het modem reboot en op een bepaald moment niet meer bereikbaar is... Shock

Ik hoop maar dat het toch de nasleep is van de storing en dat het weer gestabiliseerd wordt... want anders weet ik het ook niet meer.

Franzki
[Update]

Ik mag niet liegen... ik heb intussen ook een keer 13Mbps gehaald... maar het blijft een loterij.

Verder heb ik nu weer de recente productieversie van de firmware draaien omdat de Beta niet veel verschil maakte.

Een raar ding viel me wel op... dat ik eerder vanavond een lagere "attenuation downstream" zag... 25dB ipv 28dB wat het normaal is.

Aangezien de afstand tussen de centrale en mijn modem niet (tijdelijk) is verminderd, lijkt me dat vreemd. Als de attenuation downstream staat voor het het vermogensniveau/versterking waarmee de lijnkaart de downstream verstuurt naar mijn modem, dan verklaart dit een hoop.

Als de downstream met een lager vermogen wordt verstuurd, dan hebben ruis en storing meer invloed en zal de haalbare bandbreedte (snelheid) afnemen en het aantal fouten toenemen.

Dit zou dan ook verklaren waarom het modem wegviel en waarom de intrainsnelheid lager werd. En het verklaart ook dat het hele adsl-spectrum slechter was.

Maar misschien zie ik spoken.... Shock

Morpheus
Ik kan er helemaal naastzitten, maar is het niet hoe lager de attenuation, hoe hoger de snelheid?

Line Attenuation
Measure of how much the signal has degraded between the DSLAM and the modem. This is largely a function of the distance from the exchange. The lower the dB the better for this measurement.

20dB and below is outstanding
20dB-30dB is excellent
30dB-40dB is very good
40dB-50dB is good
50dB-60dB is poor and may experience connectivity issues
60dB or above is bad and will experience connectivity issues

Franzki
Je kunt gelijk hebben... ik weet niet of de "attenuation downstream" de verzwakking door de kabel is of de versterking in de lijnkaart die toegepast wordt om de verzwakking door de kabel te compenseren.

Ik kan me niet voorstellen dat de verzwakking ineens 3dB minder was terwijl m'n verbinding instabiel werd.

Morpheus
Measure of how much the signal has degraded between the DSLAM and the modem.

Vrij vertaald komt het erop neer dat de attenuation de hoeveelheid dB is waarmee het signaal is afgenomen op weg van de DSLAM tot aan het modem.

Het afwijken van de attenuation kan duiden op een aantal dingen, waaronder een defect modem. Het kan echter natuurlijk ook zo zijn dat de bekabeling naar het modem niet correct verloopt, wat misschien veroorzaakt wordt door vuile contacten in het modem of het ISRA punt.

Ik ben geen netwerk expert, dus ik kan er ook volledig naastzitten.
Gewijzigd door Morpheus op 09 april 2010, 11:56

Franzki
Ik vrees dat je toch heel aardig in de buurt zit... :p

Attenuation is blijkbaar puur de verzwakking op de lijn.

It is also important to note that different routers may load the frequency bins in slightly different ways, and on top of that some routers report the average across the frequencies actually in use, whilst some may report the average across the frequencies available - which is why sometimes using a different router may report a slightly different attenuation figures.

Ik gok dat de lagere attenuation kwam doordat ik ook even de Beta firmware heb gebruikt en dat die op een andere manier de verzwakking berekent.

Dit neemt niet weg dat mijn spectrum over de hele linie is verslechterd... maar vooral in het hoogste deel van het spectrum.

Op zich geen grote ramp... ik val nog ruim binnen de marges van de postcodecheck (10-13Mbps). Maar ik ben vooral bevreesd dat er stabiliteitsproblemen gaan ontstaan zoals gisteren met een wegvallende verbinding en een modem dat op hol slaat.

Modem lijkt me goed... dat heb ik ook een harde reset gegeven en opnieuw ingesteld. En eventueel heb ik nog 2 reserve-modems. Bekabeling is ook goed. Enige zorgenkindje is het antieke isra-punt in het trappenhuis. Maar ik weet niet of daar het probleem zit.
Gewijzigd door Franzki op 09 april 2010, 12:10

Franzki
Okee het is nu echt een stabiliteitsprobleem geworden. Sad

4 04/09/2010 12:08:34 board 0 line 0 channel 0, call 1, C01 Incoming Call 1500000

Dit was overigens om 11.08 uur.... de tijd was nog niet bijgewerkt met de server.

Wat mij het meest verbaast, is het feit dat het modem gereboot wordt. In het verleden bleef het modem gewoon draaien als de verbinding wegviel.

[Edit]
Uit mijn topic van vorig jaar:

Sinds een aantal dagen heeft KPN een IMP1 profiel (als ik het goed begrepen heb ) op mijn lijn ingesteld om fouten op de lijn te onderdrukken. Dit is een profiel dat alleen KPN kan instellen. Hun constatering is dat er nu geen grote problemen meer op de lijn zitten.

Weet er iemand iets meer van dit profiel? Kan het zijn dat dit profiel nu niet meer actief is en dat het daarom fout gaat?
Gewijzigd door Franzki op 09 april 2010, 12:44

Morpheus
Dan ben ik blijkbaar een heel gelukkig persoon die op meer dan 2 kilometer afstand van de centrale 16 dB attenuation heeft en een strakke 8 Mbit (ADSL 1).

Het zou inderdaad ook kunnen dat de attenuation op een andere manier berekent wordt, misschien pakt de nieuwe firmware een gemiddelde van een x aantal metingen. Daarbij is een attenuation ook niet altijd stabiel, maar meer dan 1 dB wijkt het over het algemeen niet af.

Misschien een stomme en overbodige vraag, maar wat gebeurd er als u één van de andere routers laat intrainen op de verbinding? Als die ook niet stabiel blijven dan ligt het probleem wel degelijk aan de bekabeling. Of dat binnenshuis is of buitenshuis valt alleen uit te sluiten door de bekabeling binnenshuis te vervangen (al dan niet tijdelijk). Als dat geen soelaas biedt dan wordt het contact opnemen met Telfort zodat Telfort een KPN monteur op uw dak kan sturen.

Spring naar forum:
 Nieuw onderwerp  Beantwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Wegvallende verbinding / snelheid lager', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerpen Forum antwoorden Laatste bericht
jaren bedonderd met snelheid Snelheid 2 19 juni 2016, 08:53
Playstation 3 maakt geen verbinding WiFi 2 03 maart 2016, 18:54
VPN verbinding Hardware instellingen 17 21 januari 2016, 19:35
internet snelheid Snelheid 5 26 augustus 2015, 15:10
Draadloze verbinding valt weg WiFi 36 13 november 2013, 11:15
Goedenacht bezoeker
Inloggen / Registreren
Gebruikersnaam

Wachtwoord

Nog geen lid?
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.

Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
Laatst geziene leden
| SimOnly02:07:47
| Lutz 1 dag
Shoutbox
U moet ingelogd zijn om een bericht te plaatsen.

13 januari 2016, 16:07
Kan ik hier mijn vraag stellen?

28 augustus 2015, 12:34
Iemand met eigen modem meer dan 15Mbps?? Telfort modem haalt 90Mbps!

01 januari 2015, 14:11
Gelukkig Nieuwjaar aan iedereen! Kiss

31 december 2014, 23:17
Een geweldig 2015 toegewenst! Tip voor een goed voornemen: in 2015 ons vaker te bezoeken en te helpen waar het kan! Cheer

3808
28 september 2013, 21:19
analoge tv