obey-robots.txt
02 December 2016, 23:17
Navigatie
Steun ons
Inloggen / Registreren
Gebruikersnaam

Wachtwoord


Nog geen lid?
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.
Telfort Gebruikers Groep
Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
Onderwerp bekijken
Geen verbinding met internet. Meld hier storingen. Zo kunnen storingen inzichtelijk gemaakt worden.
 Nieuw onderwerp  Beantwoorden
 Onderwerp afdrukken

Verbinding valt weg

josefk
Hallo allemaal,

Allereerst: ik heb zoveel mogelijk gezocht op dit forum (en buiten dit forum) om mijn probleem op te lossen maar ik kan nergens iets vinden. Ik heb nog niet met de klantenservice gebeld omdat ik het idee heb dat de kennis van zaken hier groter is dan bij sommige helpdeskmedewerker.

Het probleem: sinds een dag of vijf valt mijn verbinding regelmatig weg waardoor ik geen internet en geen telefoon heb. Telefoongesprekken die aan de gang zijn worden acuut afgebroken. Ik heb een Telfort 20MB abonnement, mijn modem is een P-2602HW-D1A en de logbestanden laten het volgende zien:

Download broncode  Code

3    07/21/2009 09:25:35               1x:001ec25c1f7b:logout
4    07/21/2009 09:08:17               1x:001ec25c1f7b:logout
5    07/21/2009 08:37:57               1x:001ec25c1f7b:logout
6    07/21/2009 08:07:37               1x:001ec25c1f7b:logout
7    07/21/2009 07:37:18               1x:001ec25c1f7b:logout
8    07/21/2009 07:06:33               1x:001ec25c1f7b:logout
9    07/21/2009 06:40:13               1x:001ec25c1f7b:logout
10    07/21/2009 06:09:53               1x:001ec25c1f7b:logout
etc. etc.





Ik heb eerder adsl problemen gehad bij een andere provider en heb toen het kabeltje tussen de splitter en de modem vervangen door een hoogwaardiger exemplaar. Dat heb ik nu weer gedaan, maar het mag niet baten.

Ik lees her en der verschillende oplossingen. Sommigen wijten de problemen volledig aan de Zyxel apparatuur en raden aan om een Speedtouch aan te schaffen, anderen bellen met de klantenservice die het probleem oplost door de intrainwaarde te verlagen. Dat laatste zit ik natuurlijk niet op te wachten.

Hebben jullie nog andere suggesties?
 
EdP
De intrainsnelheid zelf verlagen is natuurlijk wel een optie om in ieder geval duidelijk te krijgen of het daar aan ligt. In de praktijk blijkt de ZyXEL iets enthousiaster in te trainen dan bijv. Speedtouch, dus dat kan verklaren waarom sommigen meer stabiliteit genieten met een Speedtouch modem. Die twee zouden dan wel op ongeveer dezelfde netto snelheid moeten uitkomen.

In elk geval kost het verlagen van de snelheid je niks, je kunt het gemakkelijk weer ongedaan maken, dus je hebt niks te verliezen. Probeer het gewoon.
Het is beter een kaars te ontsteken dan de duisternis te vervloeken.
 
josefk
Bedankt voor de reactie.

Ik zal beschrijven wat ik heb gedaan, misschien heeft iemand anders er nog iets aan.

  1. Ten eerste moet je telnet toegang krijgen tot je Zyxel apparaat. Dit was bij uitgeschakeld maar kon dankzij de informatie op de volgende site ingeschakeld worden: http://www.zyxels...elnet.html.
  2. Vervolgens heb ik de noise margins van mijn modem gecontroleerd met de volgende commando's: wan adsl linedata near en wan adsl linedata far. De downstream margin was 4db upstream 8db. Volgens een gebruiker (http://telfort.ge...0#post_487) op dit forum moeten de noise margins ergens rond de 7 a 8 zitten:
    Op de commando prompt intikken wan adsl driver upmaxbits <waarde>. De <waarde> loopt van 0 tot 15. Begin een bij 10 en verhoog of verlaag dit in stappen, net zolang tot je een noise margin upstream van 7-8 dB hebt (ruim boven de 6 dB). Herhaal dit voor het stabiliseren van de downstream snelheid via wan adsl driver dnmaxbits <waarde> totdat je noise margin downstream hebt van 7-8 dB.
  3. Meer informatie over het configureren van de Zyxel via Telnet is hier (http://www.zyxelsupport.nl/z117.html) te vinden.

Mijn modem geeft nu de volgende gegevens bij het controleren van de lijn:

Download broncode  Code
adsl-mode> wan adsl linedata near

noise margin downstream: 8 db
output power upstream: 12 db
attenuation downstream: 22 db
carrier load: number of bits per symbol(tone)
tone  32- 63: 00 44 55 67 77 77 78 88 99 89 89 99 99 99 99 99
tone  64- 95: 98 88 88 88 88 87 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77
tone  96-127: 77 77 77 77 77 77 77 77 77 66 77 77 77 77 77 76
tone 128-159: 77 76 66 66 66 66 67 77 76 77 66 66 66 66 66 66
tone 160-191: 66 66 66 66 66 66 66 66 66 66 66 66 66 66 66 66
tone 192-223: 66 65 65 55 65 66 55 65 55 55 55 55 55 55 55 55
tone 224-255: 55 55 55 55 55 55 55 55 55 55 55 55 25 55 55 66
tone 256-287: 29 99 aa a9 aa 9a aa 99 9a 99 9a a9 99 99 99 99
tone 288-319: 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99
tone 320-351: 89 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99
tone 352-383: 99 89 99 89 89 88 88 88 88 88 77 78 88 88 88 88
tone 384-415: 88 88 88 88 88 88 88 88 87 88 87 78 77 77 77 77
tone 416-447: 78 77 77 77 77 65 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77
tone 448-479: 77 77 77 77 76 66 66 66 66 66 65 66 65 55 55 55
tone 480-511: 45 55 55 55 54 44 44 44 44 44 44 44 44 44 44 42

adsl-mode> wan adsl linedata far

noise margin upstream: 9 db
output power downstream: 21 db
attenuation upstream: 9 db
carrier load: number of bits per symbol(tone)
tone   0- 31: 00 00 00 08 aa bc cc dc cc cc cc cc bb bb ba 99
tone  32- 63: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00




Het leek even goed te gaan, maar een paar minuten geleden stond er toch weer een offline error in de logs.
 
josefk
Reactie van Telfort:

Uw lijn is op dit moment nog net stabiel. Ik wil u vragen om de splitter te verwijderen welke u volgens uw bericht nog heeft aangesloten. Deze is niet meer nodig en kan alleen maar problemen veroorzaken. U haalt hiervoor de kabel welke nu in het poortje LINE zit op de splitter eruit, en u steekt deze op in het poortje DSL op het modem.


Het modem is echter direct aangesloten op het ISRA-punt. ISRA --> stekkerdoosje (geen splitter!) --> modem. Beide kabeltjes zijn niet langer dan 40cm. Zie onderstaande afbeelding:
k4tor5

edit (14:00): Telfort heeft (zeer snel!) gereageerd op mijn e-mail en start een vervolgonderzoek om de rest van de verbinding naar de wijkcentrale te onderzoeken.
Gewijzigd door josefk op 21 juli 2009, 14:07
 
EdP
Waarom zit daar een aftakking? Of gaat die draad naar boven rechtsreeks en zonder vertakkingen naar het modem? Heb je al eens geprobeerd rechtstreeks op dit stekkerdoosje het modem aan te sluiten? Als je dat gaat doen, schroef dan die draad naar boven los. We willen geen vertakkingen hebben die het signaal verstoren.
Het is beter een kaars te ontsteken dan de duisternis te vervloeken.
 
Franzki
Ik zie geen aftakking hoor... ik zie een draad van de (ISRA) lasdop naar de stekkerdoos. En in de stekkerdoos zit een kabeltje geprikt naar het modem.... toch?

[Edit: onnodig citaat verwijderd]
Gewijzigd door EdP op 21 juli 2009, 20:45
 
WiND1
@ EdP: Je ziet de schaduw van die witte kabel.
 
the unknown
ik denk dat die groene kabel meegeleverd is voor de telefonie poorten. waarschijnlijk heb je de telefoon ook in de buurt... Smile
 
EdP
In het midden van de foto zie ik toch echt een grijze kabel naar boven toe lopen, wat is dat dan als het middelpunt van de foto een stekkerdoos is waar het modem ingeplugd wordt?
Het is beter een kaars te ontsteken dan de duisternis te vervloeken.
 
josefk
De groene kabel gaat inderdaad naar de telefoon en er zitten geen aftakkingen op de kabel. De verbinding is ISRA --> stekkerdoos --> modem.

Inmiddels heeft Telfort het probleem doorverwezen naar de tweede lijn die een storingsonderzoek gaan doen.

Update 24 juli:
Het probleem lijkt erger te worden: het modem logt zo'n 2 5 keer per uur uit waardoor ik niet fatsoenlijk kan internetten en al helemaal niet kan bellen.

Telfort heeft gereageerd: 'Uit het probleemonderzoek is gebleken dat het probleem niet het wegvallen van de DSL verbinding is.' Daarnaast hebben ze me aangeraden de modem te resetten. Voor verdere problemen moet ik contact opnemen met de telefonische helpdesk. Hebben de telefonisten meer kennis dan de mensen die de mail beantwoorden? Vast niet...
Gewijzigd door josefk op 24 juli 2009, 16:17
 
Spring naar forum:
 Nieuw onderwerp  Beantwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Verbinding valt weg', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerpen Forum antwoorden Laatste bericht
Playstation 3 maakt geen verbinding WiFi 2 03 maart 2016, 18:54
VPN verbinding Hardware instellingen 17 21 januari 2016, 19:35
Draadloze verbinding valt weg WiFi 36 13 november 2013, 11:15
WiFi en VPN verbinding WiFi 1 29 mei 2013, 18:49
instabiele verbinding Storing 1 28 mei 2013, 17:33
Goedenavond bezoeker
Inloggen / Registreren
Gebruikersnaam

Wachtwoord



Nog geen lid?
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.

Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
Laatst geziene leden
| SimOnly00:07:47
| Lutz 1 dag
Shoutbox
U moet ingelogd zijn om een bericht te plaatsen.

13 januari 2016, 16:07
Kan ik hier mijn vraag stellen?

28 augustus 2015, 12:34
Iemand met eigen modem meer dan 15Mbps?? Telfort modem haalt 90Mbps!

01 januari 2015, 14:11
Gelukkig Nieuwjaar aan iedereen! Kiss

31 december 2014, 23:17
Een geweldig 2015 toegewenst! Tip voor een goed voornemen: in 2015 ons vaker te bezoeken en te helpen waar het kan! Cheer

3808
28 september 2013, 21:19
analoge tv