obey-robots.txt
04 December 2016, 17:16
Navigatie
Steun ons
Inloggen / Registreren
Gebruikersnaam

Wachtwoord

Nog geen lid?
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.
Telfort Gebruikers Groep
Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
Onderwerp bekijken
Geen verbinding met internet. Meld hier storingen. Zo kunnen storingen inzichtelijk gemaakt worden.
 Onderwerp afdrukken

Veel FEC errors?

GekkeHenkie
Hallo.

Naar aanleiding van problemen met het door Telfort geleverde Zyxel modem heb ik dit vervangen door een Thomson Speedtouch ST706. De verbinding is nu prima hoewel de Thomson iets lagere snelheden geeft, maar dit kan dus ook juist de oplossing van een slechte verbinding betekenen.

In het Thomson modem kun je zien hoeveel errors van een bepaalde soort worden gegenereerd. Ik heb al wat rondgezocht op internet maar kon geen duidelijk antwoord vinden op wat normale waarden zijn. Hieronder een statusrapport van mijn modem:
Download broncode  Code
Uptime:   11 days, 21:43:42
Modulation:   G.992.5 annex A
Bandwidth (Up/Down) [kbps/kbps]:   949 / 14.910
Data Transferred (Sent/Received) [GB/GB]:   2,23 / 59,08
Output Power (Up/Down) [dBm]:   12,0 / 0,0
Line Attenuation (Up/Down) [dB]:   11,0 / 29,0
SN Margin (Up/Down) [dB]:   8,5 / 7,5
Vendor ID (Local/Remote):   TMMB / GSPN
Loss of Framing (Local/Remote):   0 / 0
Loss of Signal (Local/Remote):   0 / 0
Loss of Power (Local/Remote):   0 / 0
Loss of Link (Remote):   0
Error Seconds (Local/Remote):   0 / 0
FEC Errors (Up/Down):   301 / 456.954
CRC Errors (Up/Down):   1 / 927
HEC Errors (Up/Down):   0 / 753

Mijn vraag is of ik me zorgen moet maken om het aantal FEC errors (down)?

Bedankt!

Franzki
FEC-errors zijn transmissiefouten die door je modem hersteld worden.

In principe merk je daar niks van. Het is dus ook niet nodig om je daar zorgen over te maken. Zolang je verbinding niet wegvalt is er weinig aan de hand.

GekkeHenkie
Dat ze hersteld worden is op zich goed en uiteraard is internet een zeer storingsgevoelig medium vandaar de vele foutcorrectie methoden. Maar lager is altijd beter lijkt mij en ik vraag me af of het aantal abnormaal hoog is.

We hebben hier nogal wat problemen gehad met een wegvallende verbinding. Dit gebeurde vooral na beŽindigen van een telefoongesprek, printen over het netwerk (USB printer aan PC) en online gamen. Torrent wordt niet meer gebruikt maar dat gaf mits goed ingesteld (laag aantal verbindingen) ook geen problemen.

De situatie was verbeterd na vervanging van het Zyxel modem door de Thomson, maar nog steeds niet optimaal. Toen zat er nog een switch aan met daaraan 2 PC's en een draadloze router waarvan de DHCP server uitgeschakeld was. Nu hangen er enkel de 2 PC's aan en werkt het prima. Blijkbaar is er dus een conflict met de draadloze router, maar dit moet ik nog verder uitzoeken.

Overigens zit de modem ver van het ISRA punt (20m gok ik) maar dichterbij is geen optie.

Op dit moment werkt internet en bellen dus prima ook als er gegamed of geprint wordt. Het hoge aantal fouten vielen me alleen op maar dit is dus gelukkig geen echt probleem.

Franzki
Maar lager is altijd beter lijkt mij en ik vraag me af of het aantal abnormaal hoog is.

Ik heb er hier ook vele miljoenen... en heb gewoon een stabiele verbinding.
Bij de Speedtouch vallen ze alleen meer op... bij de Zyxel moet je iets meer zoeken om deze informatie te vinden.

Overigens zit de modem ver van het ISRA punt (20m gok ik) maar dichterbij is geen optie.

Dit is wel erg veel... Shock Ik hoop dat je in elk geval een goede kabel gebruikt. Maar 20 meter kabel tussen modem en isra kan veel problemen veroorzaken.
Gewijzigd door Franzki op 02 februari 2010, 16:57

GekkeHenkie
Inderdaad 20m is veel maar ik wil geen draadloos op mijn vaste pc en ga ook geen UTP kabel van beneden naar boven trekken (geen ruimte meer in buis).

De kabel waarmee het ISRA is 'verlengd' is een UTP kabel waarvan 1 paar voor het verlengen wordt gebruikt en een ander weer voor een retour naar beneden (wordt niet meer gebruikt).

Ik vermoed als ik het modem direct op de ISRA aan zou sluiten (maar dat kan niet zo 1-2-3 omdat er geen stekker meer zit op het ISRA) ik wat hogere snelheid zal halen maar dit vind ik geen probleem. Als de verbinding maar stabiel is wat hij nu dus is Smile

Ik ga weer proberen functies op het modem in te schakelen (UPNP, firewall) en vervolgens de draadloze router erachter om te zien waar het fout gaat.

Franzki
Bandwidth (Up/Down) [kbps/kbps]: 949 / 14.910

Zolang je verbinding niet wegvalt, zou het moeten lukken met de huidige situatie. Met lange bekabeling loopt de upload als eerste terug en die is nog vrij redelijk.

Hou er wel rekening mee dat *als* je ooit problemen krijgt met je verbinding, je toch echt je modem zult moeten verplaatsen.

GekkeHenkie
OK. Ik heb zojuist UPNP en de firewall weer aangezet. Als ik weer problemen krijg maak ik een nieuw topic.

Bedankt voor de informatie!

Spring naar forum:
 Nieuw onderwerp  Beantwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Veel FEC errors?', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerpen Forum antwoorden Laatste bericht
Snelheid veel lager als het moet zijn Algemeen 24 18 april 2009, 00:45
Platte kabel - maakt het nou echt zo veel uit. Snelheid 5 03 december 2008, 22:38
Zelfs wijzigen van abonnement veel problemen Opleveringsproblemen 3 25 november 2008, 20:15
Ook wij hadden veel ellende met overstappen Opleveringsproblemen 7 23 november 2008, 02:05
Snelheid veel te laag Snelheid 38 12 maart 2008, 23:15
Goedemiddag bezoeker
Inloggen / Registreren
Gebruikersnaam

Wachtwoord

Nog geen lid?
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.

Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
Laatst geziene leden
| SimOnly07:35:38
Shoutbox
U moet ingelogd zijn om een bericht te plaatsen.

13 januari 2016, 16:07
Kan ik hier mijn vraag stellen?

28 augustus 2015, 12:34
Iemand met eigen modem meer dan 15Mbps?? Telfort modem haalt 90Mbps!

01 januari 2015, 14:11
Gelukkig Nieuwjaar aan iedereen! Kiss

31 december 2014, 23:17
Een geweldig 2015 toegewenst! Tip voor een goed voornemen: in 2015 ons vaker te bezoeken en te helpen waar het kan! Cheer

3808
28 september 2013, 21:19
analoge tv