obey-robots.txt
03 December 2016, 22:46
Navigatie
Steun ons
Inloggen / Registreren
Gebruikersnaam

Wachtwoord

Nog geen lid?
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.
Telfort Gebruikers Groep
Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
Onderwerp bekijken
Vermeld afstand tot telefooncentrale en post je ADSL statistieken. Configuratiescherm, Geavanceerd, Statistieken, ADSL statistieken.
 Onderwerp afdrukken

waarom loopt intrainsnelheid bij Fritzbox 7170 terug?

hondengek
Ik ondervind geen verbindingsproblemen, in tegendeel ik behoor tot de zwijgende meerheid die heel tevreden is over het product dat Telfort in de markt zet.
Desalniettemin een vraag die me min of meer bezighoudt.

Als ik mijn fritsje 7170 wekelijks reset traint deze in op ca. 8.200 Kbit welke waarde binnen een kleine week successievelijk terugloopt naasr zo'n slordige 6.900 Kbit.
Dit is op zich geen punt voor mij; of een webpagina nu 0,3 seconden sneller laadt zal me een spreekwoordelijke worst zijn.

Maarre, hoe komt zoiets nou eigenlijk?
Hebben de geleerden onder ons (EdP, Richard, Franzki en/of anderen) hier wellicht een plausibele verklaring voor?

Bedankt alvast voor een eventuele reactie!
roy

Franzki
Normaal gesproken traint je modem in op basis van een ruisprofiel. Bij Telfort staat dit ruisprofiel vaak op een waarde van ongeveer 6dB

Je modem zal dan op zo'n manier intrainen dat de SNR (noise margin downstream) 6 dB is. Afhankelijk van de kwaliteit van je adsl-signaal hoort daar een intrain-snelheid bij.

De kwaliteit van je lijn kan variëren in de loop van de tijd. Zo kan het signaal 's-nachts beter zijn omdat er dan minder overspraak van andere adsl-gebruikers is. Hierdoor zal (bij gelijkblijvende snelheid) de SNR mee gaan variëren. Als de SNR te laag wordt, zal het modem opnieuw intrainen (op een lagere snelheid) zodat de SNR weer 6 dB wordt.

Over het algemeen zal het modem dus steeds opnieuw intrainen als de kwaliteit van het signaal beduidend slechter wordt... maar het modem traint niet opnieuw in als het signaal weer beter wordt. Vandaar dat je snelheid uiteindelijk na een paar keer intrainen op een stabiele "bodemwaarde" blijft hangen.

Het bovenstaande geldt niet voor abonnees met een snelheids-profiel... daar wordt steeds dezelfde snelheid gehaald met een variërende SNR.

[EDIT]
Overigens vind ik het snelheidsverschil dat je ervaart wel aan de hoge kant. Misschien kun je dat nog stabiliseren door een keer naar de bekabeling en mogelijke storingsbronnen te kijken.
Gewijzigd door Franzki op 12 december 2009, 00:37

EdP
Als Der Fritz hetzelfde principe hanteert als de ZyXELs, dan is het wat ik ook observeer. Na een reset traint het modem hoger in en na elke serieuze hik in de lijn probeert-ie het elke volgende keer een klein tandje lager, net zo lang tot het stabiel blijft.

Voorheen bleef mijn verbinding stabiel op ca. 11Mbit, nu is het ca. 9,5Mbit, dit zou iets te maken kunnen hebben met de nieuwe firmware, of met overspraak.
Het is beter een kaars te ontsteken dan de duisternis te vervloeken.

hondengek
Dank jullie voor de verhelderende antwoorden @Franzki & EdP!
Tja, of of er bij mij nog (signaal)winst te behalen valt betwijfel ik ten zeerste.
Modem is met een ca. 50 cm plat kabeltje diect op de varkenssnuit (=ISRA in mijn huis van 1978) aangesloten.
Heb Dlan draaien en geen DECT-telefoons in huis.

Aan de andere kant: jullie zijn wel vaker ten strijde getrokken tegen die platte telefoonkabeltjes; zijn die dingen nou echt zo veel slechter dan die "ronde"?

De varkenssnuit heb ik een half jaar geleden open gemaakt en de contacten schoon gemaakt.
Is er enig heil te verwachten van een beetje contactspray of verdient het mogelijk aanbeveling de contactdoos voor een nieuwe te verruilen?
Gewijzigd door hondengek op 12 december 2009, 10:54

EdP
Contactdoos vervangen zou niet snel in mij opkomen, temeer omdat je de contacten al gereinigd hebt. Contactspray gebruik ik ook wel eens voor sommige toepassingen, maar ik geef het wel de tijd om goed te drogen, dus niet insprayen en direct verbinden. Contactspray lijkt mij niet per se beter dan fysiek reinigen.

Wat betreft platte of ronde telefoonsnoeren, ik heb geen idee.
Er zijn zelfs mensen die hier Cat5 kabel gebruiken, of het voordeel biedt weet ik niet. Wel is belangrijk dat de kabel goed is (geen draadbreuk of matig contact) en dat de connector goed contact maakt.
Het is beter een kaars te ontsteken dan de duisternis te vervloeken.

Telfort webcareteam
Toevoeging bij snelheidsprofiel: dit geeft natuurlijk een bovengrens van de snelheid aan.
Het is altijd mogelijk dat de modem een lagere snelheid haalt. Overigens is het ook toegestaan dat de modem tot 10% boven de snelheid verbindt (indien mogelijk).
Ik heb zelf overal Cat6 liggen, ook tussen ISRA en modem. Ik kan niet echt zeggen dat het een significant verschil geeft, maar dit kan een verhoging van 100-300 kB geven.
Wat het belangrijkst is, is dat de kabel tussen modem en ISRA zo kort mogelijk is. Waarschijnlijk is zo'n 20-30 cm optimaal (hele korte kabels kunnen een hogere weerstand door warmte ontwikkeling hebben).
Als de kabel langer dan een meter is, dan zult u wel degelijk verschil merken tussen een platte, ronde en Cat5 kabel.

Wouter
Wij helpen je graag op dit openbare forum. Telfort webcare reageert niet op privéberichten.

Richard
Wat het belangrijkst is, is dat de kabel tussen modem en ISRA zo kort mogelijk is

Nee niet echt. Het belangrijkst is de afstand tot de centrale. Feitelijk verleng je die afstand alleen maar als je de kabel vanaf de ISRA langer maakt, althans in mijn geval want er zit geen extra electronica in de ISRA.

Met goede kabel met harde kern (niet die goedkope platte troep) kun je ook langer gaan, ik had eentje van 15 meter.
En dat dus zonder snelheidsverlies.
Nadeel is wel dat alles wat je langer maakt ook blootgesteld is aan invloeden van buitenaf en daarom is het wel belangrijk om het zo kort mogelijk te houden als het even kan, maar het is niet het belangrijkste punt.

Kwalitatieve kabel, een ISRA zonder roest en goed in orde, kwaliteit van de bekabeling van huis naar centrale en afstand tot centrale zijn allemaal belangrijker.

Dat van die warmte ontwikkeling geloof ik niet echt in.

Greetings, Richard.

Franzki
Contactspray lijkt mij niet per se beter dan fysiek reinigen

Fysiek reinigen met schuurpapier o.i.d. maakt de contacten opnieuw schoon. Contactspray lost vuil en oxidatie chemisch op en doet dus hetzelfde. Let wel op dat je de contacten dan ook moet afvegen. Anders droogt het vuil weer op en is het contact weer slecht.

Voordeel van contactspray vind ik dat je de contacten niet fysiek beschadigt.

(hele korte kabels kunnen een hogere weerstand door warmte ontwikkeling hebben).

Deze opmerking begrijp ik niet ... korte kabels (van dezelfde kwaliteit) hebben een lagere weerstand dan langere kabels. Van warmteontwikkeling lijkt me ook nauwelijks sprake gezien de relatief lage weerstanden en lage stromen.

Als de kabel langer dan een meter is, dan zult u wel degelijk verschil merken tussen een platte, ronde en Cat5 kabel.

Ik heb ooit gelezen dat verlengen alleen goed werkt met de bekende ronde PTT-kabel en dat het gebruik van netwerkkabel of iets dergelijks ook uit den boze is.

Het belangrijkst is de afstand tot de centrale. Feitelijk verleng je die afstand alleen maar als je de kabel vanaf de ISRA langer maakt.

Maar juist binnenshuis heb je sneller kans op storingsbronnen en fysieke beschadigingen.

Verder is een koperkabel in het hoogfrequente domein gewoon een complex netwerk waar capacitaire en inductieve eigenschappen van de bekabeling rare effecten kunnen hebben op het signaalspectrum. Zo kunnen vreemde reflecties en dempingen optreden die ineens verdwijnen als je de kabel vervangt door een andere.
Gewijzigd door Franzki op 15 december 2009, 21:55

Spring naar forum:
 Nieuw onderwerp  Beantwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'waarom loopt intrainsnelheid bij Fritzbox 7170 terug?', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerpen Forum antwoorden Laatste bericht
Kan ik Fritzbox 7360 bij Telfort gebruiken? Telfort met eigen modem/router 12 24 juni 2016, 10:32
alternatieven voor fritzbox Telfort met eigen modem/router 2 03 maart 2016, 18:50
wegvallende VOIPin verbinding FB 7170 achter Zyxel P2812HNU-F1 Eigen netwerk achter het Telfort modem 6 31 januari 2013, 23:41
Modem P-2601HN-F1 loopt meerdere malen per dag vast Opleveringsproblemen 2 03 juli 2012, 19:15
Fritzbox 7270 problemen Telfort met eigen modem/router 10 06 oktober 2011, 22:02
Goedenavond bezoeker
Inloggen / Registreren
Gebruikersnaam

Wachtwoord

Nog geen lid?
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.

Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
Laatst geziene leden
| SimOnly05:45:58
Shoutbox
U moet ingelogd zijn om een bericht te plaatsen.

13 januari 2016, 16:07
Kan ik hier mijn vraag stellen?

28 augustus 2015, 12:34
Iemand met eigen modem meer dan 15Mbps?? Telfort modem haalt 90Mbps!

01 januari 2015, 14:11
Gelukkig Nieuwjaar aan iedereen! Kiss

31 december 2014, 23:17
Een geweldig 2015 toegewenst! Tip voor een goed voornemen: in 2015 ons vaker te bezoeken en te helpen waar het kan! Cheer

3808
28 september 2013, 21:19
analoge tv