obey-robots.txt
08 December 2016, 08:50
Navigatie
Steun ons
Inloggen / Registreren
Gebruikersnaam

Wachtwoord


Nog geen lid?
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.
Telfort Gebruikers Groep
Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
Onderwerp bekijken
Geen verbinding met internet. Meld hier storingen. Zo kunnen storingen inzichtelijk gemaakt worden.
 Nieuw onderwerp  Beantwoorden
 Onderwerp afdrukken

Klapperende internetverbinding

Franzki
Ik heb een Telfort internet 20 Mb abbo + vast bellen.

Sinds een tijdje viel de internetverbinding af en toe weg om kort daarna weer op te komen. Dit was met een Speedtouch modem, het modem trainde in rond 11000 kbs.

Sinds kort heb ik een Zyxel 2602H-DA1 modem neergezet om te kijken hoe het hiermee gaat. Hiermee gaat het nog iets slechter. Het modem traint in rond 12000 kbs... maar de verbinding valt vaker weg.

noise margin upstream: 10 db
output power downstream: 21 db
attenuation upstream: 12 db
tone 0- 31: 00 00 00 07 9a ab cc cd dc cc dc cc cc cb ba 98
tone 32- 63: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
noise margin downstream: 8 db
output power upstream: 12 db
attenuation downstream: 28 db
tone 32- 63: 00 24 55 77 77 99 99 99 99 aa ab ba aa bb bb bb
tone 64- 95: bb bb bb bb bb bb bb b2 bb bb bb bb bb aa aa aa
tone 96-127: aa aa aa aa aa 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99
tone 128-159: 99 99 99 99 99 99 99 99 99 98 88 88 88 88 88 88
tone 160-191: 88 88 88 88 88 88 87 88 88 88 88 88 88 88 88 88
tone 192-223: 88 88 88 88 88 88 88 88 88 88 88 88 88 88 88 78
tone 224-255: 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 76
tone 256-287: 07 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 78 88
tone 288-319: 87 77 78 88 88 88 88 88 88 88 88 88 88 88 88 88
tone 320-351: 88 87 77 77 78 88 87 87 77 77 77 77 77 77 67 77
tone 352-383: 66 65 67 77 77 77 66 66 66 66 66 66 66 66 66 66
tone 384-415: 65 56 66 65 55 55 55 55 55 55 55 55 55 55 54 21
tone 416-447: 45 55 55 55 55 55 55 44 55 55 55 55 55 44 44 44
tone 448-479: 44 44 44 44 44 44 22 34 33 33 22 00 00 02 22 22
tone 480-511: 22 22 22 22 21 10 00 00 01 11 00 00 00 00 00 00

Het lijkt er op dat de "noise margin downstream" de neiging heeft om te gaan schommelen... soms zakt deze weg naar waardes van 0 of lager. Ik heb zelfs een keer -1dB gezien. Vervolgens is mijn internet weg. Daarna komt de verbinding weer op met een waarde van 8dB. Soms gaat het uren lang goed.... soms is het een kwestie van minuten.

Ik heb de nodige controles gedaan in mijn meterkast...snoertjes vervangen, splitter omgewisseld etc. maar geen succes. Ook het modem getweakt om het lager te laten intrainen (zoals elders op dit forum staat beschreven) maar ik heb de indruk dat dat in mijn geval niet helpt. Het modem traint wel lager in maar de verbinding lijkt niet stabieler.

Ik heb nog wel een vraag over het ISRA-punt. Ik woon in een appartementencomplex. Bij de voordeur komt een grondkabel (?) binnen. Daarop zit een plastic buisje. Vanuit dit plastic buisje komen 3 ronde telefoonkabels, voor 3 woningen. Van elke telefoonkabel zijn twee aders aangesloten. Is dit plastic buisje het ISRA-punt? En is het gebruikelijk dat hierop meerdere woningen zijn aangesloten? Op het eerste gezicht leek het me wel netjes afgemonteerd dus waarschijnlijk is dit destijds door de KPN (PTT) zo gedaan.

Franzki voegde bij, bestand:

Registreer en/of log in voor toegang tot deze bijlage.

Gewijzigd door Franzki op 20 juli 2009, 19:51
 
Franzki
Inmiddels heb ik twee keer per mail geprobeerd support van Telfort te krijgen met de volgende reacties van support:

Ik wil u dan ook vragen om na te gaan waar uw IS/RA (InfraStructuur/RandApparatuur) punt (het binnenkomst punt van de KPN telefoonlijn) zich bevindt, en uw modem binnen 2 meter van dit punt aan te sluiten. Voor de test heeft u hierbij geen splitter nodig en moet het modem rechtstreeks op de buitenlijn worden aangesloten.


Toch zien we graag dat U het modem op dat punt aansluit. dit is het zogeheten is/ra punt en daar komt het signaal binnen. als het signaal daar ook wegvallend is kunnen we in ons netwerk naar een oplossing zoeken. zolang dit niet gebeurt kan het probleem nog steeds in Uw woning zijn oorsprong vinden.


Mijn probleem is dat Telfort dus wil dat ik mijn modem op het ISRA-punt aansluit om te testen. En zoals in mijn vorige post zichtbaar is (foto ISRA-punt) , heb ik daar geen mogelijkheid voor. Ik kan het ISRA-punt wel openschroeven maar wil voorkomen dat ik straks twee boze buren heb die zonder telefoon en/of internet zitten. Verder is het voor mij niet praktisch om een hele avond met een laptop in het trappenhuis te gaan zitten kijken wat mijn internetverbinding doet.

Iemand een idee hoe ik de impasse kan doorbreken?
 
EdP
Tja dit is wel wat je het ISRA punt zou noemen denk ik, maar het ziet er wel redelijk smoezelig en gebruikt uit, het zou me niks verbazen als daar een probleem in schuilt, bijv. oxidatie of vuil, maar ook telefoondraad dat met een kram tegen de muur zit is een punt van zorg. Dit lijkt me het type waar je niet zelf aan mag komen, of je moet een HELE goede relatie hebben met je buren Wink

Edit: ik kan het ook mis hebben, zit er in de woning niet een ISRA punt? Of gaat de draad van hier dwars door de muur een splitter in o.i.d.?
Gewijzigd door EdP op 20 juli 2009, 20:11
Het is beter een kaars te ontsteken dan de duisternis te vervloeken.
 
Franzki
Ja het is een nogal nostalgische aansluiting...

Ik heb wel even het kapje eraf geschroefd... en er zijn volgens mij drie huizen op aangesloten. Navraag bij één van mijn buren bleek dat hun lijn niet in gebruik is (vanwege Ziggo abbo). De andere is zeker wel in gebruik (benedenbuurvrouw met ADSL).

Ik neem aan dat ik zelf officieel niets mag doen aan dit ISRA punt... betekent dit dat er een monteur moet komen (van KPN of Telfort?) die de lijn doormeet vanaf mijn ISRA tot de centrale? En hoe krijg ik dit voor elkaar?
 
EdP
Dat kun je vragen aan Telfort. Ze zijn er niet dol op, maar dat mag niet jouw probleem zijn.
Overigens lijkt me dat Telfort niet bedoelt dat je hier op het trapportaal moet gaan zitten met je modem. Er moet toch wel een punt zijn in huis waar de lijn de woning binnenkomt. Daar moet je zo dicht mogelijk op aansluiten (zonder splitter als je via VoIP belt).
Het is beter een kaars te ontsteken dan de duisternis te vervloeken.
 
Franzki
Oorspronkelijk zat er hier in huis een ISDN-lijn. Dit was zonder eigen ISRA punt in mijn huis. Het NT1-kastje hing in mijn woonkamer, direct op de plaats waar de PTT-kabel (die je uit het ISRA-punt ziet lopen) mijn huis binnen kwam. Dit is zo aangesloten door een monteur van KPN. Later ben ik naar POTS overgestapt en heb ik de kabel binnenshuis een paar meter doorgetrokken (met fatsoenlijke ronde kabel) naar mijn meterkast en daar een "hoofdaansluiting" gemaakt. Als je dat als ISRA-punt beschouwt dan val ik ruimschoots binnen de specificaties.
Gewijzigd door Franzki op 20 juli 2009, 23:29
 
Franzki
Ik heb zojuist de helpdesk gebeld en op dit moment is Telfort bezig met een lijncheck... ik zit dus nu via een omweg op internet.

Ik heb trouwens met wat hobbywerk een manier gevonden om de Zyxel voor langere tijd te monitoren... mijn bevinding lijkt te kloppen dat de noise margin downstream grotendeels stabiel is maar af en toe gaat schommelen en onder de kritische grens van 6 dB (?) komt. AFgelopen nacht een vrij stabiele verbinding gehad met paar kleine schommelingen.

Zie bijgevoegd grafiekje (doorlooptijd 4 minuten, 1 meting per 5 seconden) van een meting die ik eerder vandaag deed.

Franzki voegde bij, bestand:

Registreer en/of log in voor toegang tot deze bijlage.

Gewijzigd door Franzki op 21 juli 2009, 13:48
 
Franzki
Zojuist gebeld met Telfort support.

De lijnmeting had niets vreemds opgeleverd... de lijn was niet weggevallen tijdens het meten en de modemwaardes waren goed.


Gelukkig was ik inmiddels weer begonnen met monitoren van mijn lijn en tijdens het telefoongesprek zakte de noise margin downstream waarde weer naar het niveau van 5-6dB. De supportdeskmedewerker is toen ook gaan kijken en zag hetzelfde gebeuren. En daarna sprong de waarde weer naar een "strakke" 8dB.

Vanwege dit verschijnsel en vanwege mijn ontoegankelijke ISRA-punt is er nu toch een melding aangemaakt voor de tweedelijns support om mijn lijn verder te gaan onderzoeken.

Hieronder de "live beelden" van het verlopen van de NMD.

Franzki voegde bij, bestand:

Registreer en/of log in voor toegang tot deze bijlage.
 
EdP
Goed dat je dat hebt gemeten, vooral bij zulk soort onregelmatige toestanden is dat goed voor het inzicht.
Waarmee heb je dat gemeten?
Het is beter een kaars te ontsteken dan de duisternis te vervloeken.
 
Franzki
Inderdaad is dit handig om te zien wat er in de loop van de tijd gebeurt... zeker omdat de verbinding op bepaalde momenten gewoon stabiel lijkt. En natuurlijk is dat altijd net als een supportmedewerker de lijn checkt. Wink

Ik zal kort vertellen wat ik heb gedaan. Als er behoefte aan is wil ik het wel gedetailleerder uitleggen.

De gegevens lees ik uit het modem via een telnet verbinding. Ik heb een (gratis) programmaatje gevonden (http://zyxmon.3da...othere.php) dat dit geautomatiseerd kan doen. De uitvoer van de telnetsessie wordt automatisch naar een tekstbestand gedumpt.

Zelf heb ik een tooltje geschreven dat de relevante gegevens uit het tekstbestand haalt en ze netjes neerzet zodat ik snel in Excel een grafiekje kan maken.

[Edit: onnodig citaat verwijderd]
Gewijzigd door EdP op 21 juli 2009, 21:25
 
Spring naar forum:
 Nieuw onderwerp  Beantwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Klapperende internetverbinding', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerpen Forum antwoorden Laatste bericht
internetverbinding steeds eruit Storing 1 20 augustus 2011, 13:14
Internetverbinding/snelheid Snelheid 8 15 juni 2011, 23:28
internetverbinding maken lukt niet Storing 11 14 juni 2011, 12:41
Telfort klapperende verbinding Storing 2 11 februari 2011, 00:16
Internetverbinding valt telkens weg Storing 15 08 november 2010, 21:04
Goedemorgen bezoeker
Inloggen / Registreren
Gebruikersnaam

Wachtwoord



Nog geen lid?
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.

Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
Laatst geziene leden
| SimOnly01:27:08
| hilka8508:38:34
Shoutbox
U moet ingelogd zijn om een bericht te plaatsen.

13 januari 2016, 16:07
Kan ik hier mijn vraag stellen?

28 augustus 2015, 12:34
Iemand met eigen modem meer dan 15Mbps?? Telfort modem haalt 90Mbps!

01 januari 2015, 14:11
Gelukkig Nieuwjaar aan iedereen! Kiss

31 december 2014, 23:17
Een geweldig 2015 toegewenst! Tip voor een goed voornemen: in 2015 ons vaker te bezoeken en te helpen waar het kan! Cheer

3808
28 september 2013, 21:19
analoge tv