obey-robots.txt
04 December 2016, 09:10
Navigatie
Steun ons
Inloggen / Registreren
Gebruikersnaam

Wachtwoord

Nog geen lid?
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.
Telfort Gebruikers Groep
Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
Onderwerp bekijken
Algemeen, maar niet gemeen.
 Onderwerp afdrukken

Internetaanbieders moeten afknijpen altijd melden

mesa57
Bron : http://www.comput....mc_id=rss

Internetaanbieders die downloadsnelheden bewust beperken, het zogenaamde afknijpen, moeten dat altijd duidelijk melden. Dat stelt de Consumentenbond naar aanleiding van een rapport over netwerkneutraliteit, dat in opdracht van het ministerie van Economische Zaken is opgesteld.

In het rapport staat dat ongeveer eenderde van alle Nederlandse internetgebruikers te maken heeft met het fenomeen afknijpen. De bond pleit voor regels die internetaanbieders verplichten om transparant te zijn over het afknijpen.

Vooral 'peer-to-peer-verkeer' wordt door veel internetaanbieders afgeknepen. Hierdoor wordt de downloadsnelheid voor die specifieke toepassing beperkt. In het rapport wordt vastgesteld dat internetaanbieders weinig duidelijk zijn over het afknijpen. Op de website van de aanbieders is hierover geen informatie te vinden. Bovendien kunnen consumenten ook zelf niet makkelijk nagaan of er sprake is van afknijpen. Op die manier wordt hen informatie over een belangrijk kenmerk van de dienst onthouden.

De Consumentenbond vindt dat er snel regels moeten komen die internetaanbieders verplichten om duidelijk kenbaar te maken of en wat ze afknijpen. Consumenten hebben recht op heldere informatie over belangrijke kenmerken van de dienst die zij afnemen. Bovendien maakt transparantie over het afknijpen het mogelijk voor consumenten om beter te kiezen.

Rapport : http://www.ez.nl/...p;type=PDF

Franzki
Helemaal mee eens!

Volgens mij gaat dit verhaal vooral over "kabelboeren" die specifiek netwerkverkeer (zoals usenet en torrents) knijpen. Veel gebruikers raken dan teleurgesteld omdat ze de verwachte snelheid niet halen bij hun dure abo.

Heeft iemand trouwens het idee dat Telfort ook afknijpt? Zelf heb ik het niet gemerkt in elk geval.

EdP
Met de stelling ben ik het wel eens. De enige reden waarom isp's zulke snelle abonnementen verkopen is het downloaden van illegaal verspreide media en software. Geef me 1 andere reden waarom ik bijv. 100Mbit nodig zou hebben als consument...
Dus knijpen ze nou juist af op datgene waarvoor de consument het heeft aangeschaft. Dat komt redelijk dicht in de buurt van een Oneerlijke Handelspraktijk, waartegen een wet in het leven is geroepen.

Volgens mij geldt dit inderdaad niet voor Telfort. Wel voor kabelaars.
Gewijzigd door EdP op 15 oktober 2009, 23:33
Het is beter een kaars te ontsteken dan de duisternis te vervloeken.

Telfort webcareteam
Interessante stelling, ik ben benieuwd naar jullie mening over de volgende situatieschets.

Digibeet (vanaf nu: klant) besteld internet bij ISP.
Klant neemt hoogste snelheid, zodat hij hierover kan opscheppen binnen zijn kennissenkring.
Klant internet af en toe, is niet echt geïnteresseerd in internet/computers e.d.
Klant gaat meer internetten (reden maakt niet uit, bijvoorbeeld thuiswerken).
Klant heeft last van niet goed werkende internetverbinding (bijvoorbeeld wegvallend signaal of dataverkeer problemen), neemt hierover contact op met ISP.
Na onderzoek wordt lijn van klant op ander profiel ingesteld, om stabiliteit te verbeteren.
De persoon welke dit onderzoek in behandeling heeft/had, neemt contact op met klant om hem/haar hiervan op de hoogte te stellen.
Klant begrijpt technische oorzaak en/of oplossing niet, verbinding werkt echter weer naar behoren.
Na onbepaalde tijd krijgt klant meer ervaring met internet/computers, ontdekt downloaden met nieuwsgroepen.
Klant ziet een lager cijfertje in GrabIt dan op zijn factuur, klant ontevreden.

Wouter
Wij helpen je graag op dit openbare forum. Telfort webcare reageert niet op privéberichten.

Franzki
@Wouter

Jouw situatieschets gaat over adsl denk ik. Daar wordt geen harde snelheidsgarantie gegeven. Dus een provider kan de lijnsnelheid terugzetten... maar dan moet wel duidelijk zijn dat het vanwege de stabiliteit noodzakelijk is. En niet omdat de provider de ingenomen bandbreedte opnieuw verkoopt aan een nieuwe abonnee. En ook niet omdat de beheerder van de infrastructuur aanstuurt op een sterfhuisconstructie en alleen nog noodreparaties uitvoert.

Mijn eigen ervaring met kabel is dat de snelheden daar meestal wel gehaald worden. De enige beperking is daar de snelheidscap.

Wat dat betreft kan ik me voorstellen dat hoge snelheden vooral mensen aantrekken die veel willen downloaden. Zelf ben ik er voorstander van om dan toch maar weer met datalimieten te gaan werken. Dan verdeel je de bandbreedte wel, maar niet door te gaan cappen. En dan halen "kleinverbruikers" toch de hoge snelheden.

Of een combinatie... per maand de eerste 100 Gig op 50Mbps... de rest op 10Mbps.

[EDIT]
Lijnen stabiliseren is geen afknijpen en/of cappen. Zolang een provider hier maar open over communiceert.
Gewijzigd door Franzki op 16 oktober 2009, 16:42

Franzki
Als aanvulling... ik denk dat isp's vooral transparant moeten zijn over hun werkwijze. Ik vind de postcodecheck van Telfort daarvan een goed voorbeeld.

Telfort Postcodecheck geeft 10-13Mbps op mijn adres.
Modem traint in op 13600 kbps.
Werkelijke snelheid is volgens speedtest.net >11Mbps.

Zojuist ook de postcodecheck gedaan bij Online.

Ze meten daar mijn huidige snelheid op 8Mbps.
En ze voorspellen mij een haalbare snelheid van max. 16 Mbps.

Dat laatste lijkt me dus niet helemaal conform de werkelijkheid.
Gewijzigd door Franzki op 16 oktober 2009, 17:25

Spring naar forum:
 Nieuw onderwerp  Beantwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Internetaanbieders moeten afknijpen altijd melden', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerpen Forum antwoorden Laatste bericht
Hoe lang moeten we nog wachten? Klacht over Telfort 5 09 april 2014, 22:59
Modemtijd altijd verkeerd Algemeen 3 20 mei 2011, 01:52
modem iedere keer aan uit moeten zetten Storing 11 13 maart 2010, 20:04
Altijd al je eigen Start Plaats willen hebben? Algemeen 1 30 oktober 2009, 15:48
ADSL, altijd over dezelfde verbinding? Algemeen 9 13 augustus 2008, 20:41
Goedemorgen bezoeker
Inloggen / Registreren
Gebruikersnaam

Wachtwoord

Nog geen lid?
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.

Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
Laatst geziene leden
| SimOnly10:07:13
Shoutbox
U moet ingelogd zijn om een bericht te plaatsen.

13 januari 2016, 16:07
Kan ik hier mijn vraag stellen?

28 augustus 2015, 12:34
Iemand met eigen modem meer dan 15Mbps?? Telfort modem haalt 90Mbps!

01 januari 2015, 14:11
Gelukkig Nieuwjaar aan iedereen! Kiss

31 december 2014, 23:17
Een geweldig 2015 toegewenst! Tip voor een goed voornemen: in 2015 ons vaker te bezoeken en te helpen waar het kan! Cheer

3808
28 september 2013, 21:19
analoge tv