obey-robots.txt
09 December 2016, 16:25
Navigatie
Steun ons
Inloggen / Registreren
Gebruikersnaam

Wachtwoord

Nog geen lid?
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.
Telfort Gebruikers Groep
Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
Onderwerp bekijken
Gebruik je een eigen ADSL(2+) modem/router, post hier je ervaringen.
 Nieuw onderwerp  Beantwoorden
 Onderwerp afdrukken

Welke modem te vervanging Zyxel 2602HW?

jstruijk
Ik wil wellicht mijn Zyxel 2602HW-D1A vervangen door een andere modem. Ik vind deze modem niet echt prettig werken (instellings mogelijkheden) en het draadloos gedeelte is bij mij nogal zwak(valt vaak weg).

Nou ben ik dus aan het oriënteren op de modem markt en zou graag jullie mening willen horen. Ik wil graag gebruik kunnen maken van draadloos en ik bel op dit moment via de Zyxel (SIP) en ook dat moet mogelijk zijn.

Hebben jullie toevallig een aantal tips? Uiteraard ben ik op het forum al diverse modellen tegen gekomen, maar dat zijn vaak modems die mensen al hadden liggen en hebben gekregen bij een eerder abbo ofzo.

Bij voorbaat dank,
Joris

Richard
Hoi Joris.

Ik denk dat toch dat je bij het zoeken niet goed gekeken hebt, want op dit forum is toch al herhaaldelijk bijv. de Fritzbox 7170 en 7270 genoemd en dat is niet meteen een modem wat je snel bij een provider zult krijgen (uitzondering daargelaten).

Maar dat is dus en goed modem. Zyxel, Draytek en Fritzbox zijn in mijn optiek de meest geschikte.
Dan komt er een tijdje niets en dan de Speedtouchen. Maar da's mijn persoonlijke mening daarover.Smile
Greetings, Richard.

Franzki
Het ligt er volgens mij een beetje aan hoeveel geld je er voor over hebt en wat voor eisen je aan het modem stelt.

In tegenstelling tot Richard heb ik wel goede ervaringen met Speedtouch modems... maar dan zou ik gewoon een goedkope tweedehandse aanschaffen. Wel even vooraf checken welke types bruikbaar zijn (bv ST 706 en 716).

Draytek en Fritzbox zijn wellicht veel beter maar daar is het prijskaartje dan ook naar.

En Zyxel is in principe ook gewoon goed. Deze is weliswaar lastiger te configureren door alle instelmogelijkheden, maar geeft je daardoor wel veel meer controle over de functionaliteit. Een Speedtouch werkt meer als een "black box".

EdP
Toch snap ik niet waar de algemene ommezwaai de laatste jaren vandaan is gekomen. Een paar jaar geleden gold ZyXEL als de top of the bill, samen met AVM en ook wel Draytek. In die tijd kreeg je bij een loeiduur abonnement van xs4all een ZyXEL modem cadeau en dan had je écht wat. Nu loopt iedereen te mekkeren (is niet tegen jou hoor Franzki) over dat ze zo graag een ander modem willen. Heeft een van beide generaties het mis? Of heeft het toch met provider-specifieke firmware te maken? Bij mij doet de standaard ZyXEL het ook uitstekend hoor, een werkpaard is het.

Overigens was m'n vorige modem (voordat ik VoIP nam) een SMC, die nu nog als wireless router dienst doet. Ook een werkpaard. Dat was de vervanger voor een ouwe Speedtouch Home (omdat ik modem en draadloos in 1 kastje wilde), dat was ook al zo'n werkpaard.

Als iemand me een Draytek of een Fritzbox wil brengen ben ik zeer bereid om het verschil te onderzoeken.

Let wel: we leven nu (nog) in het ADSL2+ tijdperk en dat is net even gevoeliger, voordat ik bij Telfort kwam was het altijd ADSL1.
Het is beter een kaars te ontsteken dan de duisternis te vervloeken.

Franzki
Misschien komt het gewoon omdat we steeds meer mogelijkheden willen gebruiken. "Vroeger" was je blij als je kon surfen en je mail kon ophalen. En dat gaat met elk modem goed in de default configuratie. Maar nu willen we Torrents downloaden, een ftp-server draaien, drie spelconsoles aansluiten op het thuisnetwerk en een eigen VoIP-adapter aansluiten.

Je loopt dan wat eerder tegen grenzen van het modem aan. Of moet extra zaken configureren die niet op elk modem even eenvoudig in te stellen en te controleren zijn.

[EDIT]
Als techneut heb ik de voorkeur voor de uitgebreide mogelijkheden om een Zyxel in te stellen. Maar als "simpele gebruiker" wil ik gewoon met een druk op de knop het modem kunnen configureren voor een bepaalde toepassing. Vandaar mijn voorkeur voor de Speedtouch.

Met een Zyxel kan ik iets precies configureren maar dat kost me een hoop tijd en kennis van zaken. Met een Speedtouch doe ik dat in vijf minuten, al heb ik dan eigenlijk geen idee wat ik precies heb ingesteld, maar het werkt wel. :p

Misschien een idee voor een volgende Zyxel firmware? Een Wizard waarmee je eenvoudig het modem kunt configureren met voorgedefinieerde instellingen voor het forwarden van poorten en aanpassen van de firewall-rules voor een groot aantal standaard-toepassingen.
Gewijzigd door Franzki op 11 december 2009, 09:43

Telfort webcareteam
De DSL chip van de Speedtouch kan in sommige gevallen op het KPN (WBA) netwerk wel eens betere prestaties leveren. Waarschijnlijk omdat KPN zelf deze modems uitlevert, zoals de ZyXELs voor ons netwerk (BaByXL) geoptimaliseerd worden.
Overigens komt er natuurlijk een nieuwe serie modems zodra wij VDSL uitrollen. Ik vind hier zelf de webinterface een stuk beter, aangezien ik dat in de huidige modems niet erg uitgebreid vind. Maar of een doorsnee gebruiker zoveel extra functies in de webinterface nodig heeft, is natuurlijk ook maar de vraag.

Wouter
Wij helpen je graag op dit openbare forum. Telfort webcare reageert niet op privéberichten.

SimonV
In het afgelopen jaar Februari mijn ZyXEL P2602R-D1A (Telfort basismodem met 1 Ethernet port, zonder draadloze mogelijkheden) vervangen door een Fritzbox 7170A (annex A, voor analoge lijnen).
Dit modem werkt vooral in samenwerking met Telfort Vast Bellen (VoIP) *uitstekend*, vooral indien het modem belast wordt met extra download verkeer.
De ZyXEL stortte dan volledig in, wat zich uitte doordat de spraak kwaliteit van het telefoongesprek zeer slecht was (waterig geluid, woorden vallen weg, etc).
Kortom de ZyXEL 2602 modem serie is naar mij bescheiden mening niet geschikt in combinatie met Telefort Vast Bellen en levert onverstaanbare gesprekken op.
Indien je de ZyXEL zonder overig Internet verkeer gebruikt voor telefonie, was er niets aan de hand, maar indien je een thuisnetwerk hebt met andere gebruikers, is dit vaak niet het geval.

Overigens: de draadloze kwaliteit van de FritzBox is ook prima, de instelmogelijkheden zijn legio.
Ik heb mijn FritzBox als 2e-hands modem op Marktplaats gekocht.

Mij schoonzoon had ook een ZyXEL 2602 met diverse problemen, instabiele verbindingen etc. Ook vervangen door een FritzBox 7170 en geen problemen (de Fritz hardware is helaas overleden, geen garantie omdat dit modem ook 2e-hands was).

SimonV
Aanvallende info: de FritzBox 7170 draait over het KPN ADSL netwerk van Telfort omdat hier BabyXL (ex-Tiscali) niet wordt geleverd en Teflort dan via ADSL van KPN levert

EdP
Aanvallende info? Zeg we houden het hier vriendschappelijk he Wink
Je ervaring met het ZyXEL modem kan ik beamen, de QoS functie in dit modem werkt niet of niet zoals ik het voor elkaar wil krijgen. Wel kan ik aan de downloadende kant een beperking instellen zodat er toch nog voldoende bandbreedte overblijft voor bellen.

Jammer dat dat relatief dure modem toch ook niet een langer leven beschoren bleek. Maar ja, dat kan met elke hardware gebeuren.
Het is beter een kaars te ontsteken dan de duisternis te vervloeken.

Richard
Hahahaha, ja ik vond hem ook wel goed, hij bedoeld natuurlijk "aanvullende" maar dit was wel een grappige vergissing.

Ja jaren geleden deed Zyxel het ook al uitstekend, maar goedkope Topline kwam toen ook al op zetten. US Robotics was toen top of de bill, daarna kwamen Zyxel en anderen. Allied DATA van Copperjet (toen nog Quattron) was ook een uitstekend modem. Allemaal oude doos.
Als je ziet wat USR nu nog doet vraag je je af waar ze gebleven zijn met de techniek waar ze toen nog beste in waren.

Zyxel laat ook behoorlijk steken vallen en is ook niet meer wat het geweest is. Zoals ik al eerder aangaf, telfort telefonie met nog een andere provider erbij, de vreemdste problemen en de kwaliteit was ook niet geweldig.
Nu na 3 Zyxels de eerste Zyxel weer opgesteld, in bridgemode gekiept en zelf een asterisk servertje gemaakt en alles draait als een trein, loepzuiver en zonder storingen.

Ligt dat aan de Zyxel? Who knows, er zijn ook mensen die hetzelfde hadden als ik en die dezelfde storingen hadden, maar er waren er ook waarbij het op die wijze perfekt werkte.

De fritzboxen verschillen ook. Ik heb hier een 5140 als ik me niet vergis, die traint dik 3 tot 3,5 mbit lager in dan de Zyxel, en nummerweergave is op dat ding totaal niet aan de praat te krijgen, terwijl hij het wel zou moeten kunnen.

Het is allemaal relatief, ook een Draytek kan snel stuk gaan.
Ondanks alles biljven de genoemde 3 merken toch tot de besten behoren. Maarja, die zijn niet het goedkoopst.

Jammer dat ik nog geen of in elk geval te weinig ervaring heb met de Linksys modem/routers.

Greetings, Richard.

Spring naar forum:
 Nieuw onderwerp  Beantwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Welke modem te vervanging Zyxel 2602HW?', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerpen Forum antwoorden Laatste bericht
Zyxel P-2812HNU-F1 naar bridge mode? Eigen netwerk achter het Telfort modem 2 17 april 2016, 18:56
Welk modem moet ik aanschaffen ? Telfort met eigen modem/router 3 07 maart 2016, 19:57
Modem P-2601HN en een Synolgy NAS Eigen netwerk achter het Telfort modem 7 11 oktober 2014, 12:27
Ongevraagd een nieuw modem Algemeen 4 09 april 2014, 22:17
Eigen router achter modem: óf wifi óf televisie Eigen netwerk achter het Telfort modem 11 10 februari 2014, 12:22
Goedemiddag bezoeker
Inloggen / Registreren
Gebruikersnaam

Wachtwoord

Nog geen lid?
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.

Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
Laatst geziene leden
| SimOnly00:45:03
| Lutz10:03:26
| jonagold 1 dag
| hilka85 1 dag
Shoutbox
U moet ingelogd zijn om een bericht te plaatsen.

13 januari 2016, 16:07
Kan ik hier mijn vraag stellen?

28 augustus 2015, 12:34
Iemand met eigen modem meer dan 15Mbps?? Telfort modem haalt 90Mbps!

01 januari 2015, 14:11
Gelukkig Nieuwjaar aan iedereen! Kiss

31 december 2014, 23:17
Een geweldig 2015 toegewenst! Tip voor een goed voornemen: in 2015 ons vaker te bezoeken en te helpen waar het kan! Cheer

3808
28 september 2013, 21:19
analoge tv