obey-robots.txt
08 December 2016, 08:54
Navigatie
Steun ons
Inloggen / Registreren
Gebruikersnaam

Wachtwoord

Nog geen lid?
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.
Telfort Gebruikers Groep
Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
Onderwerp bekijken
Alle overige diensten zoals Webspace kun je hier kwijt.
 Onderwerp afdrukken

Vraagjes: Nieuwe pub IP + Upload verhoging + VOIP recording

FORTEL
Hoi,

Ben nieuw hier, dus behandel me zachtjes :p

Ben al een aantal jaartjes lid, en moet wel zeggen dat ik erg tevreden ben over de uptime (in totaal maar iets van 2x meegemaakt dat er een storing was).
Maar uit interesse kwam ik hier terecht voor een paar vraagjes:

Vraagje #1
Ik vroeg me af of in geval van het krijgen van een nieuwe public IP (via ipconfig /release & ipconfig /renew), je dan ook al je port-forwards behoudt? Want in principe blijft mijn LAN IP hetzelfde toch?

Vraagje #2:
Ik heb een 20mbit abbo met VoIP, en ik wil mijn upload verhogen naar laten we zeggen 5mbit (tegen een evt. vergoeding). Is dat mogelijk zonder een compleet nieuwe abbo aan te schaffen? En zo ja, hoe?

Vraagje #3:
Mijn huistelefoon is vervangen door een SIP client, en nu wil ik mijn VoIP gesprekken automatisch kunnen vastleggen als geluidsbestanden na elk gesprek op mijn computer die met WiFi met de modem is verbonden (P-2602HW-D1A).
Zijn er gratis (liefst open-source) manieren om dat te doen?

Alvast hartstikke bedankt voor de de moeite om mij te helpen Smile

WiND1
Hai Fortel,
Telfort is geen vereniging, dus bent een klant en geen lid.
#1: je forwards blijven het zelfde maar in praktijk blijf je meestal het zelfde WAN ip houden tenzij je een ander modem gaat gebruiken. Dan krijg je meestal een ander IP omdat er een ander MAC adres aanhangt.
#2: 5mb upload bij ADSL bestaat niet, dan zul je naar de kabel moeten.
#3: Geen idee.

FORTEL
Bedankt voor het delen van je kennis Rene,

Is het ook mogelijk om de MAC-adres van mijn Zyxel te wijzigen?
Ik begrijp dat ZyNOS dichte firmware is, maar is er dan ook enige manier dat ik het kan benaderen zonder non-native firmware erop te zetten?

Voor een hogere upload moet ik denk ik tog naar zakelijke oplossingen als SDSL kijken, maar dat kan wel een ander keertje Smile

[Edit: onnodig citaat verwijderd]
Gewijzigd door EdP op 21 juli 2009, 21:28

EdP
MAC adres wijzigen, geen idee, maar als je dat wilt doen om een ander extern IP adres te forceren kun je net zo goed het volgende doen:
  1. backup maken van de modem settings
  2. modem in Bridge mode zetten en even laten werken
  3. harde reset geven zodat hij weer in Routing mode gaat (dit kan evt. ook via het menu als je een statisch IP adres in je pc ingeeft)
  4. settings terugladen van de backup

Het is beter een kaars te ontsteken dan de duisternis te vervloeken.

WiND1
Geen idee, mijn ZYXEL staat nog ingepakt in de kast. Ik gebruik een Draytek waar je wel het MAC adres van kan wijzigen.
Zijn er ZYXELS experts op het forum?
Ga voor SDSL maar vast sparen. Dat is niet goedkoop.

EdP
Eigenlijk betwijfel ik dat je een WAN MAC adres zou kunnen wijzigen aan de ZyXEL, het is immers geen netwerkadapter, maar een telefoonmodem.

Richard
De Zyxel van Telfort is in dit geval geen telefoonmodem maar een adsl modem. Daar zit toch een verschil in.

Ik weet niet wat EdP bedoeld met een netwerkadapter in dit geval, maar het zijn wel degelijk netwerk apparaten en zo gezien is het bij de meeste apparatuur gewoon mogelijk het WAN Mac adres te wijzigen.

Dit is echter in de Zyxel niet mogelijk. De firmware laat dit niet toe, ook niet middels telnet commando's.
Dat heeft voor en nadelen.

Vergeet overigens de tip van EdP maar in post nummer #4 want dat werkt niet.
In bridgemode krijg je een ander ip adres. Ga je terug naar router mode krijg je weer fijn je oude ip adres en geen nieuw.
Dat heb ik namelijk al getest.

De enige manier om het ip te wijzigen is het modem in Bridgemode zetten. Dan heb je sowieso al een ander ip adres afhankelijk van het apparaat wat er achter hangt.
Hang je er bijv. dan een Draytek achter, dan kun je middels mac-adres wijziging van die Draytek, je ip adres wisselen.
Dat gaat echter niet oneindig, er zit een beperking in het aantal keren ip wisselen. Logisch ook.

V.w.b. vraag 3 van Fortel kan ik zeggen "ja dat kan". Maar dan ben je wel aangewezen op eigen apparatuur zoals bijvoorbeeld een Asterisk server die je op een linux machine installeert.
Je hebt ook gratis windows PBX software, maar of die deze mogelijkheid ook heeft is me niet bekend.

Greetings, Richard.

EdP
De WAN aansluiting is een telefoondraad, ik vraag me af of daar een 10/100 netwerkadapter achter zit, waar dus een MAC adres bij hoort.

Dat je je oude IP adres terugkrijgt bij router mode zou misschien timing kunnen zijn. Wellicht kun je na een dag (of langer) een ander IP adres krijgen. Als je te snel terugschakelt kan ik me goed voorstellen dat een dhcp lease nog niet verlopen is.

Richard
Dat er een telefoondraad in zit is niet zo van belang. Het gaat ook om de rest van het verhaal.
Een telefoonmodem sluit je aan op je seriele poort of je hebt een ingebouwd modem.
Een adsl modem sluit je aan op de netwerkkaart.
Er zijn zelfs adsl modems met een RJ45 aansluitig waar ook de RJ11 telefoonstekker op past.

Het mag dan qua stekker wel een telefoondraad verbinding zijn maar intern werkt het als een netwerk.
Zo is die poort gewoon een WAN poort en is ook voorzien van een MAC adres. Dat is overigens bij elk kabel en adsl modem zo, alleen zie je dat mac adres niet altijd.
Dat is mede onderdeel van het verschil tussen telefoonmodem en adsl modem, de verbindingsmethode loopt namelijk over de WAN poort en is een tcp/ip verbindingsmethode (pppoA of pppoE in de meeste gevallen).

Het is heel misschien wel mogelijk een ander ip te krijgen als je het toestel langer dan een dag (minstens 24 uur) of nog langer zelfs uitgeschakeld laat.
Misschien dat het Webcareteam daar meer duidelijkheid over kan verschaffen.
Wat ik gehoord heb van de helpdesk is dat dit niet het geval zou zijn. Heeft het macadres zich eenmaal geregistreerd in dhcp op jouw dslam aansluiting, blijf je dat ip krijgen met dat mac adres.
Maar het zou niet de eerste keer zijn dat een HD medewerker zich vergist dus ik kan geen garanties geven op die uitspraak. De snelste methode is gewoon bridge mode en evt. een router er achter.
Of een ander modem zoals Draytek.
Greetings, Richard.

Spring naar forum:
 Nieuw onderwerp  Beantwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Vraagjes: Nieuwe pub IP + Upload verhoging + VOIP recording', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerpen Forum antwoorden Laatste bericht
Exclusief verlengaanbod is 50% duurder dan voor nieuwe klant? Algemeen 1 25 juli 2013, 14:33
voip en glasvezel Telfort VOIP telefonie met eigen telefoon netwerk, centrale of alarminstallatie 1 13 juni 2013, 03:07
Nieuwe klant Eigen netwerk achter het Telfort modem 3 14 maart 2013, 23:14
Wordt VOIP geblokkeerd? Telfort VOIP telefonie met eigen telefoon netwerk, centrale of alarminstallatie 2 29 oktober 2012, 19:25
Led lampje Voip is geregeld uit. Eigen voip telefoon netwerk: voipbuster, budget phone, optibel, etc. 3 02 mei 2012, 00:00
Goedemorgen bezoeker
Inloggen / Registreren
Gebruikersnaam

Wachtwoord

Nog geen lid?
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.

Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
Laatst geziene leden
| SimOnly01:31:20
| hilka8508:42:46
Shoutbox
U moet ingelogd zijn om een bericht te plaatsen.

13 januari 2016, 16:07
Kan ik hier mijn vraag stellen?

28 augustus 2015, 12:34
Iemand met eigen modem meer dan 15Mbps?? Telfort modem haalt 90Mbps!

01 januari 2015, 14:11
Gelukkig Nieuwjaar aan iedereen! Kiss

31 december 2014, 23:17
Een geweldig 2015 toegewenst! Tip voor een goed voornemen: in 2015 ons vaker te bezoeken en te helpen waar het kan! Cheer

3808
28 september 2013, 21:19
analoge tv