obey-robots.txt
02 December 2016, 23:15
Navigatie
Steun ons
Inloggen / Registreren
Gebruikersnaam

Wachtwoord

Nog geen lid?
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.
Telfort Gebruikers Groep
Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
Onderwerp bekijken
Hier kun je ervaringen kwijt over je eigen telefoonnetwerk. Bijvoorbeeld een eigen thuiscentrale, een alarmcentrale, asterix, etc
 Nieuw onderwerp  Beantwoorden
 Onderwerp afdrukken

Voip bellen via niet-Telfort netwerken

visserronald
Momenteel heb ik thuis de beschikking over telefonie via KPN, nog op de ouderwetse manier (geen Internetbellen), en over Tiscali 4 MB Internet (zonder bellen). PC draait op Windows Vista Home Premium en modem (of router; vergeet steeds wat nu de juiste benaming is) is SpeedTouch 585 v6.

Telefoonrekening van KPN is me al jaren een doorn in het oog. We bellen veel met het buitenland, met name Belgie GSM wat erg hard oploopt. We hebben dan wel ontdekt dat we voordeliger kunnen bellen, door vooraf een 0900 nummer te draaien (Belgigant), maar dan blijven deze gesprekken alsnog € 0,15 p/minuut kosten.

Nu heb ik de laatste dagen heel veel gelezen op diverse forums over VoIp bellen, en dit lijkt wel eens de oplossing voor bovenstaand probleem te kunnen zijn.

Wat ben ik nu van plan?

- Nieuwe telefoon aanschaffen die met VoIp overweg kan (oude telefoon kan dit niet = van 2002). Ik zag dat met name Siemens een aantal mooie modellen heeft.

- Nieuwe modem of router (wat is de juiste benaming?) aanschaffen, zodat ik kan internetten, en kan bellen. De SpeedTouch 585 v6 kan dit volgens mij niet.

- Mijn telefoonnummer van KPN overdragen aan Budgetphone, zodat ik voor € 10,00 p/jaar mijn inkomende gesprekken kan afhandelen.

- Beltegoed kopen bij PoivY (onderdeel van Betamax) waarna ik vaste nummers gratis kan bellen, en mobiele nr's een stuk goedkoper, zowel NL GSM's, als het bellen naar BE GSM's. Dus via PoivY mijn uitgaande gesprekken afhandelen.

Hierover heb ik nog een aantal vragen:

1. Is bovenstaande inderdaad allemaal te realizeren, of heb ik het helemaal verkeerd?

2. Is er een VoIp telefoon, die jullie me zouden kunnen aanraden? Ik wil ook graag het basisstation los van het oplaadstation hebben. Basisstation kan dan in de meterkast / oplaadstation in de woonkamer.

3. Is er een modem (of router), die jullie me zouden kunnen aanraden? Voor punt 2. en 3. heb ik in totaal max € 250 in gedachten.

4. Is de kwaliteit van de gesprekken via Budgetphone in orde (inkomende gesprekken)?

5. Is de kwaliteit van de gesprekken via PoivY (Betamax) in orde (uitgaande gesprekken)?
Gewijzigd door visserronald op 21 augustus 2009, 14:59

EdP
Wat je wilt is zeer goed te realiseren.

Je hebt geen nieuw telefoontoestel nodig, tenzij het nog een oude pulse-telefoon is die geen tone stand kent (de oude PTT draaischijf telefoon bijvoorbeeld).

Je hebt wel een modem nodig die VoIP ondersteunt. De ST585 doet dat niet, maar bijv. wel een ST780 of een ZyXEL 2602 of een Fritzbox of een Draytek of een Siemens (er zijn zoveel verschillende types, even zoeken). Volgens mij is elke VoIP-enabled modem tevens een router. Het verschil tussen een modem en een router is dat een modem netwerkpakketjes omzet in analoge tonen vice versa, wat breedband internet via de telefoonlijn mogelijk maakt en een router is een ding dat het mogelijk maakt om met meer dan 1 pc die internet verbinding te delen.

De geluidskwaliteit via zowel Budgetphone als Voipbuster (een andere Betamax kloon) is uitstekend, mits je de juiste instellingen gebruikt natuurlijk.
Het is beter een kaars te ontsteken dan de duisternis te vervloeken.

Richard
Even heel kort antwoord in de puntsvolgorde als je ze geeft.

1.) Ja dat is zonder meer mogelijk.
2.) Met een goed modem heb je geen voip telefoon nodig, je kunt dan gewoon bijv. DECT toestellen nemen, dan heb je gelijk de wens die je uit dat je de toestellen graag mobiel hebt.
3.) Er zijn meerderen die het kunnen maar een voip modem zoals de Fritzbox 7270 is wel een hele goede keuze.
Dat moet voor dat berdag wel te doen zijn.
4.) De kwaliteit van inkomende gesprekken bij budgetphone zijn goed. Je leest/hoort wel eens van klachten, maar alle anderen zijn duurder en ik heb eerlijk gezegd geen problemen ermee.
5.) Ik verwacht van wel. Ik gebruik zelf Voipbuster om uit te bellen, via de gewone telefoon bel ik toch vrijwel geen 06 en dat werkt verder prima.

Succes alvast.
Greetings, Richard.

EdP
Nog een aanvulling, je zou zelfs je eigen modem kunnen houden en ofwel een apart SIP-kastje kunnen kopen en elke normale telefoon gebruiken, ofwel een SIP-telefoon.

Een VoIP modem zou je evt. ook 2ehands kunnen kopen, ze kosten dan niet veel. Veel modems worden van de hand gedaan omdat men ofwel overstapt op een andere provider of op bijv. een ander wireless modem. Vaak was zo'n modem gratis bij het abonnement dus het mag niet al te veel kosten.

visserronald
Heb gisteren PoivY geïnstalleerd, en eens wat getest, en ik moet zeggen, dat de geluidskwaliteit gewoonweg prima is.

Ook heb ik inmiddels een besluit genomen, over de telefoon. Mijn oude telefoon, de KPN Telecom Chicago 440S gaat er sowieso uit, vanwege te oud, en omdat ik na 7 jaar wel eens wat anders wil. Telefoon die hiervoor in de plaats komt, zal de Siemens Gigaset C470 IP zijn. Heb hierover op internet, de laatste dagen goede berichten gelezen; ook vind ik het een pluspunt, dat het basisstation in de meterkast kan, en het oplaadstation in de woonkamer.

Begin komende week, zal ik contact opnemen met Telfort, KPN en Budgetphone, betreffende hoe mijn vaste nr van KPN te porteren naar Budgetphone (€ 10 p/jaar), terwijl mijn ADSL verbinding via Telfort behouden blijft, tegen het tarief, dat ik nu ook al betaal.

Richard, bedankt voor de suggestie voor de Fritzbox 7270. Ik zal er zometeen eens op googlen; eens kijken of ik er iets wijzer over kan worden Wink

Nog een laatste vraagje; Die Chicago 440S heb ik zometeen over. Zou mijn schoonfamilie in Antwerpen, daar niks mee kunnen, zodat ik voortaan op een Belgische vaste lijn kan bellen (al dan niet verbonden met hun pc)? Let wel, ze hebben nu geen vast telefoonnummer. Ze hebben mobiel, en kabelinternet van Telenet. En oh ja ze bellen ons al wel gratis met Skype, en Freecall (Betamax dochter). Aangezien ze ons nu gratis kunnen bellen, denk ik dat ze alleen iets willen veranderen, als het niks of weinig kost. Maar misschien hebben jullie hier een goede en goedkope oplossing voor!

EdP
Als je die Siemens IP telefoon koopt heb je geen ander modem nodig, je kunt gewoon de ST585 blijven gebruiken.

Over Belgische telefonie weet ik bitter weinig, maar ik gok zomaar dat het geen verschil maakt tussen Nederland en België. Ook voor je schoonfamilie geldt dat ze kunnen volstaan met de aanschaf van een SIP device en een vast VoIP telefoonnummer indien mogelijk. Ook zij kunnen dan uitbellen met FreeCall en ontvangen met een Belgische "Budgetphone". Het SIP device moet dan natuurlijk minstens 2 SIP accounts aankunnen.

visserronald
Zojuist even gezocht op de Fritz!Box 7270. Wat een verschrikkelijk mooi apparaat zeg; volgens mij zit alles erop, wat er maar op kan zitten! Wél is 'ie over de € 200, en dan komt er nog eens € 100 voor die Siemens telefoon bij, en zitten we toch ruim boven het budget, dat ik in gedachten had. Ook heb ik het idee dat juist omdat er zo veel mogelijkheden zijn, ik wel eens in de problemen zou kunnen komen, bij het instellen van het apparaat. Ik ben niet zo heel erg sterk, op het gebied van routers, moet ik eerlijk bekennen. Met de SpeedTouch 585 v6 heb ik ook wat avonden zitten stoeien, totdat het allemaal op orde was.

Ik had dan ook al besloten, om jullie hier in dit topic te vragen naar een ander model, dat minder, maar nog wel voldoende, mogelijkheden heeft, en wat goedkoper in aanschaf is, totdat ik de reactie van EdP zag.

Begrijp ik je goed, dat als ik de Siemens Gigaset C470 IP aanschaf, ik mijn huidige modem, waarschijnlijk na het maken van een aantal extra instellingen, kan blijven gebruiken?
Mocht dit zo zijn, willen jullie mij dan ook t.z.t. wat helpen met de instellingen, want ik heb echt geen flauw idee, waar dat dan allemaal ingesteld moet gaan worden? Het zou wel mooi zijn, sowieso scheelt dit denk ik toch qua instellingen, en natuurlijk ook qua kosten Smile

EdP
Het apparaat ken ik verder niet hoor, maar naar de handleiding kijkend kan het gewoon met je huidige modem. Sterker nog, volgens de handleiding sluit je dit ding aan op het ISRA punt en het modem sluit je aan op de Gigaset, ik zou het omgekeerd verwachten. Beetje vreemd vind ik het wel, maar het zal wel werken of anders werd het niet verkocht.

visserronald
Zojuist inderdaad even de handleiding van de Siemens telefoon geraadpleegd, en ik zie inderdaad, dat dit moet gaan lukken!

Ik heb nog even een kort off topic vraagje over de beveiliging van mijn router.
Ben nu ingelogd op het modem, en deze staat ingesteld op 'Use WPA-PSK encryption' en WPA-PSK version is WPA2.
Ik zie zojuist dat ik 'm ook nog in kan stellen op WPA-PSK version WPA+WPA2.

Is deze laatste instelling een betere beveiliging / kan ik dit beter wijzigen naar WPA+WPA2?
Er draait één vaste pc bekabeld op de router, en één laptop. Beide draaien onder Windows Vista.

EdP
WPA2 is een nog iets sterker beveiligings-protocol dan WPA, ik zou het op WPA2 laten staan. De optie WPA+WPA2 betekent dat het modem gelijktijdig WPA en WPA2 verstaat, dat is dus niet veiliger. Het is slechts een feature die ervoor zorgt dat apparaten met WPA zowel als met WPA2 ondersteund worden.
Gewijzigd door EdP op 24 augustus 2009, 00:13

Spring naar forum:
 Nieuw onderwerp  Beantwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Voip bellen via niet-Telfort netwerken', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerpen Forum antwoorden Laatste bericht
Opgebeld worden met Telfort-nummer en uitbellen via een andere provider Telfort VOIP telefonie met eigen telefoon netwerk, centrale of alarminstallatie 3 14 november 2016, 11:20
Kan niet meer in mijn telfort komen Algemeen 2 13 november 2016, 21:53
kan niet meer downloaden met telfort Usenet 2 12 november 2016, 17:44
smtp server van telfort werkt niet Telfort SMTP, POP3, NNTP, Nieuwsgroepen etc... 5 12 augustus 2016, 20:06
Printer werkt niet meer met Telfort als provider! WiFi 6 01 augustus 2016, 16:19
Goedenavond bezoeker
Inloggen / Registreren
Gebruikersnaam

Wachtwoord

Nog geen lid?
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.

Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
Laatst geziene leden
| SimOnly00:06:14
| Lutz 1 dag
Shoutbox
U moet ingelogd zijn om een bericht te plaatsen.

13 januari 2016, 16:07
Kan ik hier mijn vraag stellen?

28 augustus 2015, 12:34
Iemand met eigen modem meer dan 15Mbps?? Telfort modem haalt 90Mbps!

01 januari 2015, 14:11
Gelukkig Nieuwjaar aan iedereen! Kiss

31 december 2014, 23:17
Een geweldig 2015 toegewenst! Tip voor een goed voornemen: in 2015 ons vaker te bezoeken en te helpen waar het kan! Cheer

3808
28 september 2013, 21:19
analoge tv